RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Apple-verdeler Switch aangeklaagd voor misleiding

icon
Elektro16 februari, 2022

Consumentenorganisatie Test-Aankoop klaagt Apple-verdeler Switch en moederbedrijf SFAM aan, omdat het klachten regent van consumenten. Misnoegde klanten laten zich ongewilde verzekeringen aansmeren, waar ze achteraf niet van af geraken. Het is ook niet de eerste keer dat het bedrijf in opspraak komt.

 

466 klachten

Voor ze het goed en wel door hadden, kregen tal van klanten bij Switch een extra verzekering of abonnement op de mouw gespeld. Vaak zijn consumenten in de waan dat het louter om een cashbackactie gaat, zonder dat ze beseffen dat er bijkomende maandelijkse kosten aan te pas komen. De meldingen zijn zo talrijk – 466 klachten sinds september 2020 – dat consumentenorganisatie Test-Aankoop een dubbele klacht indient bij de bevoegde instanties. Alleen al in januari ging het om bijna vijftig klachten.

 

Klanten van de Switch-winkels getuigen dat hen bij aankoop van een Apple-toestel een (tijdelijk) gratis verzekering of een cashback wordt aangeboden, aldus Test-Aankoop. “De consumenten moeten daarvoor verschillende documenten ondertekenen, zonder dat ze de tijd krijgen om alles te lezen.” Op die manier zouden ze, meestal zonder het te weten, echter intekenen op een verzekeringscontract voor een jaar, een abonnement op een cadeaubon of voor het maken van een website.

 

“Uitgekiende strategie”

Achteraf zou het voor consumenten bovendien moeilijk zijn om binnen de wettelijke bedenktijd van de abonnementen af te geraken, aangezien de klantendienst nauwelijks te bereiken valt. “De klachten van consumenten zijn zo talrijk dat we alleen maar kunnen concluderen dat het om een uitgekiende strategie gaat van Switch en SFAM”, besluit de consumentenbond. De Franse verzekeringsmaatschappij SFAM is sinds 2020 eigenaar van Switch.

 

Test-Aankoop dient tegen beide bedrijven klacht in bij zowel de Economische Inspectie als de marktautoriteit FSMA. De Economische Inspectie bewaakt de verplichting van bedrijven om vooraf de nodige informatie te verstrekken, terwijl de marktautoriteit regels rond verzekeringsbemiddeling heeft vastgesteld om dergelijke misstanden tegen te gaan.

 

Opvallend: in 2019 werd SFAM in Frankrijk al veroordeeld tot een boete van 10 miljoen euro voor quasi dezelfde feiten. Bij aankoop van een toestel, destijds vooral bij Fnac, tekenden klanten ongewild in op een verzekeringscontract. Ook toen diende een cashbackkorting (van 30 euro) als lokaas. De verzekeraar lijkt zijn terrein dus gewoon te verplaatsen.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro19 december, 2025
    Currys verdubbelt halfjaarwinst

    Currys wist zijn omzet voor het halfjaar tot 1 november te verhogen tot 4,23 miljard Britse pond (4,9 miljard euro). De gecorrigeerde winst vóór belastingen verdubbelde tot 22 miljoen pond (26 miljoen euro), waardoor de retailer zijn prognose voor het hele jaar in lijn kon houden met de verwachtingen.

  • icon
    Elektro17 december, 2025
    Hoe MediaMarkt-moeder “omnichannel servicebedrijf” wil worden

    Ceconomy, de groep boven MediaMarkt en Saturn, ging dit jaar zowel in omzet als in winst vooruit. De elektronicagroep wil zich expliciet positioneren als "omnichannel servicebedrijf", en haalt al meer dan een kwart van zijn omzet online. De kaarten liggen dus goed voor de overname door JD.com straks.

  • icon
    Elektro16 december, 2025
    Coolblue betreedt de Berlijnse markt

    Elektronicareus Coolblue heeft in Berlijn een nieuw logistiek centrum geopend. Tegelijk bereiden de Rotterdammers er de opening van een winkel aan de Kurfürstendamm voor, die al over enkele maanden moet openen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN