RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven D'IeterenLucien
  • Onderwerpen InterviewRetail Marketing Day
  • Geografie België
  • Personen Karl Lechat
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Lucien van fietsen een service-industrie wil maken

icon
Vrije tijd8 september, 2022

Fietsenketen Lucien wil de groeiende markt van ‘urban mobility’ veroveren. Binnenkort komt er e-commerce bij, maar ook fysieke expansie blijft cruciaal: alleen al in Brussel wil de keten er nog drie of vier winkels bij.

“We walk the talk”

Stap voor stap timmert Lucien aan de weg. “Vorig jaar hebben we het al aangekondigd: over vijf jaar willen we landelijke dekking en een omzet van honderd miljoen euro. We groeien daarbij van stad tot stad: eerst was Antwerpen aan de beurt, nu richten we de pijlen op Brussel”, vertelt algemeen directeur Karl Lechat. “We walk the talk.”

In Antwerpen begon het met de overname van de keten iBike en ondertussen zijn er in het Brusselse al drie vestigingen, waaronder de recente overname van de bekende fietshersteller Velofixer. De fietsformule is nochtans piepjong: pas vorig jaar richtte autoverdeler D’Ieteren de keten op om in te spelen op de groeiende vraag naar ‘alternatief’ vervoer, en dan met name de pijlsnelle opmars van elektrische fietsen.

Op de RetailDetail Day op 22 september vertelt Lechat hoe zijn keten zichzelf op de kaart zet. “Lucien is een gepassioneerde fietser die staat voor innovatie en dichtbij de mensen staat. Het is natuurlijk een verwijzing naar de bekende coureur Lucien Van Impe, maar ook naar Lucien D’Ieteren, die echt wilde innoveren in het mobiliteitsverhaal. Het is een authentiek verhaal, waar werkelijk iemand achter zit.”

De fiets als dienst en oplossing

De keten zet in op de fiets als ‘urban mobility’-oplossing, wat betekent dat lokale verankering in de steden en bijkomende diensten essentiële onderdelen zijn. “Als je fiets echt je vervoersmiddel is en je elke dag op je fiets zit, ga je niet naar een andere stad rijden voor een herstelling. Die mensen hebben vaak ook geen auto. In Brussel bieden we daarom ook buiten de winkel kleine diensten aan, zoals een ‘bike wash’. Volgend jaar lanceren we leasing en verzekeringsproducten.”

Maar je kunt service ook breder zien, meent Lechat. Zo huisvest de Brusselse winkel een testbaan van 1500 m². Het winkelconcept voorziet ook in een speciale afleverzone, waar klanten hun nieuwe fiets komen ophalen. “De fietsen worden duurder. Als je een e-bike van duizenden euro’s koopt, is het maar normaal dat die mooi onder een spot op een podium staat als je aankomt, en niet achter de toonbank weggemoffeld.”

In Brussel wil Lucien nog naar zes à zeven winkels, waarna de volgende stad in het vizier komt. Ook tweedehands is een potentiële verdere uitbreiding. De zakelijke opportuniteit is alvast niet te onderschatten: “Neem het Stroemer discovery plan, dan huur je een ‘speed pedelec’ voor een jaar voor 150 euro per maand. Daar tank je nog niet voor, en je hoeft geen 6.000 euro ineens op te hoesten. Nadien kunnen we die fiets tweedehands verkopen. Onze missie is zoveel mogelijk gelukkige fietsers op de weg zien.”

Klik hier voor info en tickets voor de RetailDetail Day op 22/09.
Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd5 december, 2025
    Lot e-bikemerk Cowboy hangt af van gedupeerde crowdfunders

    De geplande overname van het Brusselse e-fietsmerk Cowboy gaat een kritieke fase in. De eindmeet zou nu in zicht zijn, maar alleen als bijna 8.000 kleine beleggers ermee akkoord gaan dat hun eigen inbreng in rook opgaat.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN