RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Grootste organische groei voor Carrefour in twee jaar

icon
Food10 april, 2014

Bijna 19,8 miljard euro omzet

Carrefour realiseerde van januari tot maart een omzet van 19,79 miljard euro, 3,7% minder dan in hetzelfde trimester een jaar eerder. De daling is toe te schrijven aan drie factoren: ongunstige wisselkoerseffecten, geen paaseffect (Pasen viel vorig jaar in het eerste kwartaal, dit jaar pas in april) en dalende brandstofprijzen.

 

Zonder die elementen was er echter een groei van 3,7%. “Daarmee tekent Carrefour de beste organische groei van de voorbije twee jaar op”, verklaarde financieel directeur Pierre-Jean Sivignon tijdens een conference call. Dat is wel vooral met dank aan Latijns-Amerika, want op zijn thuismarkt kampt Carrefour met de gevolgen van de prijzenslag die volop woedt.

 

Franse groei vertraagt

In Frankrijk, nog altijd goed voor 40% van de groepsomzet, realiseerde Carrefour een organische groei van 1,4% (vorig kwartaal was dat nog +2,2%). Daarmee lijkt de groei te plafonneren, vooral in de voor Carrefour zo belangrijke hypermarkten: die groeien nog 0,7%, een halvering tegenover de 1,4% groei van vorig kwartaal.

 

De verklaring is te zoeken in de gigantische prijzenoorlog die volop woedt in Frankrijk. “De prijzen dalen inderdaad in bepaalde categorieën van voeding“, erkent Pierre-Jean Sivignon, maar – en dat is dan het goede nieuws voor Carrefour – “de hypermarkten van de groep kregen nu al voor het vierde kwartaal op rij meer klanten over de vloer”.

 

Volgens onderzoeksbureau Kantar WorldPanel wist Carrefour zijn marktaandeel daardoor een half procent op te trekken tot 21,1% eind maart. Daardoor vergroot Carrefour zijn voorsprong op nummer twee Leclerc, die tevreden moet zijn met 19,6%.

 

Latijns-Amerika zet de toon

Buiten Frankrijk blijft Carrefour het knap lastig hebben in Italië, waar de daling niet te stoppen lijkt: een daling van 5,8% in het laatste kwartaal van 2013 en nu alweer een afname van 5,9% in het eerste trimester. Beter nieuws is er in Spanje, want Carrefours op twee na grootste afzetmarkt verdappert licht: na een schuchtere +0,2% eind vorig jaar laat Spanje nu een +0,6% optekenen. Ook België speelt weer mee: ons land doet er organisch 0,8% en op vergelijkbare basis 0,5% bij.


Het sterkst groeit Carrefour evenwel in Latijns-Amerika, waar de organische omzet met 15,2% groeide – al zetten de zwakke Braziliaanse real en de Argentijnse peso wel een serieuze domper op de feestvreugde. In Brazilië klokte de organische groei af op een stijging met 8,3%, in Argentinië op een toename met liefst 39,1%.

 

In Azië trapt Carrefour dan weer op zijn adem. In China bleef de organische groei beperkt tot 2%, maar op vergelijkbare basis was er een daling met 3,1%. Ook Taiwan legt een gemengd rapport voor: organisch steeg de omzet 1,6%, maar op vergelijkbare basis daalde die met 0,8%.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN