RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnHuboRetailDetail
  • Onderwerpen RetailDetail Night
  • Personen Erwin Van OstaGino Van OsselJorg SnoeckMarit van Egmond
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Het “lazy bastard syndroom” en andere hoogtepunten van de RetailDetail Night

icon
Algemeen24 november, 2023

Vier voorprogramma’s, vijf topsprekers, 550 deelnemers en ontelbaar veel positieve vibes: de elfde RetailDetail Night zette opnieuw een mooi orgelpunt achter een bijzonder bewogen retailjaar.

Foute voorspellingen

Bij RetailDetail begint de nacht al ’s middags: vanaf 14u waren deelnemers op donderdag 23 november al welkom om één van de vier voorprogramma’s van het uitverkochte evenement bij te wonen: sessies rond duurzaamheid, e-commerce, gamechangers en het ‘Consumer Activation Forum’ van BD Media, met de verkiezing van de Folder van het Jaar.

Het feestelijke avondprogramma in het prachtige kader van de Antwerpse Handelsbeurs werd afgetrapt door Gino Van Ossel, die in een eigenzinnig en spits retailjaaroverzicht de hoogtepunten van 2023 samenvatte. En die net als vorig jaar voorspelde dat alle voorspellingen voor 2024 fout zouden zijn, behalve de zijne. Genoteerd!

Amazon achterna

Iets minder vrolijk klonk de boodschap van Eric Van den Broele van GraydonCreditSafe: zowel in de food, de mode als de doe-het-zelfsector zitten veel retailers door hun financiële reserves, na de coronaschok, de energieschok en de renteschok. En dan moet de grootste schok nog komen: de ESG-schok, de dringende en noodzakelijke verduurzaming van elk businessmodel, die forse investeringen vergt…  

Comeos-voorzitter en Hubo-topman Erwin Van Osta presenteerde zijn eigen Netflix-serie vol tempo, actie en spanning onder het motto “just fucking do it”. De retailer lanceert een gecureerde marktplaats, het hoofdkantoor heet voortaan “store support center” omdat het in dienst moet staan van de winkels, het zakenmodel gaat richting diensten: “Hubo as a service”. Het ultieme doel: Amazon achterna met een Hubo Prime-abonnement. Het publiek hapte naar adem: tijd voor het voorgerecht.

Voorbij de pindakaas

Waarna Adgild Hop van Deloitte ons het “lazy bastard syndroom” voorlegde: 33% van de mensen doet nog liever de afwas dan naar de winkel te gaan. Veel retailers beschouwen zich als pindakaasverkopers, niet meer of minder, maar ze moeten dringend voorbij de pindakaas kijken. Het kan niet meer puur om de aankoop en verkoop van producten gaan, zoveel is kristalhelder. De marges van ‘gewone’ retail zijn te dun, dus moeten bedrijven kijken naar retailmedia en platformstrategieën. Niet de productverkoop, maar andere services daarbovenop zorgen voor marge.

RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck en Thierry Lescrauwaet van Teach on Mars kwamen vervolgens de nieuwe RetailDetail Connect&Learn-app voorstellen. Levenslang leren, dat doe je voortaan op je smartphone, met korte opleidingen, videocursussen en quizjes op maat van generaties Y en Z. En met al het retailnieuws in je zak, uiteraard. Het hoofdgerecht werd opgediend.

Food- en techbedrijf

“Is retail nog wel detail?” Zo stak Albert Heijn-topvrouw Marit Van Egmond daarna van wal. “Wij zijn de samenleving, en die verandert hard! We maken ons zorgen om gezondheid, obesitas, welvaartsziektes en depressies. Maar als je beter eet, zit je lekkerder in je vel.” Daarom heeft AH zijn missie aangepast: “Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.”

Het businessmodel van de retailer verandert snel. “We zijn geen supermarkt, maar een food- en techbedrijf. Ons startpunt is niet de winkel of online, maar de app, die 3,5 miljoen mensen elke week gebruiken. We waren online al groot en we zijn verdriedubbeld afgelopen vijf jaar.” Ze schetst de impact van robots, AI, voorspellende algoritmes, retailmedia, zelfscanners, elektronische schaplabels, slimme verlichting, pratende kassa’s, hyperpersonalisatie… Er lopen in Zaandam 1500 techies doorheen de hele organisatie. Albert Heijn gebruikt de kracht van technologie om impact te blijven maken vanuit zijn vernieuwde missie.

Na het dessert netwerkte het publiek volop verder aan de bar met – nog zo’n mooie traditie bij RetailDetail – Duvel van het vat. Maar daarover blijven we discreet…

Het volgende event van RetailDetail, het E-Commerce en Omnichannel Congress, vindt plaats op dinsdag 5 maart in Antwerpen. Meer details volgen snel op onze eventpagina.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN