ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst” | RetailDetail

ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst”

ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst”
Shutterstock

In een nieuwe sector update voor de retail geeft ABN Amro aan te verwachten dat shop-in-shops in de toekomst steeds meer het straatbeeld zullen domineren, omdat die consumenten verrassen en nieuwsgierig maken.

Verschil maken

Volgens ABN Amro zal de fysieke winkel ondanks de opmars van de online verkoop nog lang het primaire verkoopkanaal blijven, omdat producten daar beter ervaren kunnen worden. Het is dan wel belangrijk voor retailers om onderscheidend te zijn, om zo de klant te overtuigen een winkel te bezoeken. Shop-in-shops zijn volgens de analisten daar de perfecte manier voor. Bovendien kan een shop-in-shop sneller voldoen aan verschillende behoeften. ABN Amro wijst wel naar V&D als bewijs dat shop-in-shops niet altijd een garantie op succes zijn.

 

“In onze visie zijn shop-in-shops kansrijk voor retailers om het verschil te maken. Een goede combinatie van de producten verrast de consument en leidt tot nieuwsgierigheid. Bovendien kan de klant met één winkelbezoek meer behoeften vervullen. Wij geloven dan ook dat deze in de toekomst vaker in het straatbeeld gezien worden”, aldus ABN Amro.

 

Vijf aandachtspunten

In het rapport wijst ABN Amro op het belang van vijf verschillende punten, te beginnen met de locatie: “Een shop-in-shop is een ideale manier om te verkennen of onze formule in een specifiek gebied landt”, zegt Machteld Jansen-De Groot, hoofd wholesale Benelux bij Rituals. Aan de hand van de prestaties van de shop-in-shop kan dan beslist worden om een eigen filiaal open te doen. Het is ook een goede manier om op een nieuwe locatie alvast naamsbekendheid op te bouwen.

 

Het tweede aandachtspunt is de ‘match’ tussen de bedrijven die samenwerken: beide merken moeten elkaar versterken. Dat kan gaan over assortimenten die elkaar aanvullen of twee bedrijven die eenzelfde cultuur hebben.

 

De klant is het derde aandachtspunt, en dan meer specifiek welke klant er bereikt wordt. Voor shop-in-shops is het belangrijk dat de samenwerkende bedrijven samen meer klanten weten te bereiken dan apart. Zo laat The Read Shop dankzij shop-in-shops bij supermarkten meer consumenten kennis maken met het eigen assortiment.

 

Het voorlaatste aandachtspunt is de invulling van de winkelvloer: een shop-in-shop moet volgens ABN Amro een goede aanvulling zijn op een retailer die zijn winkelruimte niet goed benut. Zo kan een retailer op kosten besparen door een samenwerking aan te gaan, wanneer een deel van de klanten zijn aankopen online doet.

 

Tot slot wijst ABN Amro er op dat het belangrijk is dat de verschillende partijen goede afspraken maken. Zo geraakte na het faillissement van V&D bekend dat heel wat shop-in-shops eerder een negatieve invloed hadden op de warenhuisketen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.