AB InBev en Colruyt gaan voorop in “werknemersparticipatie”

AB InBev en Colruyt gaan voorop in “werknemersparticipatie”

AB InBev en Colruyt gaan voorop in “werknemersparticipatie”
Shutterstock

Werknemersparticipatie, het systeem waarbij loontrekkenden ook aandeelhouder en dus mede-eigenaar zijn van het bedrijf waar ze werken, kent een groeiend succes. Al blijft België wel wat achter: in de Europese top-100 vinden we maar twee bedrijven van bij ons.

 

47.000 werknemers-aandeelhouders in België

Met 47.000 zijn ze, de Belgen die in een aandelenplan gestapt zijn of aandelenopties hebben bij hun werkgever en zich derhalve mede-eigenaar mogen noemen van het bedrijf waar ze werken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van EFES, de European Federation of Employee Share Ownership. 47.000 is niet veel (zeker in vergelijking met Groot-Brittannië en Frankrijk, waar respectievelijk twee en drie miljoen werknemers aandelen hebben bij hun werkgever), maar er zit wel groei in.

 

In de top-100 van grootste Europese bedrijven die op dat vlak al het verste staan, vinden we dan ook maar twee Belgische bedrijven: AB InBev en Colruyt Group. Bij de distributeur heeft 15,38% van de werknemers aandelen van het bedrijf, samen goed voor een kapitalisatie van 1,1 miljard euro. Bij de biergigant gaat het slechts om 1,7% van de medewerkers, maar hun participatie is wel 3,14 miljard euro waard. AB InBev staat daarmee op de 15de plaats, Colruyt is 43ste.

 

8,5 miljoen mede-eigenaars in Europa

In Europa bezitten de werknemers momenteel 3,2% van het kapitaal van de 2.700 grootste bedrijven, goed voor een gezamenlijke waarde van 389 miljard euro. Zij zijn alles samen met 7,5 miljoen. Tel daar de naar schatting één miljoen loontrekkenden bij die ‘participeren’ in het kapitaal van kmo’s, en je komt aan een totaal van zo’n 8,5 miljoen Europeanen.

 

Werknemersparticipatie is een van de middelen die bedrijven kunnen inzetten om werknemers langer aan zich te binden en ze extra te motiveren, vanuit het idee dat wie voor een stukje eigenaar is van het bedrijf, er zich meteen ook wat meer verantwoordelijk zal voor voelen. Dat vertaalt zich op termijn in betere prestaties en dus betere bedrijfsresultaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

CRU strijkt neer op Antwerpse Groenplaats

12/06/2018

Colruyt gaat volgend jaar een CRU-markt openen in Antwerpen: de luxeketen van de Halse groep krijgt een stekje op de Groenplaats. De uitbreiding gaat ten koste van Wijnegem, en van een Spar.