BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Companies Alibaba
  • Geografie BelgiëChinaEuropa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alibaba brengt Zuidoost-Aziatisch platform Lazada naar Europa

iconAlgemeen2 mei, 2022
Shutterstock.com

Lazada, het grootste e-commerceplatform van Zuidoost-Azië, koestert Europese plannen. Eigenaar Alibaba wil de onlinemarktplaats naar Europa brengen, nu de Chinezen hun greep op de luchthaven van Luik verder hebben verstevigd.

Terug naar de roots

Alibaba Group heeft plannen om zijn Zuidoost-Aziatische dochter, Lazada, in Europa te introduceren. De onlinemarktplaats is de grootste e-commercespeler van Zuidoost-Azië en telde in 2021 meer dan 159 miljoen actieve klanten. Tegen 2030 moeten dat er 300 miljoen zijn, stelt het bedrijf zich tot doel. Lazada werd tien jaar geleden opgericht door Rocket Internet, de Berlijnse accelerator die ook aan de basis lag van Zalando en HelloFresh, maar werd in 2016 overgenomen door Alibaba.

Europa wordt plots interessant voor Lazada, omdat grote rivaal Shopee zich lijkt te verslikken in het continent. Vorig jaar ging AliExpress-lookalike Shopee van start in Polen, Spanje en Frankrijk, maar al in maart van dit jaar trok het platform zich terug uit de Franse markt wegens zwakke groeivooruitzichten.

Alibaba denkt meer succes te kunnen boeken omdat het een sterke logistieke positie heeft in Luik. In november vorig jaar opende Alibaba er op de luchthaven nog een nieuwe centrale hub voor logistiekpoot Cainiao, naar eigen zeggen de grootste in zijn soort in Europa.

Nood aan het buitenland

Lazada zou zich in Europa differentiëren van zusterformule AliExpress door meer als lokale marktplaats op te treden met ook Europese handelaars en verkooppartners, in plaats van het overwegend Chinese aanbod op AliExpress. James Dong, de CEO van Lazada Thailand, zou het initiatief gaan leiden, bericht Reuters.

Voor Alibaba is het belangrijk om op buitenlandse expansie te mikken, aangezien de binnenlandse Chinese groei vertraagt. De technologiereus krijgt te maken met sterke nieuwkomers zoals Pinduoduo en TikTok-zus Douyin, maar ook met verstrengde regelgeving die de macht van de heersende megaretailers aan banden legt. Ook op Zuidoost-Aziatische markt verhit de concurrentiestrijd.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Lazada, het grootste e-commerceplatform van Zuidoost-Azië, koestert Europese plannen. Eigenaar Alibaba wil de onlinemarktplaats naar Europa brengen

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels

    Jongeren geven hun zakgeld uit aan kleren die ze niet kunnen dragen. We beginnen krekels te eten omdat Chinezen ons rundvlees inpalmen. En we zijn met zoveel op deze wereld dat ziektes de hele wereldhandel platleggen. Wat komt op ons af? Wat wordt de ‘future of shopping’?

  • iconAlgemeen19 mei, 2022
    Samenwerking met Ochama maakt ook van Blokker een platform

    Ochama, dochterbedrijf van het Chinese concern JD.com, opent afhaalpunten bij Blokker. Een slimme win-win: de webwinkel kan zo sneller opschalen in Nederland, terwijl Blokker het aanbod uitbreidt en nieuwe klanten aantrekt.

  • iconAlgemeen19 mei, 2022
    Op zoek naar de retailinnovatie van het jaar: wie volgt de Eco-Score op?

    De Mercuriusprijs, de meest prestigieuze bekroning in de retail, focust dit jaar meer dan ooit op innovatie in de brede zin. De jury kijkt uit naar uw dossier: inschrijven kan nog tot en met 17 juni.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be