RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Hema
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Congress
  • Personen Carla Velghe
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Hema als “gezonde honderdjarige” uit de rollercoaster klimt

icon
Algemeen18 april, 2023

Als negentiger de zwaarste klappen van je leven incasseren, de rug rechten en ongezien fit worden: je moet het maar doen. Toch is dat precies wat HEMA deed, vertelt country director Carla Velghe op het RetailDetail Congress.

Weer een toekomst

“Laten we eerlijk zijn, het is een rollercoaster geweest.” Velghe (bij HEMA verantwoordelijk voor België, Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk) windt er geen doekjes om. Het waren inderdaad heftige jaren voor de keten die van eigenaar naar eigenaar ging, met een schuldenberg van 800 miljoen euro kampte en van directie veranderde. Allemaal terwijl de coronapandemie woedde.

“Er leek even geen toekomst meer, maar nu gaan we die toekomst tegemoet als een gezonde honderdjarige.” De Nederlandse klassieker mag in 2026 inderdaad honderd kaarsjes uitblazen. Hoe blijf je aan die leeftijd fit genoeg om klappen te incasseren? Velghe deelt op donderdag 20 april de gezondheidskuur die Hema er bovenop hielp.

Resoluut productgedreven

De keten beleeft nu zelfs een tweede jeugd. “We zijn geweldig goed bezig, omdat we weer focussen op de kern: de producten. Dat is wat ons onderscheidt: producten die duurzamer zijn, langer meegaan en vrolijk zijn. Zeker in de huidige crisis en onzekerheid kiezen mensen daarvoor.”

Het zijn die “net even anders” producten – kleurrijker, duurzamer, slimmer ontworpen – die voor HEMA ‘back to the roots’ betekenen. “Noem ons absoluut geen discounter. We willen niet de goedkoopste, maar de beste zijn”, aldus Velghe. In België voert de formule ook heel wat media, maar ook dan staat het ‘waarom’ in de boodschap centraal. “Waarom is dit pakweg de beste sok? Daarna pas volgt de promoboodschap.”

De corona-ontdekking

Door corona hebben consumenten HEMA echt leren kennen, merkt Velghe: ze ontdekten de retailer als ‘one-stop-shop’, die er “de klok rond” is – voor alles van babyrompertjes tot de fles wijn. “Je ziet een enorme verschuiving van het klantgedrag. Heel wat klanten moeten het met een beperkter budget doen, terwijl we ook echt omnichannel zijn gaan denken.”

Zo heeft HEMA in België sinds vorig jaar een getrouwheidsprogramma, dat klanten online en offline verbindt. In Nederland heeft de retailer al een zestal jaar een gelijkaardig programma, dat tegelijk toelaat de kernklanten beter te leren kennen en gerichter te communiceren.

Tien nieuwe winkels in België

“Dé uitdaging blijft die omnichannelbeleving overal te laten kloppen, tot en met het winkelpunt.” Een gloednieuw winkelconcept moet daarbij helpen. Vorig week opende HEMA in Nederland drie volledig vernieuwde winkels, dit jaar nog krijgt ook België het eerste exemplaar. “Het is echt de winkel van de toekomst”, glundert de country director. “Met een ontspannen en logische klantenreis. Zelfs de medewerker steekt in het nieuw.”

Voor België heeft Velghe nog een bijzondere opdracht: zo snel mogelijk tien nieuwe winkels openen. Drie openingen zijn al heel concreet, waaronder Brugge en Bree. In tegenstelling tot veel retailers trekt HEMA niet weg uit kleinere steden en gemeenten. Integendeel, de formule floreert er. “Mensen zijn blij dat je er net niet weggaat. Er is zeker nog ruimte voor expansie. En zo gaan we verder als een gezonde en koersvaste retailer.”

Reserveer nog snel je ticket voor het RetailDetail Congress.
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Belgisch winkelvastgoed gegeerd: “Golf van internationale spelers op komst”

    Ondanks een uitdagende economische context en recente faillissementen blijft de winkelleegstand beperkt in België: retailers beseffen dat ze fysieke winkels nodig hebben om online sterk te staan. Duurzaamheidsvereisten komen wel op de voorgrond.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN