RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door redactie
In dit artikel
  • Bedrijven KTBA
  • Onderwerpen Voedselveiligheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Specificatiebeheer, van essentieel belang voor producenten

icon
Food16 september, 2022
Liesbet Onghena, KTBA

(Publireportage) Zowel handelspartners als consumenten verwachten van producenten dat ze gedetailleerde productinformatie delen op een gestructureerde manier. KTBA helpt producenten om hun specificatiebeheer goed op orde te houden.

De rol van specificatiebeheer

Er komen meer en meer producten op de markt, van schepijs tot een nieuw soort aansteker. De consument weet niet meer waar hij moet kijken. Voor producenten is het daarom steeds belangrijker om zich met hun product te onderscheiden. Productontwikkeling en marketing zijn daarbij belangrijk, maar dat niet alleen. Consumenten worden ook kritischer als het gaat om welke grondstoffen er in een product zitten: zijn er allergenen, wat is de houdbaarheid, wat zijn de bewaarvoorschriften en is het product duurzaam geproduceerd, om er een aantal te noemen. Naast het voldoen aan wettelijke eisen kan een adequaat specificatiebeheer dus ook een rol spelen bij het aankoopgedrag van consumenten.  

Toegang tot informatiebronnen

“Specificatiebeheer is een nog relatief nieuwe term”, vertelt Liesbet Onghena, Consultant bij KTBA België. Hiermee wordt bedoeld ‘het vastleggen van alle productspecifieke eisen en informatie’. Dit lijkt op het eerste oog niet heel aansprekend, maar waar vroeger gemakkelijk producten op de markt werden geïntroduceerd zonder traceerbaarheid of achtergrondinformatie, is dit tegenwoordig niet meer geoorloofd. Het is niet meer genoeg om alleen de processen vast te leggen. Het is noodzakelijk dat producenten toegang hebben tot verschillende informatiebronnen zoals ingrediëntenlijsten, certificaten, procesparameters, etc. Afnemers stellen steeds hogere eisen aan specificaties zoals het eisen van minder e-nummers in producten. Daarnaast vragen leveranciers aan producenten ook vaak om de specificaties in hun eigen systeem te zetten. Alleen wanneer een bedrijf gemakkelijk toegang heeft tot deze informatie, is controle over de kwaliteit en veiligheid van de voedingsmiddelen werkelijk mogelijk.

Specificatiebeheer is cruciaal voor goede labeling

Specificatiebeheer ligt aan de basis van een etiket. In Verordening (EU) nr. 1169/2011 is vastgelegd aan welke eisen een etiket moet voldoen om de markt op te mogen. Daarom is het voor producenten belangrijk om de productspecificaties op orde te hebben in een intern systeem. Op deze wijze is de data eenvoudig over te zetten naar een systeem van een afnemer en kan een etiket worden opgesteld.

Specificatiebeheer en duurzaamheid

Liesbet vervolgt: “Ook op het gebied van duurzaamheid speelt specificatiebeheer een rol. Zo is het onderwerp ‘verpakkingen’ een belangrijk onderwerp. Wanneer een bedrijf verpakkingsdata vastlegt, kan zij de verpakkingsstromen beter beheersen en reducties in verpakkingsmateriaal aantoonbaar maken. Hetzelfde geldt voor recycling. Dit onderwerp staat in nauwe samenwerking met verpakkingen. Afnemers stellen ook hier steeds meer eisen aan. Bijvoorbeeld om meer gebruik te maken van recyclebare verpakkingen. Precies hier komt ook de Eco-score om de hoek kijken. De Eco-score geeft de ecologische impact van producten weer, zoals CO2-uitstoot, waterverbruik en bodemverzuring. Een A-score heeft dan de laagste impact op het milieu en een E-score de hoogste. Zo helpen producenten de consument met een overzichtelijk label en handig hulpmiddel om milieubewust producten te kiezen. En dat draagt bij aan verdere verduurzaming.”

Specifieke kennis is cruciaal in specificatiebeheer

“Om specificatiebeheer goed op orde te houden, is specifieke kennis en ervaring nodig”, vertelt Liesbet. “Net als continuïteit in Quality Assurance afdelingen die zich met de materie bezig houden. Denk hierbij aan de het up-to-date houden van de grote hoeveelheid data in combinatie met constant bewegende wet- en regelgeving in verschillende landen. Gelukkig zijn er verschillende tools beschikbaar die producenten en afnemers hierbij kunnen helpen. Denk aan software voor specificatiebeheer, zoals dat van QA Online. Om voortdurend op de hoogte te blijven van wijzigingen is er ook de Regulatory Update van KTBA. Deze tool helpt u om op de hoogte te blijven van wetswijzigingen van 13 verschillende topics waaronder contaminanten, claims en labeling. Specificatiebeheer blijft tenslotte altijd in beweging.”

Meer informatie

Wilt u aan de slag met specificatiebeheer, op de hoogte blijven van de laatste wetswijzigingen en/of uw Quality Assurance  verder optimaliseren? Neemt u dan vrijblijvend contact op met KTBA via ons contactformulier.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN