Wouter Torfs krijgt carrièreprijs, Hubo de publieksprijs
Zowat 1.000 aanwezige professionals in retailsector mochten op de retaildetail Night van 22 november de Career achievement award van het Retail Forum België aan hun favoriet toewijzen. Dat werd Wouter Torfs van de bekende gelijknamige schoenenketen, die daarmee de andere genomineerden, met name vastgoedexpert Marc Van Heddeghem en Hubo’s Erwin van Osta, voorafging.
Wel mocht die laatste de andere publieksprijs in ontvangst nemen: Hubo werd Retailer van het jaar, voor de populaire Catalaanse kledingketen Desigual en de nieuwe Nederlandse aanwinst in de Belgische retailwereld, Albert Heijn.
Bel&Bo primus in België
Bel&Bo mag zich dan weer een jaar lang de “Beste Winkelketen van België” noemen. Bel&Bo won in oktober de publieksprijs in de categorie Damesmode met een gemiddeld rapportcijfer van 7,8. De keten scoorde tijdens die eerste beoordelingsronde zeer hoog op de klantvriendelijkheid van het personeel (8,44), service (8,18) en prijsniveau (8,01).
Tijdens de tweede stemronde – waar het publiek alleen kon stemmen op de 23 categoriewinnaars – behaalde Bel&Bo 31% van het totale aantal te verdienen punten. Bel&Bo haalt het daarmee van Decathlon en ICI Paris XL, die zilver en brons krijgen.
ICI Paris XL op één in Luxemburg
Parfum- en cosmeticaketen ICI Paris XL mag in België dan al net naast de hoofdprijs hebben gegrepen, in het Groothertogdom schiet de keten wél de hoofdvogel af.
ICI Paris XL, vorig jaar nog tweede, kreeg van de consumenten op alle aspecten de hoogste rapportcijfers. De tweede plek is dit jaar voor C&A en de derde plaats voor Les Supermarchés Cactus.
Prijsaspecten doorslaggevend
Uit het onderzoek dat Q&A Research & Consultancy in de marge van deze verkiezing uitvoerde, blijkt dat prijsaspecten (prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau en acties & aanbiedingen) voor bijna de helft de winkelprestaties van de retailers bepalen.
De consument blijkt het meest tevreden over de klantvriendelijkheid van het personeel, op de voet gevolgd door het assortiment. De winkelketens krijgen dit jaar op elk aspect een betere beoordeling dan vorig jaar, waardoor de gemiddelde score stijgt van 7,05 in 2011 naar 7,13 nu.
Op de retaildetail Night werden ook de winnaars van de Webshop Awards Belgium 2012 bekendgemaakt. Die verkiezing, die voor het eerst werd georganiseerd, werd gewonnen door Coolblue.