RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Traagste groei sinds beursgang voor Alibaba

icon
Algemeen28 februari, 2022

Alibaba tekende eind 2021 de laagste omzetgroei op in zeven jaar tijd. Ook de nettowinst smolt als sneeuw voor de zon. Toch blijven investeerders en analisten geloven in de Chinese e-commercereus.

 

Nog geen lente

Alibaba presteerde vorig kwartaal onder de verwachtingen. In de drie maanden tot eind december groeide de omzet met 10% tot 242,6 miljard yuan (34,4 miljard euro), wat de traagste groei is sinds de Chinese technologie- en retailreus in 2014 naar de Amerikaanse beurs trok. Tegelijk nam de nettowinst een flinke duik: waar die een jaar eerder 79,4 miljard yuan (11,26 miljard euro) bedroeg, bleef daar nu nog maar 20,42 miljard Chinese yuan, of 2,9 miljard euro, van over.

Chinese consumenten kochten vorig jaar minder gretig online, geeft het Chinese Nationale Bureau voor de Statistiek toe: het bureau meldde eind vorig jaar een vertraging van de onlineverkoop van fysieke goederen. E-commerce was er vorig jaar goed voor zowat een kwart van alle retailverkoop, maar de vraag werd gedrukt door sporadische corona-uitbraken en inflatie. 

De verkoop van fysieke goederen via Alibaba’s grote onlinemarktplaatsen Taobao en Tmall kende vorig jaar inderdaad nog maar een eencijferige groei. De groep had ook te kampen met sterke concurrentie, net als met een Chinese overheid die de technologiereuzen van het land flink de duimschroeven aanhaalt. “De winter is nog niet voorbij; de lente komt wel, maar het kan langer duren voor het zover is”, citeert Alibaba zelf een analistenrapport van JP Morgan. 

 

Apps voor groepsaankopen

Tekenen van die aanbrekende lente leest de e-commercegroep wel in het stijgende aantal gebruikers: Alibaba telde eind december 1,28 miljard actieve klanten, dat zijn er 43 miljoen meer dan een jaar eerder. Buiten China heeft de groep 301 miljoen gebruikers. De technologiereus zegt zo op koers te zijn om tegen 31 maart 1 miljard Chinese gebruikers te hebben, waarna de groep zich meer zal gaan focussen op behoud en conversie eerder dan op het werven van nog meer klanten.

In afwachting zet Alibaba sterk in op nieuwe apps, meer bepaald Taobao Deals en Taocaicai. Het zijn in feite kopieën van concurrerende apps die tijdens de coronacrisis erg populair werden, zoals Pinduoduo en Meituan. Die eerste is een soort Chinese Groupon, waar producten tegen hoge kortingen te koop zijn als er maar genoeg mensen op de deal intekenen. Ook Meituan en Taocaicai zijn een vorm van groepsaankopen, maar dan vooral voor voeding en boodschappen in buurtverband.

Met de apps mikt Alibaba op kleinere steden en landelijkere gebieden; regio’s die tot nu toe moeilijker te bereiken waren. Vooral Taobao Deals slaagt er echter veel nieuwe gebruikers aan te trekken. “Hun operationele verliezen zullen de komende maanden afnemen, wat aantoont dat de investeringsinitiatieven vruchten afwerpen”, meent CEO Daniel Zhang. Analisten delen in het optimisme en blijven potentieel zien in het Chinese bedrijf.
 

Meer weten over de unieke manieren waarop China innoveert met e-commerce, ‘social commerce’ en groepsaankopen? Je leest er binnenkort alles over in The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail, het nieuwe boek van Jorg Snoeck en Pauline Neerman, dat eind april verschijnt.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN