RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit verwachten shoppers van een getrouwheidsprogramma

icon
Algemeen1 december, 2021

(Publireportage) Klanten zijn wel degelijk bereid om persoonlijke data te delen met retailers, op voorwaarde dat ze voldoende in ruil krijgen, zo blijkt uit onderzoek. Let wel op voor irritatie en waak over de juiste toon.

 

App of klantenkaart

Hoe verover je de harten van de consument? Het is geen evidente strijd. Vier bouwstenen zijn cruciaal bij het opbouwen van klantentrouw: productaanbod, prijsstrategie, klantenservice en ledenvoordelen. Dat blijkt uit onderzoek bij Belgische en Nederlandse consumenten door Comarch, specialist in ICT-, CRM- en loyalty-oplossingen. Wij selecteerden alvast enkele krachtlijnen.

 

Hoewel consumenten naar eigen zeggen trouw zijn aan niet meer dan vier merken gemiddeld, zijn ze wel aangesloten bij zowat veertien ledenprogramma’s. Voor een kleine minderheid daarvan hebben ze een app gedownload, voor andere identificeren ze zich met een digitale klantenkaart of met een plastic kaart. Dat laatste geldt vooral voor wat oudere klanten. Onderzoek wijst uit dat ledenprogramma’s een onmiskenbaar positief effect hebben op het aantal terugkerende klanten, omzet en winst, hoewel klanten niet de indruk hebben dat hun bestedingen erdoor werden beïnvloed.

 

Persoonlijke data

Wat verwachten consumenten dan van een getrouwheidsprogramma? Getrouwheidspunten en coupons zijn vertrouwde beloningen: bijna alle consumenten gebruiken ze om korting te krijgen bij hun volgende aankoop. Dat opent perspectieven voor retailers die klanten willen doen terugkeren. Alternatieven zijn fysieke beloningen of toegang tot bijkomende diensten.

 

Opgelet: soms veroorzaken getrouwheidsprogramma’s ook irritatie. Wanneer shoppers te lang moeten sparen voor een beloning, bijvoorbeeld. Ze verwachten ook dat beloningen beantwoorden aan hun persoonlijke voorkeuren. Klanten staan open voor communicatie over promoties, kortingen of gepersonaliseerde aanbiedingen, maar ze willen wel de controle behouden over het kanaal en de frequentie. E-mail geniet veruit de voorkeur en de meeste consumenten willen niet vaker dan wekelijks worden gecontacteerd.

 

Over personaliseren gesproken: klanten zijn bereid om persoonlijke data te delen, wanneer ze daarvoor wat in ruil krijgen. Merken moeten transparant zijn over de reden waarom ze bepaalde data nodig hebben, en goed uitleggen wat de toegevoegde waarde is voor de shopper. Als mensen korting krijgen, extra punten ontvangen, of exclusieve aanbiedingen, geschenken of beloningen bemachtigen, staan ze ervoor open om data te delen.

 

De juiste toon

Digitale marketingtools kunnen helpen bij het verkrijgen van de juiste gegevens, het analyseren van je doelgroep en ze te benaderen met de juiste boodschap. Merkentrouw is echter niet gratis, en klanten verwachten dat merken toegevoegde waarde bieden. De juiste toon aanslaan zal essentieel zijn om van uw klant een loyale klant te maken. Je kan de gratis whitepaper van Comarch downloaden via deze link.

 

Meer weten over de mogelijkheden van getrouwheidsprogramma’s? Comarch organiseert op 14 december een gratis webinar waarop marketingexperten uit België en Nederland meer zullen vertellen over de sleutelcomponenten van klantentrouw. In één uur tijd leer je hoe je een effectieve getrouwheidsstrategie kan implementeren. Registreren kan via deze link.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN