ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst”

ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst”
Shutterstock

In een nieuwe sector update voor de retail geeft ABN Amro aan te verwachten dat shop-in-shops in de toekomst steeds meer het straatbeeld zullen domineren, omdat die consumenten verrassen en nieuwsgierig maken.

Verschil maken

Volgens ABN Amro zal de fysieke winkel ondanks de opmars van de online verkoop nog lang het primaire verkoopkanaal blijven, omdat producten daar beter ervaren kunnen worden. Het is dan wel belangrijk voor retailers om onderscheidend te zijn, om zo de klant te overtuigen een winkel te bezoeken. Shop-in-shops zijn volgens de analisten daar de perfecte manier voor. Bovendien kan een shop-in-shop sneller voldoen aan verschillende behoeften. ABN Amro wijst wel naar V&D als bewijs dat shop-in-shops niet altijd een garantie op succes zijn.

 

“In onze visie zijn shop-in-shops kansrijk voor retailers om het verschil te maken. Een goede combinatie van de producten verrast de consument en leidt tot nieuwsgierigheid. Bovendien kan de klant met één winkelbezoek meer behoeften vervullen. Wij geloven dan ook dat deze in de toekomst vaker in het straatbeeld gezien worden”, aldus ABN Amro.

 

Vijf aandachtspunten

In het rapport wijst ABN Amro op het belang van vijf verschillende punten, te beginnen met de locatie: “Een shop-in-shop is een ideale manier om te verkennen of onze formule in een specifiek gebied landt”, zegt Machteld Jansen-De Groot, hoofd wholesale Benelux bij Rituals. Aan de hand van de prestaties van de shop-in-shop kan dan beslist worden om een eigen filiaal open te doen. Het is ook een goede manier om op een nieuwe locatie alvast naamsbekendheid op te bouwen.

 

Het tweede aandachtspunt is de ‘match’ tussen de bedrijven die samenwerken: beide merken moeten elkaar versterken. Dat kan gaan over assortimenten die elkaar aanvullen of twee bedrijven die eenzelfde cultuur hebben.

 

De klant is het derde aandachtspunt, en dan meer specifiek welke klant er bereikt wordt. Voor shop-in-shops is het belangrijk dat de samenwerkende bedrijven samen meer klanten weten te bereiken dan apart. Zo laat The Read Shop dankzij shop-in-shops bij supermarkten meer consumenten kennis maken met het eigen assortiment.

 

Het voorlaatste aandachtspunt is de invulling van de winkelvloer: een shop-in-shop moet volgens ABN Amro een goede aanvulling zijn op een retailer die zijn winkelruimte niet goed benut. Zo kan een retailer op kosten besparen door een samenwerking aan te gaan, wanneer een deel van de klanten zijn aankopen online doet.

 

Tot slot wijst ABN Amro er op dat het belangrijk is dat de verschillende partijen goede afspraken maken. Zo geraakte na het faillissement van V&D bekend dat heel wat shop-in-shops eerder een negatieve invloed hadden op de warenhuisketen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top