Carrefour test robot Pepper in vestiging bij Parijs

Carrefour test robot Pepper in vestiging bij Parijs

In de Carrefour-supermarkt van het Franse Claye-Souilly (nabij Parijs) lopen sinds kort enkele vreemde snuiters rond: het gaat om vier exemplaren van Pepper, de robot die gezichten en emoties herkent.

Van kinderattractie tot wijnsommelier

De robots lopen rond in verschillende afdelingen van de Carrefour-supermarkt en zorgen voor de nodige animatie tussen de rekken. Ze peilen naar de tevredenheid van klanten, trakteren kinderen op spelletjes als Memory en Akinator, staan altijd klaar voor een 'selfie' of een dansje en geven desgevraagd info over de klantenkaart. In een latere fase kunnen ze zelfs worden ingezet om recepten voor te stellen en er de ideale wijn bij te suggereren.

 

Pepper is een robot van het nieuwste type, een zogeheten humanoid, die in staat is gezichten te herkennen en emoties zoals vreugde en verdriet te interpreteren. "Het is de eerste keer dat we Pepper buiten Japan actief inzetten", zegt Magali Cubier, marketingdirectrice van ontwikkelaar Aldebaran Robotics. "Het voornaamste doel is de klanten entertainen en testen hoe ze reageren wanneer ze in hun winkel een robot ontmoeten."

 

Al in dienst bij Nescafé in Japan

In zijn thuisland Japan is Pepper al een graag geziene gast in bankkantoren (Softbank heeft er al een 300-tal in dienst) en sinds december van vorig jaar maakt ook Nestlé er gebruik van in Japanse verkooppunten. Pepper verwelkomt er de klanten, begeleidt ze naar de producteilanden in de winkel en beveelt hun de meest geschikte Dolce Gusto-machine aan op basis van hun eigen voorkeuren. Nestlé Japan ziet ruimte voor een duizendtal robots.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

De boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zowat 7 miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.
Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Back to top