RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belg boekt meeste diensten online

icon
Algemeen14 september, 2022
Shutterstock.com

E-commerce is in België weer met 30% gegroeid in het tweede kwartaal, na een al zo sterke groei een jaar tevoren. Onlineshoppen is echt goed ingeburgerd nu, meent BeCommerce, maar de ware toedracht heeft weinig met e-commerce op zich te maken.

7,2 miljard euro online

In het tweede kwartaal van 2022 gaven Belgen 3,5 miljard euro uit online, een stijging van 29% tegenover dezelfde periode vorig jaar. In de eerste helft van dit jaar gaven de Belgen in totaal 7,2 miljard euro uit online. Dat is opmerkelijk, want volgens Salesforce is e-commerce in België net fors teruggevallen ten opzichte van een jaar eerder.

Hoe dat komt? De verklaring ligt bij de online diensten, die Salesforce niet opneemt en BeCommerce wel. Na de coronapandemie doen consumenten zich weer volop tegoed aan evenemententickets, vakantieboekingen en andere diensten, die een jaar eerder nog quasi onbestaande waren. Online diensten kenden een stijging van 75%, geeft de vakvereniging voor onlinehandelaars aan: er werd vorig kwartaal 1,7 miljard uitgegeven aan diensten, tegenover 1 miljard in 2021.

50/50-verdeling is terug

Bijna de helft van alle online uitgaven in het tweede kwartaal ging naar diensten. “We zijn terug naar de 50/50-verdeling tussen producten en diensten van voor de coronacrisis. Onze voorspellingen zijn uitgekomen: belevenissen blijven belangrijk voor de consument, ook in onzekere tijden”, zegt algemeen directeur van BeCommerce Sofie Geeroms. Binnen de dienstensector gebeurde liefst 66% van alle uitgaven online, vooral voor vliegtuigtickets en accommodaties, tickets en pakketreizen.

Onlineshoppen raakt zo steeds meer ingeburgerd: 6,9 miljoen Belgen shopten tijdens het tweede kwartaal van 2022 online, iets meer (+2%) dan vorig jaar. Gemiddeld gaven ze 514 euro uit, tegenover 403 per onlineshopper een jaar eerder. “De Belgische consument durft online steeds meer uit te geven, maar doet dat wel prijsbewust”, legt Sofie Geeroms uit. “Het voordeel van online is namelijk dat je gemakkelijk prijzen kan vergelijken. Zeker in deze onzekere economische tijden, is dat belangrijk voor de consument.” Bijna negen op de tien is dan ook tevreden over onlineshoppen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

E-commerce is in België weer met 30% gegroeid in het tweede kwartaal, meent BeCommerce, maar de ware reden heeft weinig met e-commerce op zich te maken.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen26 januari, 2023
    Docks Bruxsel voelt de koopkrachtcrisis niet

    Door de focus te verschuiven naar beleving ontsnapt Docks aan de consumptiecrisis. Vorig jaar kwamen er 7,3 miljoen bezoekers, bijna 50% meer dan voor corona.

  • icon
    Algemeen26 januari, 2023
    Action stuwt groei naar 30% in 2022

    Action tekende in 2022 een indrukwekkende groei van 30% op. De non-fooddiscounter richt de blik steeds meer op Oost-Europa, maar ook in de bestaande winkels was er stevige groei.

  • icon
    Algemeen25 januari, 2023
    Pakjesbezorgers krijgen minimumloon en maximumuren van minister De Sutter

    Pakjesdiensten hoeven toch geen bezorgers vast in dienst te nemen. Wel riskeren ze boetes tot 5% van hun omzet.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food30 december, 2022

    Opinie: waarom Jumbo België weer zal opgeven

  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food29 december, 2022

    Colruyt neemt afscheid van ‘Altijd prijs’-marketingdirecteur

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN