Carrefour test robot Pepper in vestiging bij Parijs

Carrefour test robot Pepper in vestiging bij Parijs

In de Carrefour-supermarkt van het Franse Claye-Souilly (nabij Parijs) lopen sinds kort enkele vreemde snuiters rond: het gaat om vier exemplaren van Pepper, de robot die gezichten en emoties herkent.

Van kinderattractie tot wijnsommelier

De robots lopen rond in verschillende afdelingen van de Carrefour-supermarkt en zorgen voor de nodige animatie tussen de rekken. Ze peilen naar de tevredenheid van klanten, trakteren kinderen op spelletjes als Memory en Akinator, staan altijd klaar voor een 'selfie' of een dansje en geven desgevraagd info over de klantenkaart. In een latere fase kunnen ze zelfs worden ingezet om recepten voor te stellen en er de ideale wijn bij te suggereren.

 

Pepper is een robot van het nieuwste type, een zogeheten humanoid, die in staat is gezichten te herkennen en emoties zoals vreugde en verdriet te interpreteren. "Het is de eerste keer dat we Pepper buiten Japan actief inzetten", zegt Magali Cubier, marketingdirectrice van ontwikkelaar Aldebaran Robotics. "Het voornaamste doel is de klanten entertainen en testen hoe ze reageren wanneer ze in hun winkel een robot ontmoeten."

 

Al in dienst bij Nescafé in Japan

In zijn thuisland Japan is Pepper al een graag geziene gast in bankkantoren (Softbank heeft er al een 300-tal in dienst) en sinds december van vorig jaar maakt ook Nestlé er gebruik van in Japanse verkooppunten. Pepper verwelkomt er de klanten, begeleidt ze naar de producteilanden in de winkel en beveelt hun de meest geschikte Dolce Gusto-machine aan op basis van hun eigen voorkeuren. Nestlé Japan ziet ruimte voor een duizendtal robots.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Eerste Belgische Blokkers volgens nieuw concept heropend

23/11/2017

De Nederlandse keten Blokker heeft de voorbije dagen de eerste vestigingen heropend die volgens het nieuwe concept van de keten zijn ingericht. In Nederland is het nieuwe concept al bij meer dan 300 winkels te vinden.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Back to top