RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven VLAM
  • Onderwerpen RetailDetail Food Congress
  • Geografie België
  • Personen Filip Fontaine
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Consumenten zeggen niet wat ze doen – en doen niet wat ze zeggen”

icon
Food23 mei, 2022

Wat beweegt de foodshopper nu écht? VLAM kijkt in het hoofd van de consument en onthult vijf grote drijfveren. De inzichten zijn een essentiële aanvulling op de shopperdata van retailers, die ermee aan de slag kunnen binnen hun strategie.

Zeggen versus doen

“Retailers hebben aankoopdata: aan de hand van die cijfers zien ze wat consumenten doen. Wat wij doen, is kijken in de hoofden van consumenten om te achterhalen waarom ze gedaan hebben wat de retailers hebben gemeten. Die twee versterken elkaar”, zegt directeur Filip Fontaine van VLAM, voluit het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

“Wij gaan op zoek naar de typische ‘say-do gap’: wanneer je respondenten bevraagt krijg je het ene antwoord, wanneer de consument koopt, zie je het andere gedrag.” Consumenten zeggen immers niet altijd wat ze doen en doen niet altijd wat ze zeggen. Onderzoek naar hun drijfveren is daarom waardevol. Op het RetailDetail Food Congress, op 9 juni in Antwerpen, presenteert hij enkele verhelderende onderzoeksresultaten.

Wat beweegt de consument?

“Wij gaan daar bij VLAM steeds verder in. We hebben bijvoorbeeld een nieuw onderzoeksproject opgezet zodat we niet meer hoeven te vragen wat consumenten doen, maar dat we het kunnen meten. Dat is een project voor de komende twee à drie jaar. Wat we nu gedaan hebben is de vraag gesteld wat triggert de consument nu écht? We hebben dat kunnen samenvatten in 5 G’s: Genieten, Gemak, Goedkoop, Gezond en Geweten.”

Vervolgens duikt het onderzoek de diepte in: wat betekent genieten bijvoorbeeld? Wie eet wat in realiteit? Wat betekent gemak? Wanneer bereidt men zelf maaltijden, wie gaat waar eten halen? Waar wil men meer of minder aan besteden. “We hebben een diepteonderzoek gedaan naar de prijselasticiteit van verse voeding, zoals gehakt of halfvolle melk. We kijken ook naar de drijfveren en de barrières die verhinderen dat we ons geweten volgen.”

Stabiele factoren

Vandaag zien we koopgedrag op korte termijn wijzigen, onder invloed van de inflatie en de oorlog in Oekraïne. Maar de factoren die VLAM meet, zijn relatief stabiel, zegt Fontaine. Ze staan los van de actualiteit.

“De drijfveren achter aankoopbeslissingen veranderen nu niet drastisch, al krijgen ze door de actuele omstandigheden mogelijk wel meer of minder belang. Die oorlog kan nog lang duren, maar de kans dat die onze visie op smaakbeleving gaat veranderen, is behoorlijk klein. Hoe belangrijk vinden mensen seizoensgebonden en lokale voeding? Beschouwen ze zuivel als voedzaam of niet? Dat zijn drijfveren die nu niet gaan veranderen.”

“Uiteraard zijn er evoluties – denk maar aan de vleesconsumptie – maar die verlopen erg geleidelijk. De oorlog beïnvloedt misschien wel de keuze tussen een dure biefstuk of een goedkope. Maar niet de beslissing of ik al dan niet nog vlees zal kopen.”

Met cijfers onderbouwde inzichten

Retailers kunnen met deze inzichten aan de slag binnen hun eigen strategie, zegt Fontaine. “Wat wij doen met VLAM is inzicht verschaffen over consumentengedrag en consumentendrijfveren. Het interessante voor retailers is dat wij de wetenschap aanreiken waarop zij hun strategie kunnen enten. We bieden een met cijfers onderbouwd beeld van de Vlaamse consument en hoe die denkt. De volgende stap is dan: hoe vertaal ik dit in mijn eigen strategie. Als je je strategische keuzes vervolgens verder aftoetst aan de diepte van de cijfers – wij zijn altijd bereid om daarover te sparren – dan ga je nog een stap verder.”

Benieuwd naar de consumenteninzichten die VLAM kan aanreiken? Filip Fontaine presenteert de resultaten van recent onderzoek op het RetailDetail Food Congress, dat op 9 juni plaatsvindt in Antwerpen. Ook op het podium die dag: sprekers van Delhaize, Deloitte, Coca-Cola, Nestlé, Kriket, Pieter Pot, Gorillas en Mosa Meat. Het wordt een inspirerend event voor foodprofessionals! Tickets bestellen kan via de knop hieronder.

Ik bestel tickets voor het RetailDetail Food Congress
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [Filet Pur] Terug naar af

    Wat zit er achter die berichten over een Grote Uitverkoop? Wordt een stuk retailerfgoed straks compleet gecanceld? Moet ons land het binnenkort helemaal zonder hypermarkten redden? Filet Pur suggereert een gewaagd reddingsplan voor de geplaagde nummer drie.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN