RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Autoverkoop in ons land trekt niet opnieuw aan"

icon
Algemeen18 september, 2012

Consument blijft aankoop uitstellen…

“Het is duidelijk, de autoverkoop trekt niet opnieuw aan“, zegt Philippe Decrock, van Federauto de koepelorganisatie van autoverkopers. “Na twee goede verkoopsjaren meldden merken ons begin dit jaar een gedaalde verkoop van 20%, sommigen zelfs 30%. Iedereen dacht dat het na september zou beteren maar de consument blijft zijn aankoop uitstellen.”

 

En dus grijpen de automerken én de dealers naar de grote middelen en pakken ze uit met ferme kortingen: bijna 10% korting op een Volvo V60, 20% korting op een Ford Focus, 23% op een Ford Fiësta, 27% op een Opel Meriva, 33% op een Fiat Punto. “Zelfs de goedkoopste wagens verkopen nog amper. We moeten iets doen“, zuchten de invoerders in koor.

 

Behalve met kortingen zwaaien de merken ook met extraatjes om de verkoop opnieuw aan te wakkeren: 7 jaar garantie + 7 jaar onderhoud + 7 jaar pechbijstand bij Mazda, 0%-financiering bij Opel, gratis uitrustingspakketten ter waarde van 6.000 euro bij Audi, noem maar op.

…en wordt steeds minder trouw

Ook de garagehouder zelf ziet zich verplicht zijn duit in het zakje te doen. Hij moet niet alleen de korting van het merk slikken, vaak moet hij ook nog eens aan zijn eigen winstmarge knabbelen om te vermijden dat een collega-dealers de deal afsnoept.

 

“Het idee dat een garagehouder verdient aan het onderhoud van de wagen klopt ook niet meer. Mensen stellen zelfs dat onderhoud steeds langer uit”, zegt Philippe Decrock. “Vaak zijn kopers voor het onderhoud niet eens trouw aan de garagist die hen een mooie korting gaf.”

 

Volgens Federauto kunnen veel garagisten hun technici zelfs niet meer voltijds aan de slag houden: “Dan worden ze technisch werkloos en doen ze beroep op het sociaal fonds. Dat fonds betaalde dit jaar al 12% meer uit dan vorig jaar.”

België zwaar getroffen

De Belgische autosector is lang niet de enige die het lastig heeft. Heel Europa is in hetzelfde bedje ziek, al deelt ons land toch wel zeer zwaar in de klappen.

 

De autoverkoop in de Europese Unie is voor de 11e maand op rij gedaald, zo maakte de Europese vakorganisatie van autofabrikanten ACEA vandaag bekend. Europeanen kochten in augustus 8,9 procent minder auto’s dan dezelfde maand vorig jaar. België doet het nog slechter met een daling van liefst 17,3%.

Tot en met augustus van dit jaar zijn in de hele Europese Unie slechts 8.268.642 nieuwe auto’s verkocht, hetzij ruim 7% minder dan in diezelfde acht maanden een jaar geleden. En ook nu scoort ons land beduidend slechter met min 11,5%.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?

    De volgende generatie kunstmatige intelligentie zal niet enkel antwoorden geven, maar ook autonoom taken uitvoeren. ‘Agentic AI’ – zelfredzame, doelgerichte AI – belooft het retaillandschap ingrijpend te veranderen. Maar is de sector daar klaar voor?

  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Bijna alle Belgische webshops overtreden de wetgeving

    Zo goed als alle Belgische webshops die doe-het-zelfmateriaal, speelgoed of babyartikelen verkopen, overtreden de wetgeving. De meeste handelaars passen hun webwinkel na een waarschuwing wel aan.

  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    “Shoppers gaan vreemd met AI”: de toekomst van retail in zes disrupties

    Consumenten gaan vreemd met AI en kiezen voor huismerken waar ze kunnen. Gelukkig kunnen retailers nog geld verdienen aan andere dingen dan retail. Bain & Company schetst zes trends die de sector de komende tien jaar kunnen hertekenen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN