ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst” | RetailDetail

ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst”

ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst”
Shutterstock

In een nieuwe sector update voor de retail geeft ABN Amro aan te verwachten dat shop-in-shops in de toekomst steeds meer het straatbeeld zullen domineren, omdat die consumenten verrassen en nieuwsgierig maken.

Verschil maken

Volgens ABN Amro zal de fysieke winkel ondanks de opmars van de online verkoop nog lang het primaire verkoopkanaal blijven, omdat producten daar beter ervaren kunnen worden. Het is dan wel belangrijk voor retailers om onderscheidend te zijn, om zo de klant te overtuigen een winkel te bezoeken. Shop-in-shops zijn volgens de analisten daar de perfecte manier voor. Bovendien kan een shop-in-shop sneller voldoen aan verschillende behoeften. ABN Amro wijst wel naar V&D als bewijs dat shop-in-shops niet altijd een garantie op succes zijn.

 

“In onze visie zijn shop-in-shops kansrijk voor retailers om het verschil te maken. Een goede combinatie van de producten verrast de consument en leidt tot nieuwsgierigheid. Bovendien kan de klant met één winkelbezoek meer behoeften vervullen. Wij geloven dan ook dat deze in de toekomst vaker in het straatbeeld gezien worden”, aldus ABN Amro.

 

Vijf aandachtspunten

In het rapport wijst ABN Amro op het belang van vijf verschillende punten, te beginnen met de locatie: “Een shop-in-shop is een ideale manier om te verkennen of onze formule in een specifiek gebied landt”, zegt Machteld Jansen-De Groot, hoofd wholesale Benelux bij Rituals. Aan de hand van de prestaties van de shop-in-shop kan dan beslist worden om een eigen filiaal open te doen. Het is ook een goede manier om op een nieuwe locatie alvast naamsbekendheid op te bouwen.

 

Het tweede aandachtspunt is de ‘match’ tussen de bedrijven die samenwerken: beide merken moeten elkaar versterken. Dat kan gaan over assortimenten die elkaar aanvullen of twee bedrijven die eenzelfde cultuur hebben.

 

De klant is het derde aandachtspunt, en dan meer specifiek welke klant er bereikt wordt. Voor shop-in-shops is het belangrijk dat de samenwerkende bedrijven samen meer klanten weten te bereiken dan apart. Zo laat The Read Shop dankzij shop-in-shops bij supermarkten meer consumenten kennis maken met het eigen assortiment.

 

Het voorlaatste aandachtspunt is de invulling van de winkelvloer: een shop-in-shop moet volgens ABN Amro een goede aanvulling zijn op een retailer die zijn winkelruimte niet goed benut. Zo kan een retailer op kosten besparen door een samenwerking aan te gaan, wanneer een deel van de klanten zijn aankopen online doet.

 

Tot slot wijst ABN Amro er op dat het belangrijk is dat de verschillende partijen goede afspraken maken. Zo geraakte na het faillissement van V&D bekend dat heel wat shop-in-shops eerder een negatieve invloed hadden op de warenhuisketen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker onthoofd: CEO Holding en CEO België stappen op

24/04/2018

Het einde lijkt nabij voor de Nederlandse winkelketen en holding Blokker. CEO Casper Meijer maakt vandaag bekend dat hij eind juni opstapt bij Blokker Holding, CEO Belux Bernd Bosch vertrekt zelfs meteen.

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.