“Innoveren is de boodschap”
“Club is bezig zichzelf opnieuw uit te vinden”, zegt Maud Leschevin in een gesprek met zakenkrant L’Echo en businessblad Trends-Tendances. De algemeen directrice kwam begin 2010 over van bij Carrefour en kreeg de opdracht de omzet op te krikken en de keten – die een dertigtal winkels telt – opnieuw winstgevend te maken.
Club zit dan ook al enkele jaren in slechte papieren. In 2010 leed de keten nog een verlies van 1,9 miljoen euro op een omzet van 58 miljoen. Vorig jaar liep de omzet terug tot 55 miljoen euro en bedroeg het verlies 1,5 miljoen. Club vond dan ook geen antwoord op de dalende boekenverkoop én de toenemende concurrentie op de markt van de schoolbenodigdheden.
Om het tij te keren, heeft het nieuwe management eerst het assortiment drastisch gesaneerd (van 85.000 referenties naar 12.000). Vorig jaar heeft de groep vervolgens zijn eigen huismerk gelanceerd: eerst enkel voor papierwaren, nu ook voor schoolbenodigdheden.
“We staan vandaag op hetzelfde prijsniveau als bijvoorbeeld Carrefour“, zegt de topvrouw, die eraan toevoegt dat het huismerk intussen al goed is voor vijf procent van de omzet. Eind 2011 heeft Club ook de digitale wereld omarmd door computeraccessoires in trendy kleuren aan te bieden en uit te pakken met e-books.
Nieuwe winkelervaring
Tegelijk maakt Club ook werk van een andere winkelervaring. In het Westland Shopping Center in Anderlecht en in Hoei test het momenteel een nieuw winkelconcept dat draait rond themahoeken (keuken, reizen…), waarbij de winkelruimte in twee afzonderlijke delen is opgesplist: voorin de “plezier”-producten en achterin de zeg maar “noodzakelijke” artikelen.
Daarnaast opende Club half augustus in de trendy Baljuwstraat in Elsene (Brussel) een pop-upwinkel die volledig in het teken staat van de heropening van de scholen en die open blijft tot eind september. “Als de ervaring positief is, zou de winkel wel eens kunnen heropenen in de aanloop naar de eindejaarsfeesten, dan rond het thema van geschenken”, zegt Maud Leschevin.
Club is eigendom van Distriplus, een dochter van de Belgische financiële groepen Nationale Portefeuillemaatschappij en Ackermans & Van Haaren. Daarmee is de boek- en papierketen een zuster van parfumketen Planet Parfum en drogisterijketen Di.