RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Investeerder Indufin neemt meerderheidsbelang in Veritas

icon
Algemeen3 maart, 2015

“De wereld moet ons dorp worden”

“Tot nu toe was het dorp onze wereld, nu moet de wereld ons dorp worden”, steekt Marc Peeters, de voorzitter van de raad van bestuur van Veritas, van wal. “Dit is een nieuw scharniermoment voor ons bedrijf, en daarom zijn we op zoek gegaan naar een partner die de nodige support en expertise kan inbrengen.” Dat laatste heeft de retailer nu dus gevonden in de Belgisch-Luxemburgse investeringsmaatschappij Indufin.

 

In de nieuwe aandeelhoudersstructuur behoudt Peeters zijn functie, net als het voltallige managementteam. Indufin neemt 60% van de aandelen over, 30% blijft in handen van een groep oorspronkelijke familiale aandeelhouders en het huidig management (CEO Ine Verhaert en CFO Ulrik Vercruysse) koopt zich in voor de overige 10%.

 

Van de voormalige aandeelhoudersfamilie is ongeveer een derde ingestapt in de nieuwe structuur, de anderen hebben hun belangen aan Indufin verkocht. De nieuwe raad van bestuur zal dan ook voor 50% uit Indufin bestaan, twee vertegenwoordigers van de aandeelhoudersfamilies, de twee managers en Marc Peeters als voorzitter.

 

Verzadiging thuismarkt komt in zicht

De nieuwe structuur moet Veritas ondersteunen om zijn groeistrategie, enerzijds fysieke expansie en anderzijds een omnichannelgroei, verder waar te maken. “Als we ons groeitempo van 8 à 10 winkelopeningen per jaar aanhouden, bereiken we tegen 2017 het plafond in België en Luxemburg. We zien ruimte voor maximum 130 winkels. We willen daarom de landsgrenzen overstijgen en de Euro-regio gaan bedienen”, vertelt CEO Verhaert.

 

“We zien die uitbreiding weliswaar als een inktvlek. Het is geen internationale expansie, in de zin dat we Veritas niet achtereenvolgens in Duitsland, Frankrijk en Duitsland gaan uitrollen, maar we starten binnen een straal van 350 kilometer rond ons distributiecentrum. Zo komen Zuid-Nederland, Noordrijn-Westfalen en Noord-Frankrijk in zicht”, vult Peeters aan.

 

Nog dit najaar in Duitsland

Twee winkels in Aken en Mönchengladbach bijten de spits af: al in augustus en september zullen deze eerste testwinkels de deuren openen. Een half jaar later volgt dan de Duitse webshop. “Elke vrouw wil het gênante moment vermijden dat iemand anders voorbij paradeert in dezelfde outfit. Het typische concept van Veritas, onze ‘imagineering’, kennen ze in het buitenland echter niet. We moeten er ons verhaal dus echt in de markt gaan zetten.”

 

Om dat te doen, heeft Veritas een nieuw winkelconcept uitgedacht: “In het buitenland moeten we duidelijk maken waar we voor staan: vrouwen moeten meteen zien dat we niet nog een modeketen zijn en wat je bij ons allemaal kan vinden. Dus kiezen we er voor grotere winkels (circa 350m²) op binnenstadlocaties en in winkelcentra. Er wordt ook gewerkt met warmere kleuren en een andere wandelroute.”

 

In 2017 wil Veritas de buitenlandse testperiode afronden om vervolgens in te zetten op de doelstelling om in 2020 200 winkels te hebben en zo’n 200 miljoen euro omzet te behalen. Om die groei te realiseren, voorziet de keten een investering van 3 à 4 miljoen euro per jaar. Afhankelijk van de opportuniteiten die zich voordoen, wil de retailer ondertussen immers ook in Frankrijk en Nederland meerdere testwinkels openen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN