RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europa neemt ‘fast fashion’ in het vizier

icon
Mode31 maart, 2022

Duurzame producten moeten de norm worden, een digitaal paspoort zal consumenten daarover informeren. Met ‘fast fashion’ moet het maar eens gedaan zijn, vindt de Europese Commissie.

 

Herstellen en recycleren

Bijna alle fysieke goederen op de Europese markt zullen milieuvriendelijker, circulair en energie-efficiënt moeten worden gedurende heel hun levenscyclus. Woensdag deed de Europese Commissie voorstellen om die ambities waar te maken. Alle producten krijgen een digitaal productpaspoort, waardoor herstellen of recycleren makkelijker wordt. De Commissie wil ook maatregelen nemen om te beletten dat onverkochte producten worden vernietigd.

 

Als eerste sector komt textiel in het vizier. Na voeding, huisvesting en mobiliteit heeft mode immers de vierde grootste impact op het milieu en de klimaatverandering. Het is ook de derde verbruiker van water en land, en de vijfde voor wat primaire grondstoffen betreft. Daarom moeten textielproducten op de Europese markt tegen 2030 een lange levensduur hebben, recycleerbaar zijn, zo veel mogelijk uit gerecycleerde vezels bestaan, vrij zijn van gevaarlijke stoffen en geproduceerd zijn met respect voor sociale rechten en het milieu.

 

Gesloten kringloop

‘Fast fashion’ zou uit de mode moeten zijn, hergebruik en hersteldiensten zouden breed beschikbaar moeten zijn, zegt het communiqué letterlijk. Producenten moeten de verantwoordelijkheid nemen voor hun producten doorheen de hele waardeketen, dus ook wanneer ze afval worden. De Commissie roept fabrikanten op om het aantal jaarlijkse collecties te beperken en vraagt lidstaten om gunstige belastingmaatregelen in te voeren voor hergebruik en reparatie. Er komen onder andere ook maatregelen tegen microplastics in textiel.

 

‘Greenwashing’ is uit den boze, vindt de Commissie. Modemerken die bijvoorbeeld pronken met fleece gemaakt van gerecycleerde petflessen, misleiden de consument. Het is immers beter petflessen in een gesloten kringloop te houden en opnieuw te gebruiken voor het verpakken van drank, schrijft De Standaard. Afgedankt textiel verwerken tot vezels waar opnieuw kleren mee kunnen worden gemaakt, is wél duurzaam.

 

Niet duurder

“Het is tijd om een einde te maken aan het model van ‘nemen, maken, kapotmaken en weggooien’ dat zo schadelijk is voor onze planeet, onze gezondheid en onze economie. De voorstellen van vandaag zullen ervoor zorgen dat in Europa alleen de meest duurzame producten worden verkocht”, zegt vicevoorzitter voor de Europese ‘Green Deal’ Frans Timmermans.

 

Hij ontkent dat duurzame producten duurder zullen worden voor de consument: “Integendeel, consumenten kunnen juist geld besparen als producten langer meegaan, of als we meer kleding tweedehands kopen. Per Europeaan wordt nu jaarlijks 11 kilogram textiel weggegooid, er is dus ruimte voor verbetering.”

 

Het gaat voor alle duidelijkheid om voorstellen, die nog het fiat moeten krijgen van het Europees Parlement en de lidstaten. Bedoeling is wel dat de regels van kracht worden in 2024.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN