Niet enkel kijkers…
De 91e editie van het Brusselse autosalon sloot gisteravond de deuren met een nieuw bezoekersrecord: de voorbije tien dagen trokken naar schatting 380.000 tot 385.000 mensen naar de Heizelpaleizen. “Door de kwaliteit en de variatie in de tentoongestelde producten en animaties werd een nieuw bezoekersrecord gevestigd. Daarmee verdwijnt het vorige record – 379.667 bezoekers tijdens de editie 2011 – van de tabellen”, zegt Joost Kaesemans van organisator Febiac.
Tien dagen lang stonden de 115.000m² tentoonstellingsoppervlakte van de twaalf Heizelpaleizen in het teken van auto’s, bestel- en vrachtwagens, gemotoriseerde tweewielers, fietsen en zelfs lichte vliegtuigjes. De vijfde editie van Truck & Transport trok 31.168 bezoekers, de tweede editie van Dream Cars for Wishes (waar vijftig luxewagens present gaven) kreeg 20.000 nieuwsgierigen over de vloer. Voor Fiets & Zo, het fietssalon dat na tien jaar afwezigheid een doorstart nam, gaf Febiac geen cijfers vrij.
…maar ook kopers
“Met de terugloop van de autoverkoop in 2012 in ons achterhoofd was het bang afwachten wat het salon van 2013 zou brengen, temeer omdat het een zogenaamd ‘klein’ salon is, met de focus op lichte bedrijfsvoertuigen en vrijetijdsauto’s”, vervolgt Joost Kaesemans. “Maar vanaf het eerste weekend was het duidelijk dat wij op een nieuw bezoekersrecord afstevenden. Daar kon zelfs de sneeuw van de voorbije dagen niks aan veranderen.”
“Het salon telde niet alleen veel kijkers, maar ook veel kopers”, beweerde Kaesemans, die meteen werd bijgetreden door de standhouders. “Een autosalon staat of valt met de publieke belangstelling. En daar kunnen we niet over klagen”, zegt Renault-woordvoerder Karl Schuybroek. “Ten tweede stellen we vast dat er weer beweging in de markt zit. Kijkers zijn opnieuw kopers geworden, en ik hoor van mijn collega’s dat ook zij het nieuwe jaar veelbelovend zijn gestart.”
Voor concrete verkoopcijfers is het nog te vroeg, omdat de saloncondities bij de meeste merkdealers nog minstens tot eind januari voortlopen.