RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress 2022: Vernieuwd Cameleon gaat voluit voor groen en beleving

icon
Mode4 april, 2022

Van ‘outlet department store’ tot circulaire shopbestemming, Cameleon maakte een hele transformatie door sinds de doorstart vorig jaar. Hoe ziet CEO Pascale Switten de toekomst van het shoppen? Op het RetailDetail Congress deelt ze het recept.

 

Pionier in België

Een radicaal nieuw Cameleon is opgestaan: na het faillissement in 2020 heeft de outletformule een unieke doorstart gemaakt: niet alleen kwam er een managementbuy-out, maar ook liefst 46 nieuwe aandeelhouders. Medewerkers kregen de kans om in te stappen in het kapitaal van de retailer en zo mee de doorstart mogelijk te maken, een primeur in België.

 

“We hebben heel veel werk verzet op korte tijd”, blikt Switten tevreden terug. Het wordt een werk van lange adem, maar de vroegere outletformule is volgens haar de goeie weg ingeslagen. Op het RetailDetail Congress op 28 april in Antwerpen vertelt ze wat nog op het pad ligt. “We zijn een pionier in België en hopelijk een inspiratie voor anderen.”

 

Nood aan wauw-gevoel

De vestigingen in Woluwe en Genval transformeren van outletwinkels naar ‘one-stop-shops’, waar beleving centraal staat. “Ondanks de stijging in onlineshoppen, blijven we geloven in de kracht en beleving van fysieke winkels. Zeker nu we na de coronacrisis in een tweede crisis zitten, hebben mensen nood aan positivisme. Van het begin tot het einde van de ‘customer journey’ willen we beleving, een wauw-gevoel en goeie klantenservice bieden”, vertelt Switten.

 

De winkel in Woluwe kreeg daarom al een grondige ‘make-over’. Behalve de outletboetiek is er nu ook Rengo Street, een grote open ruimte met jonge lokale merken, planten, boeken, decoratie, een bar en een Aziatisch streetfoodrestaurant, Hanoi Station. Rengo betekent unie in het Japans en is ook de naam die de medewerkers kozen voor de nieuwe vennootschap.

 

“We willen meer inzetten op evenementen, zoals ‘late night shopping’. Recent organiseerden we een bierproeverij met Brussels Beer Project. Het is de bedoeling echt een ‘destination’ te zijn, zoals met het gezin naar het bos of het museum gaan. Dat is voor mij de toekomst van het shoppen.”

 

18.000 ton aan CO2

Toch gaat het niet om consumptie om de consumptie: het nieuwe Cameleon heeft een groene en circulaire filosofie. “Het zit in ons DNA. Toen de oprichter eind jaren 1980 oude stocks verkocht in zijn garage was de slogan al ‘selling the unsold’”, zegt Switten. De winkel in Woluwe was het eerste ecologisch gebouwde commerciële pand in Europa, en die lijn wil ze doortrekken.

 

“We hebben onlangs een Carbon File-studie laten doorvoeren binnen het bedrijf. Opmerkelijk was dat we 18.000 ton aan CO2 uitstoten bij de aankoop van de collecties, ook al kopen we stock op. Dit is waanzinnig veel. We willen dit drastisch terugschroeven en ons steentje bijdragen aan een beter klimaat. Dit kunnen we doen door meer in te zetten op duurzame collecties (biokatoen, gerecycleerde materialen) en door meer in te kopen binnen Europa.”

 

Klaarmaken voor ‘the next generation’

Om de cirkel rond te maken, gaat Cameleon ook voor tweedehands en upcycling, later misschien zelfs het verhuren van kleding. De retailer wil enerzijds meer diversiteit brengen in het aanbod door tweedehands merken te verkopen die het nu nog niet in de winkels heeft, anderzijds hoopt Cameleon zo ook jongere consumenten aan te trekken. Switten: “Twintigers en dertigers worden ook wel ‘the convinced circular’ en ‘the next generation’ genoemd. Ik geloof niet dat tweedehands een kannibalisatie is voor ons. Ik ben ervan overtuigd dat dit enkel een verrijking en een versterking van ons duurzaam concept is.”

 

Wat zijn de belangrijkste lessen die Cameleon heeft geleerd sinds de doorstart? “Agiliteit, de kracht van het personeel, bescheidenheid en partnerships”, reageert Pascale Switten zonder aarzelen. Het vernieuwde bedrijf beschouwt zich als een start-up om zeker niet de fouten uit het verleden te herhalen. Die wendbaarheid heeft ervoor gezorgd dat de retailer 2021 positief kon afsluiten, ondanks de pandemie en de overname. “Verder ben ik ontzettend trots op de veerkracht van ons personeel. Onze winkels zijn veranderd met en door ons personeel. En we hebben nog zoveel meer in petto.”

 

Meer weten over de nieuwe visie van Cameleon? Op 28 april spreekt Pascale Switten op het RetailDetail Congress. Op het podium staan die dag ook internationale en nationale kleppers, zoals Alibaba, Zalando, Rainpharma, Polestar, Odette Lunettes, Parfuma en La Bottega. Via deze link kan je tickets bestellen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN