RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“We digitaliseren de fysieke winkelbeleving” (Alex Lorette, Proximus)

icon
Algemeen28 januari, 2020

Als fysieke retailer concurreren met Amazon? Dat zal niet lukken zonder slim gebruik te maken van alle beschikbare data: je kassasysteem vertelt lang niet genoeg. Proximus helpt retailers om ‘fygitaal’ te worden, door inzichten uit verschillende databronnen en apps met elkaar te verbinden.

 

Patronen ontdekken

Een retailer die chocolade verkoopt, weet hoeveel mensen er z’n winkel binnenkomen en wat ze kopen. Maar kan hij die cijfers ook vergelijken met de concurrent wat verderop in de winkelstraat? Weet hij hoeveel mensen er voor de etalage passeren, waar ze vandaan komen en wat ze besteden in de stad? Kent hij het profiel van z’n klanten: zijn het pendelaars, toeristen, buurtbewoners? Nochtans heb je dat soort informatie nodig om de juiste beslissingen te nemen over je locatie, je winkellay-out, je assortiment of je promotie-acties.
 

Daar kan Proximus bij helpen, zegt Alex Lorette, die zich bij de telecomoperator toelegt op digitale transformatie: “Zoals we spreken over ‘smart cities’ en ‘smart buildings’, moeten we ook streven naar ‘smart shopping malls’ en ‘smart retailers’. Je kassasysteem vertelt niet genoeg. Wat wij kunnen, is patronen ontdekken op basis van gsm-signalen in combinatie met andere databronnen. We zien bijvoorbeeld hoe mensen zich bewegen in een stad, in een winkelstraat. In een shoppingcenter zien we of bezoekers enkel naar de supermarkt komen of ook in andere winkels kopen. Waar stappen ze binnen, waar bevinden zich de warme en koude zones? Dat brengen we in kaart door verschillende databronnen naadloos met elkaar te verbinden. Met respect voor de privacy: het zijn geanonimiseerde gegevens.”

 

Digitale partner van de retailers

Op 6 februari spreekt Alex Lorette op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress: hij zal er illustreren hoe Proximus de nieuwste technologische mogelijkheden binnen het bereik brengt van Belgische retailers. Het punt is namelijk, dat er vandaag heel wat interessante startups zijn die vernieuwende oplossingen bedenken, maar niets is geïntegreerd. “Wat ben je met tien leuke toepassingen die niet met elkaar praten? Het zijn silo’s. Proximus kan die toepassingen met elkaar integreren, en verrijken met big data. We verbinden data van het gsm-signaal met optische passantentellers, wifi-zuilen, camera’s, externe data… Dat is de rol die we willen vervullen: onze ambitie is om een volwaardige digitale partner te worden van de retailers.”
 

Hoe ver staan we vandaag op dit vlak? “We staan nog maar aan het begin van de mogelijkheden. De technologie evolueert snel. Niet iedereen beseft wat er nu al beschikbaar is aan data en wat er mogelijk is qua analyses. Goede voorbeelden zien we vandaag al wel in enkele shoppingcenters. Daar analyseren we welke profielen het winkelcentrum bezoeken op welke tijdstippen: zo kunnen ze hun advertentieboodschappen aanpassen aan het publiek. Ook in de toeristische sector zien we beweging. Steden positioneren zichzelf meer en meer als merk en zien het belang van data voor hun citymarketing.”
 

Recent kwam in het nieuws dat de stad Kortrijk een contract afsloot met Proximus en met betalingsoperatoren, om de bezoekersstromen te meten en te begrijpen, en zo de stadsmarketing aan te passen. “We werken onder andere ook voor de gemeente Knokke: waar komen de bezoekers vandaan? Waar besteden ze? Blijven ze overnachten? Wij doen de data crunching en verwerken de analyses in overzichtelijke dashboards. Vervolgens is het aan de stad of de retailer om op basis van die inzichten de juiste beslissingen te nemen.”

 

De tijd dringt

België is geen voorloper, maar de tijd dringt, meent Lorette: “Het is een fundamentele uitdaging voor retail. In het licht van de concurrentie met Amazon is het belangrijk om klanten te overtuigen om je winkel binnen te komen. Daar kunnen wij bij helpen: we zijn in staat om het klanttraject in kaart te brengen vanaf het moment dat de klant naar de winkel vertrekt tot ze weer thuiskomt. Stel je voor dat je die data koppelt aan navigatiesystemen, slimme parkings, couponing-acties… De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo helpen we retailers om fygitaal te worden: we digitaliseren de fysieke winkelbeleving.”
 

Hoe maak je als retailer het verschil in een wereld waar digitaal het nieuwe normaal is? Door beter te zijn in iets wat relevant is voor jouw doelgroep. De sleutel tot succes zit in slimme keuzes maken: dat ontdek je op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress op 6 februari in Antwerpen. Ook op het programma: Amazon-expert Natalie Berg, COO Ilse Van Vaerenbergh van smartphoto.be, e-commerce ondernemer Sven De Waele van Pharmapets, Kristof Baeten van State of Art Belgium, Luc Van den Broeck van TailorFIT en retailexpert Gino Van Ossel van Vlerick Business School. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN