RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Orange
  • Onderwerpen Winkelconcept
  • Geografie Brussel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vernieuwde Orange flagshipstore legt sterker accent op diensten

icon
Elektro26 juni, 2023

Het vlaggenschip van Orange op de Brusselse Louizalaan heeft een metamorfose achter de rug. De volledig verbouwde winkel belichaamt de duurzame strategie van het merk, dat niet langer een uitdager is op de telecommarkt, maar een leider.

Breedbandoplossingen

Na de overname van VOO in het zuiden van het land en het akkoord met Telenet in het noorden om elkaars snelle glasvezelkabelnetwerken te gebruiken, was de positionering van Orange in België aan een grondige update toe: “We zijn hier geen challenger meer”, zegt Christophe Dujardin, die de consumentenafdeling leidt bij het telecombedrijf. De nieuwe ‘Lead the Future’-strategie houdt in dat Orange leider wil worden op het vlak van ultrasnel internet, een excellente klantservice garandeert en zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt.

De vernieuwde Brusselse winkel draagt die strategie uit. Zo kunnen klanten in de ‘Future Shop’ live verifiëren tegen welke snelheid ze thuis zullen kunnen surfen – en dat zowel voor de vaste verbinding als het mobiele 5G netwerk. “In de winkel reserveren we meer ruimte voor onze breedbandoplossingen voor het gezin, de beleving in huis, met ons Orange tv-aanbod, onze nieuwe settopbox, onze wifi-repeaters…”

Focus op diensten

De winkel legt een sterker accent op diensten. Klanten kunnen hier terecht voor de transfer van data tussen smartphones, bijvoorbeeld. “Een extreem belangrijk onderwerp in de winkels, maar veel operatoren hebben de neiging om dat naar het digitale te duwen. Onze klantadviseurs nemen er de tijd voor. Voor klanten met administratieve vragen – over de facturatie bijvoorbeeld – staan er tablets waarmee ze gratis de klantendienst kunnen contacteren om een antwoord te krijgen op al hun administratieve vragen.” Op de eerste etage is er een ruimte waar zakelijke klanten een afspraak kunnen maken met business-experts.

Ook illustreert de vernieuwde winkel de duurzaamheidsambities van Orange, zegt commercieel directeur Mireille Vetters. “We willen net zero zijn tegen 2040. Die ambitie willen we tastbaar te maken in ons distributienetwerk. In de shop zie je dan ook heel wat initiatieven rond ons RE-programma: we vragen klanten om hun oude smartphones in te leveren. Wij gaan de toestellen dan herstellen en weer verkopen, of recycleren. Al 8% van onze totale verkoop is refurbished. Onze klanten zijn gevoelig voor de lagere prijzen. Als je weet dat er op wereldvlak jaarlijks anderhalf miljard smartphones geproduceerd worden, dan betekent dat een enorm potentieel.”

Fygitale ervaring

Per binnengebrachte gsm schenkt Orange twee euro aan Natuurpunt. In Brussel werkt de telecomwinkel samen met R-Use Fabrik, een atelier dat textiel recycleert om er tassen en andere producten van te maken. “De kledij van onze klantadviseurs wordt gerecycleerd en gebruikt voor herbruikbare tassen. We tonen die producten in onze winkel. Ook papier houden we weg uit de shop, we zetten in op digitale infopunten en we verzenden onze offerte naar je e-mailadres.”

Hoe belangrijk zijn fysieke winkels voor Orange? “We ambiëren leiderschap op de Belgische markt, en dat moet zich ook uiten in een ‘fygitale’ klantervaring”, zegt Dujardin. “De complementariteit tussen fysiek en digitaal neemt toe. Mensen gaan eerst naar de website en komen dan naar de winkel met bijkomende vragen. We willen ons merk ook zichtbaar maken in de markt. Hier aan de Louizalaan zitten we vlakbij winkels met een gelijkaardige positionering, zoals Apple.”

Wendbaar zijn

Orange heeft momenteel 103 winkels in België. Dat netwerk is voortdurend in beweging: “Volgend jaar hebben we er misschien 85, of 110. We moeten wendbaar zijn: soms een winkel sluiten, elders een openen, verhuizen…. We zien het gewicht van shoppingcentra wat toenemen tegenover stadswinkels. Covid heeft zijn sporen nagelaten. In België is onze dekking misschien nog wat te breed, maar relatief optimaal. In Vlaanderen zijn er nog opportuniteiten om winkels te openen. Na de overname van VOO moeten we zien hoe onze merken verder evolueren.”

Gaan elementen van de vernieuwde winkel nu ook opduiken in andere winkels? “Dat is de bedoeling, zeker in de flagshipstores in de grote steden, zoals Antwerpen, Luik, Charleroi of Gent. Bepaalde diensten zijn al in volle uitrol: het aparte hoekje met tablets om de klantendienst te contacteren, hebben we al in tien shops uitgerold. Klanten zijn daar zeer tevreden over.”

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro3 december, 2025
    JD.com heeft nu al grote meerderheid in MediaMarkt-moeder Ceconomy

    JD.com staat weer een stap dichter bij de overname van Ceconomy: de Chinese e-commercespeler verwerft een meerderheidsbelang van 85,2% in de Duitse holding boven MediaMarkt en Saturn.

  • icon
    Elektro26 november, 2025
    MediaMarkt opent grootste winkel van Limburg

    Woensdag opende MediaMarkt een nieuwe winkel aan een drukke verbindingsweg in Genk. De grootste winkel van de elektroketen in de provincie Limburg zal zeven dagen op zeven geopend zijn.

  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Misleidende Black Friday-kortingen: eerder regel dan uitzondering?

    Black Friday-kortingen zijn vaak misleidend. In Nederland vermeldt liefst driekwart van de winkeliers hun kortingen onjuist, maar ook in België zou bij elektroretailers als Coolblue en MediaMarkt een kwart van de promoties klanten op het verkeerde been zetten.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN