RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

CEO Bol.com ziet “gratis levering nog niet zo snel eindigen”

icon
Algemeen4 april, 2019

Gratis levering zal nog niet zo snel verdwijnen, meent CEO van Bol.com Huub Vermeulen. Bol.com wil zich meer dan ooit als een lokaal handelsplatform profileren en heeft trouwens heus al winst gemaakt. Dat zegt de topman in een interview met zakenblad Trends.

 

“Gratis levering is geen verliespost”

Toen Zalando eind november aankondigde dat het in Italië zijn befaamde gratis-politiek losliet, zagen nogal wat analisten hun gelijk bevestigd: zij zeggen al langer dat het heersende gratis-beleid in e-commerce een eindig verhaal is. Maar Huub Vermeulen is het daar niet mee eens: “Ik zie dat nog niet zo snel eindigen“, zegt hij in Trends naar aanleiding van de 20ste verjaardag van Bol.com.

 

“We hebben veel zusterbedrijven die honderden winkels hebben. Zij moeten op honderden plaatsen hun voorraad leggen, de verwarming aansteken en kassa’s bemannen, ook al is er geen kat in de winkel. Niemand stelt die grote vaste kosten ter discussie. Elk retailmodel heeft zijn eigen businessmodel en gebruikt zijn marge om de service te leveren die de klant vraagt. Voor een supermarkt is dat onder meer een aangename winkel, voor ons draait dat rond levering aan huis. Wij verliezen daar geen geld op.”

 

Of Bol.com dan winst maakt, dat kan of wil de CEO echter niet zeggen: “Daar mag ik niets over zeggen. We zijn een onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf. Ons bedrijfsresultaat was het hele jaar positief, dat kan ik wel bevestigen.”

 

De Nederlander haalt de mythe dat Bol.com al zijn hele bestaan verlies lijdt dan ook onderuit: “In 2003 hebben we onze eerste euro winst gemaakt. We hebben onze zestig medewerkers toen elk een euro extra gegeven en toen waren we weer verlieslatend (lacht). Daarna zijn we voor langere tijd en regelmatig winstgevend geweest, maar we zagen gewoon heel wat kansen om hard te groeien en te investeren. Toen Ahold ons in 2012 overnam, hadden we 300 miljoen euro omzet, zes jaar later is dat meer dan 2 miljard. Bol.com groeit nog altijd met 30 procent per jaar. Het is toch duidelijk dat de investeringen opbrengen?”

 

Lokaal handelsplatform tegen Amazon en Alibaba

Bij de 20ste verjaardag kijkt de CEO ook vooruit. Bang voor Amazon en Alibaba heeft de Nederlander naar eigen zeggen niet. Zijn (niet eens zo geheime) wapen: lokale verankering. Vandaag al realiseert Bol.com 40% van zijn omzet via andere verkopers op zijn platform. “Over twee jaar zijn ze goed voor de helft van onze verkoop. Ze zijn erg belangrijk voor ons. Het laatste wat ik wil, is dan ook dat we met hen fel in concurrentie gaan.”

 

“We moeten zo dicht mogelijk bij onze klanten en verkopers in België en Nederland staan en relevant blijven. Daarom zetten we zo hard in op ons platform. We willen oprecht samenwerken met de andere retailers in België en Nederland. Veel retailers weten dat ze ook online iets moeten doen, maar ze kunnen de technologische evoluties moeilijk volgen of krijgen de logistieke afhandeling moeilijk ingepast. We willen graag de lokale retailers versterken. We hebben gemeenschappelijke belangen. We zijn tot elkaar veroordeeld.”

 

Niet voor niets opent de groep binnenkort een kantoor in Antwerpen. “Belgische ondernemers zijn ondervertegenwoordigd op Bol.com. 20% van onze klanten komt uit België, maar slechts 10% van onze verkopers is Belgisch. Er is dus een enorme kans voor hen, zeker omdat ze via ons ook in Nederland kunnen verkopen. Maar we moeten dat blijkbaar nog beter uitleggen”, aldus nog Huub Vermeulen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Gratis levering zal nog niet zo snel verdwijnen, meent CEO van Bol.com Huub Vermeulen. Bol.com wil zich meer dan ooit als een lokaal handelsplatform profileren en heeft trouwens heus al winst gemaakt. Dat zegt de topman in een interview met zakenblad Trends.   “Gratis levering is geen verliespost” Toen Zalando eind november aankondigde dat het in Italië zijn befaamde gratis-politiek losliet, zagen nogal wat analisten hun gelijk bevestigd: zij zeggen al langer dat het heersende gratis-beleid in e-commerce een eindig verhaal is. Maar Huub Vermeulen is het daar niet mee eens: “Ik zie dat nog niet zo snel eindigen“, zegt hij in Trends naar aanleiding van de...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 september, 2023
    Vijf lessen van de Retail Marketing Day 2023

    Belgische iconen, rijzende sterren en high-tech AI-specialisten op het podium: de Retail Marketing Day blonk gisteren alweer uit. Marketeers konden hun hartje ophalen aan een wijd spectrum van visies, inspirerende voorbeelden en concrete tips.

  • icon
    Algemeen20 september, 2023
    Amazon maakt kassaloze winkels goedkoper

    Amazon schakelt over op RFID-technologie voor zijn kassaloze winkels. Dat moet het eenvoudiger en goedkoper te implementeren maken.

  • icon
    Algemeen19 september, 2023
    Big Bazar vindt op valreep 2 miljoen 

    Big Bazar zegt op het laatste nippertje nog een geldschieter voor twee miljoen euro te hebben gevonden. Zo zou het faillissement - dat elk moment verwacht werd - misschien nog worden uitgesteld.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN