RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Arvesta
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Arvesta vraagt supermarkten om lokale landbouw te steunen

icon
Food18 oktober, 2023

Met het nieuwe merk Proxani zet Arvesta een volgende stap naar de verduurzaming van de voedselketen. De landbouwgroep reikt supermarktketens de hand: “We moeten samen vermijden dat de landbouw vertrekt uit ons land. Want dan zitten we pas met een probleem.”

Rendement en ecologie

Arvesta kondigt een belangrijke rebranding-operatie aan: Proxani wordt het nieuwe merk voor innovatieve veevoeders binnen de groep. Het vervangt het oude merk Dumoulin en het recent overgenomen merk For Farmers, dat in België zal verdwijnen. De nieuwe naam is een samentrekking van verschillende elementen: Pro (van en voor professionals), prox (nabijheid) en ani (van animal, dier). Proxani positioneert zich uitdrukkelijk rond duurzame innovatie en wil bewijzen dat rendement en ecologie samengaan.

“Met dit nieuwe merk willen we werk maken van de veehouderij van de toekomst”, zeggen woordvoerder Stéphanie Deleul en marketingdirecteur Sabine De veilder aan RetailDetail. Veevoer is immers een fundament binnen de voedingsketen. “Consumenten willen niet alleen lekker en lokaal, maar ook ecologisch verantwoord eten. Wij kunnen bijdragen tot de oplossingen die worden gevraagd door fabrikanten, retailers en shoppers.”

Gelijk speelveld

Het bedrijf investeert volop in innovatie: tussen 2021 en 2024 gaat het om 275 miljoen euro. Eén van de resultaten is de ontwikkeling van Euroclim-veevoeder, dat de methaanuitstoot bij melkvee en rundvee significant reduceert. “Als alle runderen in België met Euroclim zouden gevoed worden, dan zou dat het equivalent besparen van de uitstoot van 130.000 wagens per dag.” Het rundvleesmerk Pré de chez Nous, dat bij lokale slagers in de toonbank te vinden is, maakt al gebruik van dit veevoeder.

De inzet is volgens Arvesta het behoud van de Belgische landbouwsector, om de voedselvoorziening lokaal te houden: “Op vlak van ecologische voetafdruk, dierenwelzijn, traceerbaarheid, voedselveiligheid en kwaliteit zijn de producten van onze landbouwers in België best in class, zowel op wereldvlak als in Europa. Toch worden heel wat voedingsproducten geïmporteerd. De bosbessen komen vandaag weer uit Peru, waar men nog beschermingsmiddelen gebruikt die bij ons al lang verboden zijn. We ijveren voor een gelijk speelveld dat vandaag ontbreekt in de voeding, ook in Europa.”

Call to action

Arvesta vraagt ook fairplay van de foodretailers: “Moet een retailer 1+1 promoties doen op vlees en groenten? Als je gaat voor duurzaamheid, laat dat dan niet bij momenten vallen omwille van de prijs. We beseffen dat prijs niet onbelangrijk is, maar waar is de bereidheid om te betalen voor verantwoord, voor duurzaam? We hebben de oefening gemaakt voor melk: het gaat slechts om een paar eurocent meer. Dat is niet onoverkomelijk. Maar de retailer moet bereid zijn om hier in mee te gaan.”

Dit is een belangrijke call to action naar de regulerende overheden en de retailers, vinden Deleul en De veilder: “Een voorbeeld? In onze supermarkten ligt nu wel Beter Leven-kip in de rekken, maar die ligt naast andere, significant goedkopere kippen. In Nederland heeft men dat anders aangepakt: daar liggen alleen nog Beter Leven-kippen in de rekken, en dat werkt. Maar zolang je beide blijft aanbieden, maakt de prijsbewuste consument een keuze.”

Uitgestoken hand

Onze lokale landbouwsector verdient meer waardering, vindt Arvesta. “We hebben in België een aantal grote teelten: we zijn goed in alles wat te maken heeft met runderen, varkens en pluimvee. We zijn zeer goed in lokale vollegrondsgroenten als aardappelen, uien, prei… Leeft dat bewustzijn wel voldoende? Moeten we onze eigen landbouwers die topkwaliteit bieden, niet beter ondersteunen in dit verhaal?”

“Belgische landbouwers hebben per liter melk, per kilo vlees zowat de laagste ecologische voetafdruk ter wereld. Waarom zijn we daar niet trotser op en belonen we de landbouwer daar niet meer voor? We steken de hand uit naar de retailers. We willen samen werken aan de toekomst, om ervoor te zorgen dat die landbouw zeker niet vertrekt uit ons land. Want dan zitten we pas met een probleem.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [Filet Pur] Terug naar af

    Wat zit er achter die berichten over een Grote Uitverkoop? Wordt een stuk retailerfgoed straks compleet gecanceld? Moet ons land het binnenkort helemaal zonder hypermarkten redden? Filet Pur suggereert een gewaagd reddingsplan voor de geplaagde nummer drie.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN