RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnCarrefourColruytCrispDelhaizeHeinzMyPrice
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Promoverslaafd

icon
Food19 april, 2024
Shutterstock.com

Wat gebeurt er als Russen een offensief aankondigen, als Nederlanders Frans gaan leren, als foodretailers de Kringwinkel willen heruitvinden of als marktleiders zich als wilde weldoeners gaan gedragen? Tamelijk weinig, eigenlijk, maar toch genoeg om er een Filet Pur bij te serveren.

Uit eerste hand

Geen nieuws is ook nieuws: na die ietwat overmoedige aankondiging van enkele weken geleden bleef het heel stilletjes bij MyPrice, dat dubieuze Russische project dat de Belgische foodretailmarkt ging destabiliseren. Desinformatie was het. Die winkel in Deurne raakt maar niet klaar en in Bertrix is het de burgemeester in hoogsteigen persoon die vastberaden het tegenoffensief leidt en zo de lokale bevolking het genoegen van gerookte varkensoren ontzegt. “Ils se foutent du quart et du tiers”, tierde hij in de krant. Vrij vertaald: ze vegen overal hun gat aan. Goed dat er toch iémand zegt waar het op staat. Alle Russen kunnen ze kussen!

De hipste retailer van het land? Dat moet tegenwoordig Carrefour zijn. Kijk maar naar dat berekend nonchalante bohemien-chic-interieur van die Reeborn pop-up in Elsene. Kunstige graffiti op de gevel, koersfiets aan de muur, een vintage Camino-mobilette tegen de bar, verkleurd tapijtje op de vloer, houten kistjes uit de Kringwinkel – of nee, wacht, Reeborn is een kringwinkel, uiteraard. De retailer springt op de tweedehandstrend om shoppers in z’n zoveelste app te lokken, van z’n onverkochte voorraden af te geraken en er vanuit de Buybye-automatenwinkel nog wat voeding bij te verkopen ook. Eerstehands, mogen we hopen.

Franse les

Weinig mensen weten dit, maar redacteurs van RetailDetail doen eigenlijk weinig meer dan shoppen, de hele dag door. Om puur professionele redenen weliswaar. En uiteraard doen ze dat ook online, om de snode initiatieven van de pure players op de voet te volgen. Beetje verontrust was onze trouwe eindredacteur toen hij ontdekte dat zijn lading lekkers van bij Crisp afgelopen week vanuit Breda en niet vanuit Bornem werd aangeleverd. Nog meer ongerustheid toen we zagen dat het distributiecentrum in Bornem door JLL te huur werd gezet. Huh? Zijn ze dan alweer weg? ’t Zal toch geen waar zijn?

Toch even bellen, dus. We kregen een nogal glad en vaag maar tamelijk geruststellend PR-verhaal: ze gaan verhuizen naar een nieuwe locatie. Ach zo, en waar dan? Dat mochten we nog niet exact weten: “iets zuidelijker”. En: “er komt over afzienbare tijd meer interessant expansienieuws”. Aha? Daar moesten we het mee doen. Bon, wij kunnen tellen: één en één is twee. Dit kan maar één ding betekenen: die Hollanders zijn zowaar Franse les aan het volgen. Ze gaan de taalgrens oversteken. Kan enkel faliekant aflopen, maar toch blij dat ze doorzetten: we hebben af en toe nood aan wat variatie op de saaie eenheidsworst van de supermarkt.

Kleine kerncentrale

“We hebben hier wat verderop enkel een peperdure Delhaize”, sprak een bedroefde inwoner van Oud-Heverlee in de krant, naar aanleiding van recente commotie rond de mogelijke komst van een Okay. Eén koppel houdt daar de vergunning tegen, zogezegd uit schrik dat hun huis in waarde zal dalen als er een winkel in de straat opent. Vreemde redenering. Tja, als je concurrent je geen stokken in de wielen steekt, dan zal een vriendelijke buurtbewoner het wel doen. Het is tegenwoordig haast even moeilijk een supermarkt vergund te krijgen als een kleine kerncentrale.

Maar het ging me over de klacht van die armlastige inwoner. Let op de nuance: niet gewoon duur – dat is immers élke supermarkt sinds een jaar of twee – maar péperduur. Alsof het over de Louis Vuitton van de supermarkten zou gaan, de Gucci van de voeding. Dat hebben ze in Kobbegem ook gelezen. En geloof me, ze zijn die framing daar al langer beu. Het aantal keren dat “duur” en Delhaize” voorkomt in één zin? Ik heb het eens aan ChatGPT gevraagd, maar die crashte meteen bij gebrek aan rekenkracht.

Goedkoper is illegaal

Rekenen kunnen ze wél op de inkoopafdeling. Dus gaan de prijzen naar beneden. Voor élf ontbijtproducten. Elf, u leest dat goed. Een prijsoorlog willen ze niet ontketenen, maar ze zakken wel meteen tot op het niveau van Colruyt. Of van de spitsbroeders van Albert Heijn. Geen half werk deze keer. Nog goedkoper is illegaal, dat weet iedereen. Of ze hiermee de perceptie zullen keren, is maar de vraag. Dat supermarkten elkaar blijven opjagen, staat echter buiten kijf. En het grootste opgejaagd wild is uiteraard onze fiere marktleider.

Want ja, wat doet Colruyt sinds kort? Ze hebben daar hun eigen studiedienst aan het werk gezet. Echte bollebozen zoals je ze enkel aan de Edingensesteenweg vindt. Na diepgaand onderzoek kwamen die dan toch tot dezelfde conclusie als alle andere vorsers de afgelopen vijftig jaar: dat promoties met de term “gratis” erin, wel degelijk effectiever zijn dan aanbiedingen à la “33,34% korting bij aankoop van drie stuks”. Sterk werk, studiedienst!

God damn the pusher

En dus pakt de laagsteprijzenkampioen vanaf nu eindelijk ook uit met Top promo’s van het type 2+1 en 1+1. Benieuwd hoe lang het zal duren voor ze met 2+3 afkomen. Of 1+5. Gokje: niet zo héél erg lang. Shoppers zijn immers junkies, die almaar grotere dosissen nodig hebben om nog high te worden. En foodretailers zijn hun gewillige, gewetenloze dealers. Geen zier geven ze om het welzijn van hun slachtoffers. The pusher don’t care if you live or if you die. Al zijn die drugshandelaars zélf natuurlijk al even afhankelijk van de stuff die ze van hun leveranciers weten af te troggelen.

Ach, het verhaal is bekend: échte differentiatie is voor supermarkten een schier onmogelijke opdracht. Dus schieten ze maar wat in het rond met de enige munitie die ze voorhanden hebben: kortingen. Geef ze eens ongelijk. Al probeert er ééntje dit weekend toch wat verrassender uit de hoek te komen. Ik ga alleszins eens proeven, op dat fameuze Wonderfood Adventure Festival. Het zal me benieuwen. Want ja, wat gaan ze nog allemaal uitvinden? IJsjes van groenten, ofwa? Erger dan de vegan roze Barbiecuesaus waar Heinz en Mattel samen mee uitpakken, kan het niet worden, toch? Fingers crossed! Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN