Carrefour test robot Pepper in vestiging bij Parijs

Carrefour test robot Pepper in vestiging bij Parijs

In de Carrefour-supermarkt van het Franse Claye-Souilly (nabij Parijs) lopen sinds kort enkele vreemde snuiters rond: het gaat om vier exemplaren van Pepper, de robot die gezichten en emoties herkent.

Van kinderattractie tot wijnsommelier

De robots lopen rond in verschillende afdelingen van de Carrefour-supermarkt en zorgen voor de nodige animatie tussen de rekken. Ze peilen naar de tevredenheid van klanten, trakteren kinderen op spelletjes als Memory en Akinator, staan altijd klaar voor een 'selfie' of een dansje en geven desgevraagd info over de klantenkaart. In een latere fase kunnen ze zelfs worden ingezet om recepten voor te stellen en er de ideale wijn bij te suggereren.

 

Pepper is een robot van het nieuwste type, een zogeheten humanoid, die in staat is gezichten te herkennen en emoties zoals vreugde en verdriet te interpreteren. "Het is de eerste keer dat we Pepper buiten Japan actief inzetten", zegt Magali Cubier, marketingdirectrice van ontwikkelaar Aldebaran Robotics. "Het voornaamste doel is de klanten entertainen en testen hoe ze reageren wanneer ze in hun winkel een robot ontmoeten."

 

Al in dienst bij Nescafé in Japan

In zijn thuisland Japan is Pepper al een graag geziene gast in bankkantoren (Softbank heeft er al een 300-tal in dienst) en sinds december van vorig jaar maakt ook Nestlé er gebruik van in Japanse verkooppunten. Pepper verwelkomt er de klanten, begeleidt ze naar de producteilanden in de winkel en beveelt hun de meest geschikte Dolce Gusto-machine aan op basis van hun eigen voorkeuren. Nestlé Japan ziet ruimte voor een duizendtal robots.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top