BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgen besteden meer dan één derde van onlinebudget in het buitenland

iconAlgemeen23 juni, 2022
Shutterstock.com

Belgen kopen almaar meer in buitenlandse webshops: vorig jaar zijn de online uitgaven over de grens zelfs met bijna 40% gestegen. Het gaat nu al om een bedrag van 5,5 miljard euro.

Vijfde plaats

Belgen shopten vorig jaar voor 5,5 miljard euro bij buitenlandse webshops, een stijging met 37,5% in vergelijking met 2020. Aankopen over de grens hebben nu een marktaandeel van 35,5%. Populaire webshops zijn die van Zalando, Zara, H&M, Amazon, Wish, Shein, AliExpress en uiteraard ook de Nederlanders Bol.com en Coolblue. België staat daarmee op de vijfde plaats in Europa.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek in zestien landen van Cross-Border Commerce Europe, een platform dat internationale e-commerce in Europa stimuleert. Europeanen shoppen online steeds vaker over de landsgrenzen. In 2021 vertegenwoordigde de Europese online ‘cross-border’ markt een omzet van 171 miljard euro (exclusief reizen), een stijging van 17% vergeleken met 2020.

Het belang van lokale spelers

Luxemburgers doen meer dan 80% van hun onlineaankopen in een buitenlandse webshop. Daarmee staan ze op de eerste plaats in de rangschikking van zestien Europese landen. Dat heeft alles te maken met het feit dat Luxemburg klein is en over weinig sterke lokale spelers beschikt, terwijl een zeer groot percentage van de bevolking online actief is. Veel bezochte webshops zijn Bader.de, Maisondumonde.com, Next.lu, Hunkemöller.lu, Rueducommerce, Alternate, Maxitoys en Zooplus. 40% van de aankopen zijn kleding, schoenen en accessoires.

Op de zestiende en laatste plaats staan dan weer de Nederlanders: hier bedraagt het buitenlandse marktaandeel slechts 15,9%, goed voor een omzet van 4,8 miljard euro. De belangrijkste reden is het grote aanbod van sterke Nederlandse webwinkels, zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp en AH. Zalando is het favoriete buitenlandse online modeplatform van de Nederlanders.

Duitsland is e-commercekampioen

Het Verenigd Koninkrijk daalde tien posities in de rangschikking als gevolg van de Brexit. De omzet ging 12% lager en landde op 29 miljard euro. Britse klanten verliezen het vertrouwen in buitenlandse handel (-35%), anderzijds betekent de Brexit voor e-commerceverkopers meer belastingen, stijgende verzendkosten, vertragingen bij leveringen, nieuwe regelgeving en meer papierwerk.

Welke Europese landen hebben dan de sterkste internationale webshops? Duitsland is e-commercekampioen, met dank aan Zalando in de eerste plaats, maar ook aan Schwarz Group (Lidl) en About You. Ook Zweden heeft sterke internationale webwinkels: vooral de merken van de groep H&M zijn populair. Nederland staat op de derde plaats, met als sterkste spelers Euronics, Vistaprint (Cimpress) en Philips (Signify).

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Belgen kopen almaar meer in buitenlandse webshops: vorig jaar zijn de online uitgaven over de grens zelfs met bijna 40% gestegen. Het gaat nu al om een bedrag van 5,5 miljard euro.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen1 juli, 2022
    NielsenIQ en GfK fuseren

    Twee gereputeerde marktonderzoeksbureaus worden één: NielsenIQ en GfK, allebei gespecialiseerd in consument- en shoppergedrag, gaan fuseren. Beide bedrijven zijn complementair, zegt hoofdaandeelhouder Advent International.

  • iconAlgemeen30 juni, 2022
    “Bol.com denkt met je mee om beter zichtbaar te worden”

    Over de zin en de onzin van verkopen op marktplaatsen bestaat er heel wat discussie. Voor Arne Van Craeyevelt van Loop Earplugs is het helder: “Onze aanwezigheid bij bol.com bezorgt ons bijkomende trafiek en naamsbekendheid.”

  • iconAlgemeen30 juni, 2022
    Amazon broedt op tweede Prime Day

    Volgens Amerikaanse bronnen plant Amazon in het najaar een tweede koopjesfestival, amper enkele maanden na Prime Day. De e-commercegigant zou zo de slabakkende verkoop een bijkomende stimulans willen geven.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN