RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M wil dubbel zoveel verkopen in 2030

icon
Mode28 januari, 2022

Modereus H&M boekte liefst negen keer meer winst vorig jaar. De rentabiliteit is zo weer beter dan in jaren en ook de omzet ligt weer op het niveau van voor de pandemie. Tijd dus voor nieuwe ambities bij de fastfashionreus…

 

Ondanks Chinese boycot

H&M heeft het jaar sterk afgesloten, zegt CEO Helena Helmersson: in het laatste kwartaal steeg de omzet met 8% zonder wisselkoerseffecten, over het hele jaar steeg de netto-omzet met 6% tot 199 miljard kronen (19 miljard euro). Vooral de winststijging was spectaculair: alleen in het vierde kwartaal klom de nettowinst met 86%, over het hele boekjaar eindigde de nettowinst liefst negen keer hoger dan een jaar eerder.

 

Natuurlijk heeft dat veel te maken met de zwakke vergelijkingsbasis van 2020: toen bleef van de winst nog maar 1,2 miljard Zweedse kroon (110 miljoen euro), tegenover 11 miljard kroon (1 miljard euro) nu. Het is niettemin het beste winstcijfer in jaren, aldus Helmersson, die heel wat besparingen en winkelsluitingen doorvoerde. Meer dan 200 winkels gingen vorig jaar dicht.

 

H&M werd vorig jaar ook hard geraakt door een boycot in China. De modegroep kreeg, net als veel andere kledingmerken, kritiek omdat het kleding in strafkampen zou laten produceren door Oeigoeren, een onderdrukte Chinese minderheid. Toen H&M daarop beloofde om geen katoen meer te betrekken uit de regio, werden vervolgens de Chinezen boos. De grootschalige boycot bleef niet zonder gevolg: de omzet kelderde er met 40% en China werd plots de achtste grootste afzetmarkt in plaats van de derde.

 

Nog honderden winkels gaan dicht

Helmersson zegt nu weer optimistisch te zijn over de toekomst en pakt met stevige ambities uit: tegen 2030 wil H&M Group de omzet verdubbelen. De CEO wil op langere termijn weer jaarlijks dubbelcijferige groeicijfers zijn. Analisten zien nochtans slechts zo’n 50% groei haalbaar op die termijn. Ook ligt die groeidoelstelling wat moeilijk met de duurzaamheidsambities die het bedrijf tegelijkertijd proclameert: de CO2-voetafdruk moet in dezelfde periode halveren.

 

Om de doelstellingen toch te halen gaat H&M dit jaar een miljard euro extra investeren, vooral in technologie, de toeleveringsketen, hernieuwbare energie en duurzame materialen. Er moet ook nog verder worden gesnoeid: de Zweedse groep plant dit jaar netto 120 winkels te sluiten, vooral in Europa. Verder wil Helmersson nog minder onverkochte voorraden, kosten en afprijzingen.

 

Weekday groothandelt

Ondertussen betreedt dochtermerk Weekday de groothandelsmarkt: in Duitstalige landen kunnen fysieke retailers het merk voortaan voor hun winkels inkopen, weet FashionUnited. Eerder werkte Weekday al samen met e-commerceplatformen Zalando en Asos, maar nu breiden die groothandelsactiviteiten verder uit.

 

H&M breidt dit jaar fysiek uit naar zes nieuwe markten: Ecuador, Kosovo en Noord-Macedonië, en via franchise in Costa Rica, Guatemala en Cambodja. De uitrol van H&M online gaat in 2022 verder met Wit-Rusland, Colombia, Kazachstan, Peru en Oekraïne.
 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN