RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Sabbe
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Hairco de klantbeleving met TCOG naar een hoger niveau tilt

icon
Algemeen27 oktober, 2021

(Publireportage) Bij Hairco, de ambitieuze keten van kappersspeciaalzaken, staat IT in dienst van een superieure klantbeleving, zowel offline als online. Drempels verlagen en de service verhogen, zo luidt de opdracht.

 

Online omzet verdubbelde

In 2017 opende Hairco hun eerste winkel met benodigdheden voor professionele kappers in Deinze. Het bedrijf wil meer zijn dan een grossier: Hairco heeft als ambitie het kappersberoep te herwaarderen en zet daarom ook in op service, advies en opleiding. Intussen heeft het groothandelsbedrijf 12 fysieke winkels in België, waarvan 7 in franchise. Die winkels liggen op makkelijk bereikbare locaties met parkeergelegenheid, vooral langs grote invalswegen.
 

Hairco hanteert een duidelijk bricks + clicks model: kappers kunnen niet alleen terecht in de fysieke winkels, maar kunnen hun bestellingen ook plaatsen in de webshop, aan de telefoon of bij de verkoopambassadeurs. Een echt omnichannel-verhaal, zegt Data & Applications Manager Serge De Mey: “De sector hield lang vast aan verkoop door vertegenwoordigers, maar dat model is achterhaald en zal wellicht verdwijnen. Voor ons is de webshop een belangrijk onderdeel van de service naar onze klanten toe. De online omzet verdubbelde sinds de coronacrisis, en die evolutie neemt nu nog toe.”

 

Naadloze winkelervaring

Hairco bedient sterk uiteenlopende klantenprofielen: er zijn kappers met tien medewerkers, kappers die alleen werken, kappers die geen salon hebben maar aan huis komen … Niet allemaal vinden ze de tijd om langs te komen, al blijft de rol van de fysieke winkel belangrijk: “Een kappersproduct moet u ook ruiken, voelen en zien. Kappers komen hier kennismaken met nieuwigheden, of stellen het menselijk contact op prijs. We hebben klanten die nog nooit een winkel hebben bezocht, anderen komen één keer per maand en bestellen tussendoor online.”
 

Voor al deze klanten wil Hairco de beste service bieden, en daarbij speelt IT een cruciale rol: in de visie van Serge De Mey moet IT de klantbeleving naar een hoger niveau tillen, zowel in de webshop als in de fysieke winkels. Essentieel voor een naadloze winkelervaring over de kanalen heen is het koppelen van alle systemen: “Het kassasysteem, de webshop, ons PIM-systeem waarin we alle productinformatie en foto’s bewaren … Het doel is om al die systemen perfect met elkaar te laten communiceren.”

 

Processen versnellen

Hairco werkt al sinds de start nauw samen met TCOG als softwareleverancier en partner. “Toen ik bij Hairco begon, had ik amper drie weken de tijd voor de opening van de eerste winkel … Spannend, maar het is gelukt en het was een leuke start. De relatie met TCOG was altijd zeer goed. Ik sta rechtstreeks in contact met de programmeur, zonder tussenschakel, wat de snelheid van uitvoering en de communicatie alleen maar verbetert.”
 

Er liggen grote plannen op tafel. De webshop moet de plaats worden waar klanten alles kunnen terugvinden: facturen, bestellingen, voorraad … en dat los van het gebruikte kanaal. “We willen processen versnellen en ervoor zorgen dat de klant altijd de juiste informatie ziet op het juiste moment. Een voorbeeld? We schenken klanten vouchers wanneer ze jarig zijn, een opleiding hebben gevolgd of net klant zijn geworden. Die voucher popt automatisch op aan de check-out. Maar we willen wel zeker zijn dat een voucher die ‘s middags gebruikt wordt aan de kassa in de winkel, niet ’s avonds nog eens opnieuw gebruikt wordt in de webshop.”

 

Hoge service, lage drempel

Hairco innoveert hun processen met een nieuwe tool, waarmee ze makkelijk een product aan de bestellijst kunnen toevoegen door de barcode te scannen met de camera van hun smartphone. “Dat is in een business-to-business context nog weinig gangbaar. Een mooie realisatie.” Serge De Mey denkt al een stap verder: “We kunnen daar de betaaldienst Klarna aan koppelen, wat het mogelijk maakt om pas 21 dagen na de bestelling af te rekenen.”
 

Ook plannen Hairco en TCOG aan koppelingen met bezorgdienst PostNL. Klanten kunnen dan op de webshop zelf hun track&trace link zien. Op termijn zullen kappers met een eenvoudige druk op de knop een webshoporder kunnen plaatsen bij Hairco, met een automatische koppeling naar het voorraadbeheer: “Wanneer ons systeem de melding krijgt dat PostNL bestelling x heeft afgeleverd in kapsalon y, past het kassasysteem automatisch de stock aan. De kapper hoeft niets te doen.” Dat is de richting die Hairco verder uit wil: een hoog serviceniveau en lage drempels, om het kappers zo makkelijk mogelijk te maken. “We zijn wel b2b, maar kappers gedragen zich ook als consumenten, ze bestellen ook bij bol.com en andere webshops.”

 

“Haar blijft groeien”

Om de verdere plannen waar te maken, zal Hairco nu wel moeten investeren in een upgrade van de IT-infrastructuur: “We gebruiken Microsoft Dynamics NAV, met het kassasysteem van LS Retail. We hebben nu nog de versie van 2016, maar we stuiten op onze limieten. Wij gaan daarom wellicht volgend jaar de upgrade plannen naar Business Central. Dat nieuwe systeem is opgebouwd met geïntegreerde apps (add-ons), wat ons zal helpen om verdere stappen te zetten in de toekomst.”
 

Want de ambities van de kappersgroothandel zijn niet min: het marktleiderschap in België is het doel. “De webshop moet groeien van 15% naar 30% omzetaandeel. Tegelijk willen we naar een 25-tal winkels in heel België. We zien de online omzet evenredig stijgen in regio’s waar we fysieke winkels openen. Vooral onze positie in Wallonië willen we versterken, zowel fysiek als online.” De vooruitzichten zijn gunstig. Hairco is immers actief in een sector met één groot voordeel: “Het haar blijft groeien.”

 

Meer weten over de softwareoplossingen van TCOG en wat ze voor uw bedrijf kunnen betekenen? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan via sales@tcog.be of neem een kijkje op www.tcog.be.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders

    Als consument hebben we het allemaal wel eens meegemaakt. We doen een aankoop met hoge verwachtingen en besluiten, om wat voor reden dan ook, het artikel terug te sturen. De verkoper stemt ermee in om het terug te nemen, we sturen het artikel terug - per post of persoonlijk -...

  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Nieuwe CEO moet Galeries Lafayette verder internationaliseren

    De Franse luxewarenhuisgroep Galeries Lafayette heeft Arthur Lemoine benoemd tot zijn nieuwe CEO. Innovatie, digitalisering en verdere internationale expansie worden zijn belangrijkste opdrachten.

  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Webwinkel Wehkamp herstructureert na rode cijfers

    Een dalende omzet en aanhoudende verliescijfers dwingen online retailer Wehkamp tot een reorganisatie waarbij meer dan honderd banen verloren gaan, onder andere op het hoofdkantoor.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN