RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags Inkoopalliantie
  • Bedrijven CarrefourIntermarchéLDz
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Louis Delhaize en Intermarché bundelen de inkoopkrachten

icon
Food5 juli, 2022
Shutterstock.com

Het Europese inkooplandschap in de foodretail wordt flink hertekend: na de stopzetting van de alliantie tussen Carrefour en Louis Delhaize gaat die laatste een partnerschip aan met Intermarché.

Partners behouden autonomie

De groepen Louis Delhaize en Intermarché gaan samen inkopen: ze sluiten een overeenkomst voor een periode van vijf jaar. Het partnership moet het concurrentievermogen van beide groepen versterken, stellen ze in een persbericht. Beide groepen behouden wel hun volledige autonomie en commerciële onafhankelijkheid. Strategische informatie blijft vertrouwelijk.

In Frankrijk zal Intermarché de groep Louis Delhaize bevoorraden voor de grote consumentenproducten, voornamelijk in voeding – met uitzondering van verse landbouwproducten en lokale merken. In België en het Groothertogdom Luxemburg richten beide groepen een gezamenlijke aankoopcentrale op, die door Intermarché zal worden beheerd. Deze centrale zal namens de twee partners met de grote FMCG-leveranciers onderhandelen. Nationale merken van KMO’s vallen buiten het akkoord.

De groep Louis Delhaize is actief in België, Frankrijk, het Groothertogdom Luxemburg en Roemenië, met enseignes als louis delhaize, Cora, Match, Delitraiteur en houra.fr. De groep Les Mousquetaires is met Intermarché en Netto aanwezig in België, Frankrijk, Polen en Portugal.

Controverse

Het nieuws over de nieuwe alliantie komt kort na de aankondiging dat Carrefour zijn inkoopalliantie met de groep Louis Delhaize stopzet. Carrefour werkt naar verluidt aan een eigen inkoopcentrale op Europees niveau, die zal inkopen voor de zes landen waar de retailer actief is.

Inkoopallianties zijn controversieel: volgens veel merkfabrikanten dienen ze vooral om de winstmarges van de betrokken retailers te verhogen. Volgens retailers echter zijn zulke allianties een noodzaak om een gelijker speelveld te creëren in de onderhandelingen met multinationals, en leiden ze tot lagere verkoopprijzen in de winkels. Die laatste bewering werd recent gestaafd door een groot onderzoek naar de prijsvorming bij de Duitse retailer Edeka tijdens z’n lidmaatschap van retailalliantie AgeCore. Volgens dat onderzoek betaalden shoppers gemiddeld 12% minder voor producten die de retailer inkocht via de inkoopcombinatie

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [Filet Pur] Terug naar af

    Wat zit er achter die berichten over een Grote Uitverkoop? Wordt een stuk retailerfgoed straks compleet gecanceld? Moet ons land het binnenkort helemaal zonder hypermarkten redden? Filet Pur suggereert een gewaagd reddingsplan voor de geplaagde nummer drie.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN