RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adgild Hop (Deloitte): “Retail ziet er over acht jaar intrinsiek anders uit”

icon
Algemeen26 oktober, 2023

De pragmatische, operationele mindset van retailers heeft lange tijd heel goed gewerkt, maar die tijd is voorbij… Hoe retailers op zoek kunnen naar nieuwe modellen, legt Adgild Hop, market lead retail bij Deloitte Nederland, uit op de RetailDetail Night.

Tijd voor de lange termijn

Omdat retail een business is die in se weinig waarde toevoegt en heel dunne marges heeft, is de gemiddelde retailer ontzettend pragmatisch, operationeel en op de korte termijn gericht. “Dat moet ook, want je moet heel gedisciplineerd, heel reactief en efficiënt zijn”, legt Hop uit. “Alleen leidt dat er meestal toe dat een retailer niet heel langetermijngericht denkt.”

Nochtans ziet retail er over zeven of acht jaar intrinsiek anders uit. “Als je alle dingen extrapoleert die we vandaag zien gebeuren, zeker ook in Amerika en China, komt die pragmatisch en operationeel denkende retailer wellicht in de problemen.” Waarom? “Omdat je nog minder geld gaat verdienen aan de transactie zelf. Het gaat je meer geld kosten om die transactie te waarborgen en je zal veel geld moeten uitgeven aan al je digitale investeringen. Als je nu al krap zit, wordt het morgen alleen maar spannender.”

Op een andere manier geld verdienen

Gelukkig zijn er vier grote blokken waar retailers mee aan de slag kunnen. Het eerste blok is hoe je ervoor zorgt dat een consument verliefd op je wordt en blijft. Zelfs dat spel verandert, ziet Hop. Het tweede is: hoe converteer je die verliefdheid naar een transactie als consumenten niet meer naar je toe komen? En hoe zorg je er dan ten derde voor dat je product bij de consument thuis geraakt?

Het vierde blok is… retail zelf. Het hele model verandert, ziet Hop. Vandaag moeten retailers over de horizon kijken, op alle vlakken. “Ook in de Benelux wordt het steeds meer een realiteit dat traditionele retail financieel onrendabel wordt, en dat je dus andere manieren moet bedenken om geld te verdienen. Dat kan in de richting gaan van services en abonnementsmodellen, maar ook de platformisering van retail is een hele grote trend. Net zoals data ‘monitizen’ en retailmedia.”

“Er zijn ook bedrijven die kijken naar de ‘assets’ die ze hebben. Ze hebben bijvoorbeeld een distributiecentrum en gaan dat delen. Of ze zijn erg goed in vers inkopen – kunnen ze daar ook op een andere manier geld aan verdienen? Je ziet heel veel bewegingen”, aldus Hop. Een opvallend voorbeeld is de Britse warenhuisketen John Lewis die huizen gaat verhuren, aangezien mensen hun merk toch al sterk associëren met thuis en huiselijkheid. Het is een radicaal geval van grenzen doorbreken.

Visie en leiderschap redt de retail

“Mijn bezorgdheid is dat iedereen zo incrementeel bezig is. Als je kijkt hoe sterk de digitalisering de leefwereld van consumenten in de laatste vijftien jaar heeft veranderd, en dat vergelijkt met hoeveel de gemiddelde winkel in diezelfde tijd is veranderd… Ook met alleen de winkels aanpassen, kom je er niet. Kijk maar wat er over de horizon zit aan te komen. Als je over retail nadenkt, denkt dan niet over morgen en niet over de Benelux na. Wat gebeurt er in de rest van de wereld en waarom zouden die trends hier niet tot uiting komen?”

Toch kunnen bedrijven er sterker en beter uitkomen. Zeker met visionair leiderschap, meent Hop. “Je moet risico’s durven nemen. Als je incrementeel tactisch blijft denken en je je afvraagt of je een andere app of een extra zelfscankassa moet, ga je voorbij aan echte innovatie. De grote trekkers die vandaag in retail stappen (denk aan Amazon of Alibaba) doen dat niet eens om er geld mee te verdienen. Die zitten daar om compleet andere redenen. Dus wat wordt jouw rol? Fysieke winkels blijven bijvoorbeeld absoluut noodzakelijk, maar aan saaie winkels heeft niemand nog een boodschap.”

Hoe kunnen retailers zich klaarmaken voor de toekomst? Adgild Hop deelt het op de RetailDetail Night op 23 november. Ook op het podium: Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO Hubo) en vele anderen.

Reserveer snel je ticket voor de RetailDetail Night 2023
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Inno gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN