RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eerste verlies in jaren en minder vraag voor JD.com

icon
Algemeen11 maart, 2022

JD.com, de grote rivaal van Alibaba in China, dook vorig jaar voor het eerst sinds 2018 in de rode cijfers. De e-commercereus moest flink investeren om nieuwe concurrenten bij te benen, terwijl consumenten de kat uit de boom keken.

 

Het vuur aan de schenen

Het Chinese e-commerceplatform eindigde 2021 in het rood, voor het eerst sinds 2018: het nettoverlies klokte af op 3,6 miljard yuan (een half miljard euro), vergeleken met een nettowinst van liefst 49,4 miljard yuan (7 miljard euro) in 2020. Oorzaak zijn de forse investeringen in nieuwe activiteiten: het operationele verlies van het segment ‘new business’ is vorig jaar meer dan verdubbeld.

 

JD.com krijgt steeds meer concurrentie van nieuwe platformen en moet fors innoveren om mee te blijven. Zo lanceerde het in 2019 Jingxi om kleinere steden te bereiken en rijzende ster Pinduoduo, een populaire app voor groepsaankopen, het hoofd te bieden. JD.com investeerde ook sterk in vastgoedbeheer, overzeese expansie en nieuwe technologie-initiatieven.

 

Ook de concurrentie van livestreamingplatforms neemt toe: JD.com zegt er weliswaar vooral te zijn voor geplande aankopen en minder te leven van impulsshoppen, waardoor het platform minder wordt getroffen door de vele Chinezen die zich via filmpjes laten verleiden tot aankopen, maar staat wel open voor samenwerkingen. De belangrijke logistiekafdeling van JD, JD Logistics, regelt al de leveringen voor sommige livestreamingplatforms.

 

Chinezen staan op de rem

De omzet steeg over het hele jaar met 27,6% naar 951,6 miljard yuan (137 miljard euro), maar vertraagde in het vierde kwartaal tot een omzetplus van 23% ten opzichte van een jaar eerder. Het was de zwakste omzetgroei in zes kwartalen, door een zwakkere consumentenvraag. Zowel fysieke als online retail vertraagde, gaf topman Lei Xu toe aan Kr Asia. Xu verwacht nog in de hele eerste helft van dit jaar een “relatief conservatieve” consumptie.

 

“We hebben wel nog steeds een gezonde gebruikersgroei gerealiseerd en onze groeidoelstellingen voor het hele jaar gehaald”, beklemtoont de topman. Het bedrijf kreeg er vorig jaar ruim 20% meer klanten bij en heeft nu 569,7 miljoen actieve gebruikers. 

 

In het vierde kwartaal ging JD ook nieuwe samenwerkingen aan: Dior ging er voor het eerst in zee met een e-commercespeler, terwijl onder meer Emporio Armani en Michael Kors eigen webshops openden via JD. In januari kondigde JD.com bovendien een strategisch partnerschap aan met Shopify, voor Shopify de eerste van zijn soort in China.  

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN