RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Elements
  • Onderwerpen DuurzaamheidRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Beperkte middelen, grote invloed: de impactkorting van outdoordistributeur Elements

icon
Mode27 oktober, 2023

Met een zogenaamde “impactkorting” wil Elements, vertegenwoordiger van onder andere Patagonia en Klean Kanteen in de Benelux, een duurzame kettingreactie in de retailsector op gang brengen: “Verantwoorde keuzes maken, ligt binnen ieders mogelijkheden.”

Duurzaamheid op tafel leggen

Retailers die specifieke inspanningen doen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen, krijgen voortaan korting bij outdoorspecialist Elements, de verdeler van pioniersmerken als Patagonia, Klean Kanteen en Care Plus in de Benelux. Concreet krijgen ze voor distributiemerken bovenop de bestaande kortingen 1% extra korting als ze voldoen aan strenge criteria rond groene energie en/of klimaatneutraliteit. 2% korting geldt voor retailers die B Corp-gecertificeerd zijn, lid zijn van ‘1% for the Planet’ of een door het Science Based Target-initiatief goedgekeurde doelstelling voor verminderde CO2-emissies kunnen voorleggen.

“Het is voor ons een manier om maatschappelijk verantwoord ondernemen op tafel te leggen bij elk gesprek dat we voeren met retailers”, zegt duurzaamheidscoördinator Nelson Coomans. “Ook al gaat het voorlopig maar om een kleine korting, iedereen praat erover, we planten het zaadje bij onze klanten. Met dit experiment willen we hen aanzetten tot nadenken over maatschappelijk verantwoord ondernemen, een richting aangeven en ze daarvoor ook belonen. We sturen een signaal uit: ik hoop dat we bijvoorbeeld enkele klanten ervan bewust maken dat niet ieder groenestroomcontract hetzelfde is, en hen ertoe aanzetten om van energieleverancier te veranderen.”

Het goede voorbeeld

Want het blijft niet enkel bij korting: de distributeur wil retailpartners begeleiden naar een meer verantwoorde bedrijfsvoering, door ze bij te staan met het meten en verbeteren van hun eigen impact. Zelf geeft Elements al een tijd het goede voorbeeld, geïnspireerd door de pioniersmerken die het bedrijf verdeelt. “We zijn lid geworden van het initiatief ‘1% for the Planet’: we doneren 1% van onze omzet aan natuur- en milieuorganisaties. Sinds dit jaar zijn we ook B Corp gecertificeerd.” Voor een KMO met twintig medewerkers zijn dat geen evidente stappen, maar de overtuiging is groot: “Onze slogan zegt het allemaal: ‘Nature is family’. We zijn een familiebedrijf en de natuur is daar een deel van.”

Elements heeft in totaal een goede 600 klanten in de Benelux, een mix van grotere retailers – zoals Yonderland, de groep boven A.S. Adventure, Juttu en Bever – en kleinere zelfstandige buitensport- en biospeciaalzaken. “Slechts 42% van onze outdoorklanten vertelt iets over maatschappelijk verantwoord ondernemen op hun website. Dat kan beter, zeker in een sector die zo’n band heeft met de natuur. We geloven dat iedereen net zoals wij bewuste keuzes kan maken voor de natuur, en daar ook baat bij kan hebben. We zijn een bescheiden KMO, maar wel met een duidelijk visie. Hoe kunnen we samen de maatschappelijke impact van de retailsector verbeteren? Die vraag willen we de wereld insturen”

Reserveer tijdig

Meer weten? Op 23 november spreekt Nelson Coomans in het voorprogramma ‘Sustainability’ op de RetailDetail Night. Dan maakt hij een eerste balans op van de klantenreacties en vertelt hij meer over de duurzame ambities en initiatieven waarmee Elements de retailsector in beweging wil brengen. Ook geëngageerde collega’s Ray & Jules, Mic Mac Minuscule en Fairtrade Belgium komen dan getuigen over verantwoord ondernemen.

Op de plenaire zitting ’s avonds spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe). Net als vorig jaar zitten de deelnemers tijdens dat plenaire programma aan ronde tafels in de prestigieuze Handelsbeurs in Antwerpen. Wie zo’n tafel voor tien personen wil boeken om collega’s en klanten of prospecten uit te nodigen, contacteert best snel kjell.bries@retaildetail.be of klikt op onderstaande link.

Bestel hier je ticket of je tafel voor de RetailDetail Night
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN