RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Chep
  • Onderwerpen Publireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

3+1 vragen om verspilling te vermijden in e-commerce

icon
Algemeen4 mei, 2022
Shutterstock

(Publireportage) E-commerce is het snelst groeiende segment van de retailmarkt in Europa. En shoppers kunnen steeds makkelijker via social media, virtuele shopmomenten en zelfs via hun smartspeaker online bestellingen doen. Goed nieuws dus voor fabrikanten en dienstverleners, webshops en online retailers. Maar minder goed nieuws voor de supply chain en het milieu?

Shoppers hebben sinds de covidpandemie online verkoopkanalen definitief in hun hart gesloten. Maar niet elke webshop en elk product heeft kans tot slagen.

De online consument is namelijk meer dan ooit kritisch over zijn koopervaring en bindt zich minder makkelijk aan een specifiek merk of bepaalde webshop. Hij wilt een zo ruim mogelijke keuze, tegen de beste prijs, met het meest eenvoudige aankoopproces en de snelste levering zonder dat zijn pakje beschadigd geraakt.  

En liefst zo duurzaam mogelijk als het kan.

Want als een duurzaamheidsbeleid ontoereikend blijkt, zou volgens een wereldwijd rapport 70% van de online shoppers ophouden een merk te gebruiken.

Belangrijk is dus om overal aanwezig te zijn, voldoende beschikbaarheid te hebben en alles het liefst zo efficiënt en duurzaam mogelijk te maken voor de consument.

Logistiek brengt dat enorme uitdagingen met zich mee.

Enerzijds maken het aanslepende tekort aan transport, de hoge brandstofprijzen en de stijgende kosten voor houten pallets die nodig zijn voor het transport het er niet makkelijker op. Anderzijds is er ook de stijgende druk van consumenten en regeringen om verpakkingsafval en verspilling te vermijden. De e-commercehandelaar zelf krijgt dan weer te maken met de stijgende prijzen van karton en kosten om afval te storten.

Om een efficiënt en duurzaam e-commerce bedrijf te kunnen runnen, zijn volgende vragen essentieel voor de supply chain.

1. Hoe complex is jouw keten?

Waar zitten je aanwezige bottlenecks?
Waar zou je kunnen standaardiseren en vereenvoudigen?


Shoppers bestellen in kleine aantallen en leveranciers leveren dikwijls ook gefragmenteerd aan. Daarenboven gelden er andere regels en eisen in andere landen of regio’s. Bij speciale, commerciële dagen zoals de soldenperiode of eindejaar en zelfs bij onverwachte omstandigheden zoals bij de coronacrisis, moet je snel en flexibel kunnen reageren op het schommelde vraag-aanbodsituatie.

2. Heb jij zicht op je verborgen kosten?

Weet je welke verborgen kosten er zijn in je supply chain, inclusief transport en verpakkingen (zoals pallets)? Welke kosten zou je kunnen verminderen of zelfs elimineren?

Net zoals in de traditionele toeleveringsketen, moet je in e-commerce rekening houden met verborgen kosten, zoals bijvoorbeeld het gebruik, de opslag en het transport van goederen en zelfs van pallets.

In de e-commerce sector wordt namelijk voor het grootste deel gewerkt met houten wegwerppallets. Onder meer door de wereldwijde lockdowns is er een tekort op de internationale houtmarkt gekomen waardoor de houtprijs de hoogte in is gegaan, met stijgingen tot wel 400%. De prijs van een pallet is vandaag het dubbele ten opzichte van een jaar geleden. En er is geen zicht op structureel herstel naar de prijzen van voorheen.

Sommige dingen die dus onbelangrijk lijken, kunnen echter een grote impact hebben op je cash flow en winstmarges.

3. Wat is het aandeel afval en verspilling in je keten?

Waar in je supply chain produceer je afval en hoeveel?
Op welke manier zou je dat afval kunnen elimineren of hergebruiken?

In een complexe en snelle supply chain zoals die van e-commerce is de kans op afval en verspilling erg groot. Veel transportbewegingen van kleine productaantallen met half volgeladen vrachtwagens en dus lege kilometers is zeker geen uitzondering. Soms is er een te grote voorraad die beschadigd kan raken, gebruik je een omdoos die te groot is in verhouding tot het product en zeker ook de verschillende types verpakkingsafval, waaronder kartonnen verpakkingen en zelfs wegwerppallets.

Geen actie ondernemen kan een kostelijke grap worden. Eraan beginnen is echter ook niet altijd eenvoudig.

Wat is nu de beste manier om verspilling tegen te gaan?
En hoe kun je concrete oplossingen vinden en implementeren in jouw bedrijf?

4. Is jouw businessmodel al gebaseerd op de circulaire economie?

In een circulaire economie worden producten of delen van een product hergebruikt, die op het einde van hun levenscyclus opnieuw dienen als grondstof, als basis voor een nieuw product. 

Denk bijvoorbeeld aan modulaire gebouwen waarvan bouwelementen na afbraak opnieuw gebruikt kunnen worden, kalkafval van waterzuiveringsinstallaties als grondstof voor tapijten, suikerriet als grondstof voor biologisch afbreekbare cosmeticaverpakkingen of houtafval als grondstof voor bouwmaterialen zoals MDF-platen.  

Maar ook deelsystemen zijn gebaseerd op principes van de circulaire economie: deelfietsen, deelauto’s, overnachtingen, wassalons en zelfs pallets.

De voordelen van een circulair model:  

  • De impact op het milieu is kleiner: je helpt mee de uitputting van natuurlijke hulpbronnen te stoppen, en je zorgt voor minder luchtvervuiling en afval. 
  • Je verhoogt de klantloyaliteit: consumenten kopen steeds bewuster van merken die duurzaam omgaan met het milieu.  
  • De toeleveringsketen is flexibeler: je bent minder afhankelijk van de aanlevering van nieuwe grondstoffen of materialen. Bovendien verminder je het risico van macro-economische gebeurtenissen, zoals de COVID-19-pandemie, of een veranderende politieke context zoals na de Brexit.
  • Je bespaart kosten, zoals aankoop-, opslag-, distributie-, transport-, en recyclagekosten of zelfs kosten om afval te storten.  

Wil je nog meer informatie over hoe je met afval en verspilling kunt omgaan?

Download deze online leidraad voor een circulaire e-commerce.

Daarin wordt er nog dieper ingegaan op het verschil tussen en de voordelen van recyclage en hergebruik. Daarnaast biedt het enkele concrete voorbeelden en tips om een circulaire aanpak te starten of verder uit te breiden.

Gesponsord door CHEP

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

(Publireportage) E-commerce is het snelst groeiende segment van de retailmarkt in Europa. En shoppers kunnen steeds makkelijker via social media, virtuele shopmomenten en zelfs via hun smartspeaker online bestellingen doen. Goed nieuws dus voor fabrikanten en dienstverleners, webshops en online retailers. Maar minder goed nieuws voor de supply chain en het milieu? Shoppers hebben sinds de covidpandemie online verkoopkanalen definitief in hun hart gesloten. Maar niet elke webshop en elk product heeft kans tot slagen. De online consument is namelijk meer dan ooit kritisch over zijn koopervaring en bindt zich minder makkelijk aan een specifiek merk of bepaalde webshop. Hij wilt...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen6 juni, 2023
    Van Aldi tot ZEB: hoe retailers omgaan met de ‘war for talent’

    In een krappe arbeidsmarkt zetten retailers sterker in op ‘employer branding’, welzijn op het werk en werknemersbetrokkenheid. Nood aan inspiratie? Retailers getuigen op het HR & People Congress van RetailDetail.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Waarom Seoul het Berlijn en winkelwalhalla van Azië is

    Seoul wordt niet zomaar de ziel van Azië genoemd. “Je ervaart er retail op een ongekende manier”, zeggen Maarten Leyts (Trendwolves) en Jorg Snoeck (RetailDetail).

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

    Geen maand na de Amerikaanse lancering was Temu er al de meest gedownloade shopping-app. Nu verovert de AliExpress-rivaal ook Europa. Wat maakt de app zo bijzonder?

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN