RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt zet nieuwe stap in e-commerce met belang in Smartmat

icon
Food4 februari, 2022

Colruyt Group neemt een belang van meer dan 40% in Smartmat, het bedrijf achter websupermarkt Rayon en de maaltijdboxen van Foodbag en 15gram. Hiermee wil de groep zijn online aanbod in voeding versterken.

 

“Logische stap”

Het nieuws komt niet helemaal uit de lucht vallen: Colruyt en Smartmat werken al samen sinds 2019. De “One Meal Box” van Foodbag is te koop bij Okay, en in een aantal Collect&Go afhaalpunten kunnen klanten maaltijdboxen van Foodbag oppikken. Bovendien is de familie Colruyt via haar investeringsfonds Korys al aandeelhouder van Smartmat.

 

“Voor ons is de toetreding van Colruyt Group in ons kapitaal een logische stap: met de verankering van ons partnership zullen we onze bestaande relatie nog meer kunnen uitbreiden en versterken. We gaan nu de complementariteit met bestaande producten en diensten verder onderzoeken en uitdiepen. Voor ons biedt dit erg veel interessante en mooie opportuniteiten”, zegt Stéphane Ronse, algemeen directeur van Smartmat.  

 

Lokaal en duurzaam

Smartmat is bekend van de maaltijdboxen onder de merken Foodbag en 15gram. Het bedrijf bedient wekelijks 10.000 gezinnen en heeft een marktaandeel van 30%. Recent lanceerde de onderneming ook een eigen onlinesupermarkt onder de naam Rayon. Die bezorgt in heel het land tegen een kost van slechts 4,95 euro, en focust in zijn assortiment op lokale en duurzame producten.

 

Volgens Colruyt vormen de activiteiten van Smartmat een mooie aanvulling op de bestaande dienstverlening van de retailer, die wil groeien in thuisbezorgen. “Met dit nieuwe partnership bouwen we ons productaanbod in online verder uit via de markt van maaltijdboxen én gaan we verdere stappen zetten in de ontwikkeling van duurzame aanhuislevering van online boodschappen”, aldus Tom De Prater, die verantwoordelijk is voor foode-commerce bij Colruyt Group.

 

Expertise uitwisselen

Het managementteam van Smartmat blijft aan boord. Beide bedrijven zien mogelijkheden in het uitwisselen van expertise inzake logistiek en distributie, maar ook “op het vlak van lokale sourcing, focus op seizoensgebonden producten, aandacht voor duurzame verpakkingen, het vermijden van voedselverspilling en klantgerichte dienstverlening”, volgens operationeel directeur Marc Hofman.

 

Concreet neemt Colruyt Group een belang van 41,36% in Smartmat, door de overname van aandelen van de oprichters en van de familiale holding Korys. Colruyt Group en Korys hebben nu elk 41,36% van de aandelen, de oprichters behouden het overblijvende deel.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [Filet Pur] Terug naar af

    Wat zit er achter die berichten over een Grote Uitverkoop? Wordt een stuk retailerfgoed straks compleet gecanceld? Moet ons land het binnenkort helemaal zonder hypermarkten redden? Filet Pur suggereert een gewaagd reddingsplan voor de geplaagde nummer drie.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN