Het gloednieuwe winkelcentrum Rive Gauche moet het centrum van Charleroi revitaliseren, dankzij een sterke huurdersmix en een ongeziene concentratie aan publiekstrekkers. Twee weken voor de opening kreeg de pers een ‘sneak preview’.
Grote namen
Nooit eerder bracht één Belgisch winkelcentrum Primark, Zara, Kiabi, C&A en H&M samen onder één dak. Deze grote namen bevinden zich bovendien op de hoogste verdieping van het winkelcentrum: een uitzonderlijke situatie die wel wat overtuigingskracht vergde vanwege makelaar Cushman & Wakefield. “We gaan op deze manier een enorme footfall creëren naar de etage. Dat komt het hele winkelcentrum ten goede,” weet projectdirecteur Stéphane Coël van projectontwikkelaar IRET Development.
Rive Gauche herbergt 95 winkelpanden op 39.000 m² commerciële oppervlakte over drie etages en mikt op zeven tot acht miljoen bezoekers per jaar. 95% van de winkeloppervlakte is verhuurd. Nieuwkomers voor de regio zijn Bershka, Boulangerie Paul, Fashion Club, Flormar, Flying Tiger, JD Sports, J&Joy, Levi’s, Maison Scotch, Moa, Pull & Bear, River Woods en Zig Zag.
Winkelstraatgevoel
“Rive Gauche is meer dan een winkelcentrum, het is een stadsontwikkelingsproject”, zegt titelvoerend burgemeester Paul Magnette. “We hebben veel buitenlandse voorbeelden onderzocht om te kijken hoe we het winkelproject op een coherente manier konden integreren in het stadscentrum. Dit wordt een hefboom die de stad zal revitaliseren.” De architectuur integreert het winkelcentrum mooi in de stadsomgeving, met zeven ingangen en overvloedig daglicht dankzij grote etalages en een glazen dakkoepel. Materialen als graniet, hout en stoeptegels zorgen voor een echt winkelstraatgevoel.
Dat er potentieel is voor een modern winkelcentrum in Charleroi, blijkt uit de cijfers, met een enorme koopvlucht van wel 40% voor mode en schoenen. Die shoppers weer naar de stad lokken wordt de grote opdracht voor Rive Gauche, dat opent met een feestelijke vierdaagse van 9 tot 12 maart.