RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando breekt door de grens van 10 miljard euro omzet

icon
Mode1 maart, 2022

Zalando is vorig jaar met een derde gegroeid en hoopt dit jaar op nog een vijfde meer bruto-omzet. Het modeplatform gaat voor een groter marktaandeel en wil ook voor niet-partnermerken de logistiek doen.

 

Kaap van 10 miljard euro

In 2025 wil Zalando een bruto-omzet (GMV of de som van alle verkopen) van dertig miljard euro bereiken, en het Duitse platform is goed op koers om dat te halen. Zelfs na het uitzonderlijke coronajaar 2020 boekte de e-commercespeler een bruto-omzet van 14,3 miljard euro vorig jaar, goed voor liefst 34,1% groei. De onderliggende omzet (wat Zalando er zelf aan verdiende) kwam uit op 10,4 miljard euro, 29,7% meer.

 

De groei ging wel enigszins ten koste van de winstmarge, die stokte op 4,5% en zo bijna een procent lager lag dan in 2020. Vooral in het vierde kwartaal ebde het corona-effect weg, verklaart COO David Schröder, waardoor de groei vertraagde. Klanten kochten ook iets goedkoper, onder meer door kortingsacties op het platform.

 

10 miljoen nieuwe klanten

Zalando kreeg er in 2021 niettemin meer dan tien miljoen nieuwe klanten bij, wat het totaal op 48 miljoen actieve klanten in 23 landen brengt. Vorig jaar ging het platform van start in zes nieuwe Oost-Europese markten, waaronder Estland, Letland en Slovenië. Het bedrijf is dan ook bevreesd voor de impact van de oorlog in Oekraïne en heeft een taskforce opgericht om getroffenen te ondersteunen. Zalando stelt in het land zelf geen mensen tewerk, maar werkt wel samen met een huismerkproducent in West-Oekraïne.

 

Zalando breidt verder zijn lidmaatschapsprogramma Zalando Plus uit. Begin 2022 hadden een miljoen klanten zo’n abonnement, wat vooral voor grotere klantentrouw zorgt. Plus-leden bezoeken het platform twee keer zo vaak en besteden drie keer meer: dat droeg ertoe bij dat een Zalando-klant vorig jaar gemiddeld 5,2 keer kocht. Tegen eind 2023 moet het Plus-programma in acht landen beschikbaar zijn.

 

Naar 10% marktaandeel

Voor 2022 rekent de Duitse groep op een volatiel jaar. Toch gaat het platform uit van een dubbelcijferige omzetgroei en denkt het beter te zullen presteren dan de Europese online modemarkt. Zalando richt zich bovendien steeds meer op marktaandeel. “Ondanks onze uitzonderlijk groeiparcours is ons totale marktaandeel nu 3%”, vertelt co-CEO David Schneider. Het bedrijf stelt zich nu tot doel om meer dan 10% van de hele markt te bedienen.

 

Om dat te bereiken, wil Zalando zich als logistieke partner gaan profileren. Vandaag heeft de groep al twaalf logistieke centra in zeven landen, tegen 2023 moeten daar nog vier zulke centra bijkomen. Het bedrijf heeft daarmee naar eigen zeggen de beste infrastructuur voor moderetail in heel Europa, en dat gaat het in de loop van dit jaar ook openstellen voor de buitenwereld.

 

Zalando als magazijn

Merkpartners zullen zo het fulfilmentnetwerk kunnen gebruiken voor hun eigen, rechtstreekse verkoopkanalen. Ook voor wat ze niet verkopen op het Zalando-platform zullen ze Zalando kunnen inhuren als logistieke partner en de magazijnen kunnen gebruiken. “Dat is ook goed voor de verduurzaming van de modesector”, meent Schröder: “Door alle voorraden samen te bundelen, haal je de inefficiënties uit de markt.”

 

Zalando wordt zo steeds meer een zuiver platform, dat merken ondersteunt, en steeds minder zelf een retailer: 30% van alle verkoop komt nu al van partnermerken en aangesloten zelfstandige boetieks. Op termijn moet dat de helft worden.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN