Carrefour test robot Pepper in vestiging bij Parijs | RetailDetail

Carrefour test robot Pepper in vestiging bij Parijs

Carrefour test robot Pepper in vestiging bij Parijs

In de Carrefour-supermarkt van het Franse Claye-Souilly (nabij Parijs) lopen sinds kort enkele vreemde snuiters rond: het gaat om vier exemplaren van Pepper, de robot die gezichten en emoties herkent.

Van kinderattractie tot wijnsommelier

De robots lopen rond in verschillende afdelingen van de Carrefour-supermarkt en zorgen voor de nodige animatie tussen de rekken. Ze peilen naar de tevredenheid van klanten, trakteren kinderen op spelletjes als Memory en Akinator, staan altijd klaar voor een 'selfie' of een dansje en geven desgevraagd info over de klantenkaart. In een latere fase kunnen ze zelfs worden ingezet om recepten voor te stellen en er de ideale wijn bij te suggereren.

 

Pepper is een robot van het nieuwste type, een zogeheten humanoid, die in staat is gezichten te herkennen en emoties zoals vreugde en verdriet te interpreteren. "Het is de eerste keer dat we Pepper buiten Japan actief inzetten", zegt Magali Cubier, marketingdirectrice van ontwikkelaar Aldebaran Robotics. "Het voornaamste doel is de klanten entertainen en testen hoe ze reageren wanneer ze in hun winkel een robot ontmoeten."

 

Al in dienst bij Nescafé in Japan

In zijn thuisland Japan is Pepper al een graag geziene gast in bankkantoren (Softbank heeft er al een 300-tal in dienst) en sinds december van vorig jaar maakt ook Nestlé er gebruik van in Japanse verkooppunten. Pepper verwelkomt er de klanten, begeleidt ze naar de producteilanden in de winkel en beveelt hun de meest geschikte Dolce Gusto-machine aan op basis van hun eigen voorkeuren. Nestlé Japan ziet ruimte voor een duizendtal robots.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.