RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Opinie] Politiek kortetermijndenken zorgt voor bloedbad in retail

icon
Food3 april, 2023

Vorig najaar stond al één op drie retailers op omvallen en was bijna de helft van de supermarkten in de gevarenzone. In plaats van lijnrecht tegenover elkaar te staan, zouden vakbonden en retailers beter samen gaan onderhandelen met de regering voor meer steun aan de sector.

Schreeuw om hulp

De politieke instanties stellen een sociaal bemiddelaar aan bij Delhaize om de brokken te lijmen tussen de vakbonden en de directie. In plaats van vakbonden en supermarktketens tegenover elkaar te laten staan, zou de hele waardeketen – van vakbonden tot veevoederproducenten – beter samen onderhandelen met de politiek.

Al in september vorig jaar trok Fevia, de Belgische federatie van voedingsbedrijven, aan de alarmbel: twee op drie Belgische voedingsbedrijven reed toen al met de waarschuwingslampen aan. Vier op tien dreigden kopje onder te gaan bij een nieuwe economische klap. Er is nood aan concrete steun en oplossingen, zei Fevia destijds: onder meer voor het beheersen van de loonkosten riep de federatie de overheid om hulp.

Helft supermarkten in problemen

Dat bleef zonder gevolg, dus klonk het in november dat de Belgische food- en fashionspelers samen een financiële injectie van 513,38 miljoen euro nodig hadden om de storm te doorstaan. Minder dan een derde van alle supermarkten bleek gewapend om de schok op te vangen. Door de stijgende loon- en energiekosten heeft bijna de helft vers kapitaal nodig om te overleven.

Inderdaad, Carrefour Belgium maakt verlies door de “concurrentiële Belgische markt”, Lidl klokte vorig jaar af op een verlies van 51,2 miljoen euro en bij Jumbo stopte de Nederlandse moeder in 2022 nog eens 20 miljoen euro toe. In 2021 had Jumbo in België al eens 25 miljoen gekregen om de put te dichten. Ook Colruyt zag zijn winstmarge almaar verder wegsmelten in 2022.

2.000 openstaande vacatures

Aan personeelszijde was het ondertussen evenmin peis en vree. De tekorten zijn op zijn minst nijpend te noemen: halverwege vorig jaar waren er meer dan 2.000 openstaande vacatures bij de Belgische supermarkten. De werkdruk wordt onhoudbaar, aldus de vakbonden, en de retailers zitten met de handen in het haar waar nog nieuwe werknemers te vinden.

Slecht nieuws: er lijkt allesbehalve beterschap op komst. De “nieuwe” Club van Rome, die eind de jaren zestig nog doemscenario’s van overbevolking de wereld instuurde, zegt nu dat de wereldbevolking nog deze eeuw gaat krimpen. Dat betekent nog minder jongeren en dus een nog kleinere beroepsbevolking, want het aantal ouderen blijft alleen maar toenemen. En dat die ouderen langer gaan werken, lijkt een illusie: twee derde van de Vlamingen ziet het nu al niet zitten om tot 67 jaar oud te werken.

De loonkloof nog vergroot

Reserves in het rood, marges die smelten als sneeuw voor de zon en zware personeelstekorten; tegen die achtergrond kwam er in januari 2023 nog een flinke klets loonhandicap bij. Begin dit jaar bedroeg de loonkostenhandicap van België ten opzichte van de buurlanden 21%. In 2023 dreigt de loonkloof zelfs de 30% te overstijgen, vreest Comeos. En dat in een al oververzadigde, hyperconcurrentiele markt.

Jef Colruyt was de klokkenluider over de lastige Belgische markt, maar ook Frans Muller (Ahold Delhaize) heeft het over “de broeksriem aanhalen”. Efficiëntie-oefeningen moeten opnieuw worden gemaakt, en zullen zich na Delhaize doorzetten naar andere supermarktketens. De CAO’s uit het verleden komen onder druk te staan.

Relevante maatregelen

Er is bovendien meer in de sector dan alleen de retailkant. De laatste jaren bevoorraden supermarkten zich steeds meer in het buitenland. Dat is natuurlijk nadelig voor de Belgische voedingsbedrijven, die worstelen met hogere kosten. De noodgedwongen duurdere Belgische voeding dreigt volledig uit de boot te vallen.

Om over onze landbouwers nog maar te zwijgen. De overheid hoopt dat varkensboeren er spontaan mee ophouden om de stikstofuitstoot te verminderen, in plaats van te investeren in nieuwe systemen en duurzame innovatie. De methaanuitstoot – boeren en winden – van runderen reduceren, kan bijvoorbeeld met voedingssupplementen met algen, ontdekten wetenschappers. Kunstmest zou je zelfs kunnen halen uit de luchtwassers van varkens- en kippenstallen.

Conclusie: onze vele regeringen moeten hoogdringend wakker schieten en werk maken van relevante maatregelen om de sector te ondersteunen. Stop met roeptoeteren met de hoop op enkele extra stemmen, maar houd de economie overeind en zorg ervoor dat mensen hun werk kunnen behouden. Hoe kunnen ze de stijgende kosten verteren? Hoe kan de Belgische markt weer concurrentieel worden? Een complete waardeketen dreigt te ontploffen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [Filet Pur] Terug naar af

    Wat zit er achter die berichten over een Grote Uitverkoop? Wordt een stuk retailerfgoed straks compleet gecanceld? Moet ons land het binnenkort helemaal zonder hypermarkten redden? Filet Pur suggereert een gewaagd reddingsplan voor de geplaagde nummer drie.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN