RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pascal Sabbe
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De Kinderplaneet: "Investering in nieuwe webshop loonde meteen"

icon
Algemeen18 mei, 2021

(Publireportage) Na de implementatie van ERP systeem Microsoft Dynamics NAV en een nieuwe Sana webshop door TCOG, Microsoft Gold ERP Partner, was baby- en speelgoedwinkel De Kinderplaneet net op tijd klaar voor de exponentiële groei van de online bestellingen tijdens de coronacrisis. Ook Nederlandse consumenten ontdekken nu het familiebedrijf.

 

Specialist in geboortelijsten

‘Wereldberoemd’ is De Kinderplaneet in Tremelo en wijde omgeving, waar de familiezaak al actief is sinds 1944. Op een oppervlakte van wel 10.000 vierkante meter vinden shoppers er speelgoed, babyartikelen, kinderkleding, schoolgerief en volledig ingerichte kinderkamers – maar ook een ruim aanbod hippe woondecoratie en trendy kookspullen. Geboortelijsten vormen een belangrijk en sterk groeiend deel van de activiteiten.
 

“Onze fysieke winkel ontvangt klanten uit een straal van ongeveer 20 kilometer rond de winkel, maar klanten voor de geboortelijsten komen van verder,” vertelt Nico Scheers, zaakvoerder van De Kinderplaneet. “Die business verloopt immers meer en meer online, voor de omzet van de geboortelijsten is dat nu al 60%. Het voordeel van deze online geboortelijsten is dat klanten niet fysiek hoeven langs te komen, het nadeel is dat hun vrienden en familie niet meer naar de winkel hoeven te komen, en bijgevolg ook niets extra kopen.”

 

Module voor geboortelijsten

Om de snelle groei van de geboortelijsten aan te kunnen, voelde De Kinderplaneet de nood aan een nieuw ERP systeem. “Via een collega zijn we bij TCOG terechtgekomen. Je moet weten, geboortelijsten zijn een typisch Belgisch fenomeen, daar bestaan dus geen internationale kant-en-klare modules voor. TCOG had er ervaring mee, zodat we niet van nul hoefden te starten.”
 

De IT-specialist heeft flink wat expertise in de retailsector, met klanten als ZEB, Terre Bleue, Fun en Horta. “Het punt is wel dat iedere retailer anders werkt. Het zit ‘m soms in de details, waardoor je nooit een echte copy/paste kan uitvoeren,” zegt Gaëtane De Bruyn, die het project begeleidde voor TCOG. “Je moet toch altijd goed afwegen wat de klant verlangt, waar die wil geraken.”
 

Bij De Kinderplaneet staat klantvriendelijkheid voorop, en dat brengt een specifieke manier van werken met zich mee: “Alle producten die op een geboortelijst gezet, worden, leggen we fysiek opzij om zeker te zijn dat ze beschikbaar zijn op het moment van de bevalling. Collega’s doen dat anders: die bestellen bij wat niet voorradig is. Onze ervaring leert dat klanten er niet gelukkig van worden als ze dan langer op hun bestelling moeten wachten. Bovendien leggen wij de artikelen van een lijst ook in aparte vakjes in de winkel, zodat familie en vrienden de producten kunnen zien en vastpakken. Dat vergt een aanpassing in de logistieke stroom.”

 

Logistieke stroom verloopt efficiënter

TCOG en De Kinderplaneet namen zowel de software als de hardware onder handen. Er kwam niet alleen een nieuwe webshop met een geboortelijstmodule, maar ook een nieuw ERP systeem met LS Retail, een all-in-one geïntegreerde retailoplossing. De logistieke stroom verloopt nu veel efficiënter: vroeger werden de bestellingen vanuit de winkel klaargezet, nu gebeurt dat zoveel mogelijk vanuit het magazijn met met de TCOG Cloud Scan app die de magazijnlocatie en het artikel scant. Diezelfde app stroomlijnt ook de processen rond ontvangsten en het herbevoorraden van de winkel.
 

“Het nieuwe systeem is veel performanter,” getuigt Nico Scheers. “Alles gaat sneller en is makkelijker in te geven. Zo is de database met productfoto’s voor de webshop en de geboortelijsten nu gecentraliseerd, terwijl we die met ons oude systeem apart moesten opladen.”
 

“Het voordeel van TCOG is dat je bij ons in een grotere organisatie terechtkomt, met meer mensen die de juiste kennis en ervaring in huis hebben. We kunnen ook terugvallen op ervaringen uit eerdere projecten,” bevestigt Gaëtane De Bruyn, die eraan toevoegt dat het werk voor TCOG nog niet af is. “Na de implementatie van het ERP systeem en de integratie van de geboortelijsten en de webshop, verbeteren we nu ook de boekhouding en de logistiek.”

 

Piek in de verkoop

“We wilden klaar zijn voor de toekomst. Dat kostte geld, maar zonder die investering hadden we de huidige omzet niet kunnen genereren. De omschakeling was moeilijk: we hebben voortdurend zo’n 900 geboortelijsten lopen, en die moesten van de ene op de andere dag kunnen switchen zonder dat klanten er hinder van zouden ondervinden. Maar nu draait het. We gaan er samen voor.”
 

Spijt van die investering heeft Nico Scheers allerminst: tijdens de coronacrisis zag De Kinderplaneet een gigantische groei van de webshop. “Bij ons ging de totale omzet tijdens de eerste lockdown zelfs omhoog, ook al was de winkel gesloten. Regionaal konden de klanten enkel bij ons terecht en dat zorgde voor een enorme piek in de verkoop. Ook Nederlanders ontdekten onze website. We hebben een uitgebreider assortiment dan de Nederlandse collega’s, en bovendien is speelgoed bij ons goedkoper dan in Nederland. We waren er klaar voor en werden dus beloond voor onze investeringen. Dat was een opluchting. Collega’s die niet klaar waren, bleven met een lege winkel achter.”

 

De volgende stap: een horecazaak

De Kinderplaneet is nu inderdaad klaar voor de toekomst, maar blijft niet op z’n lauweren rusten. Het bedrijf koestert nog flink wat groeiambitie: “Bijkomende fysieke winkels gaan we niet openen. We zetten in op online, daar zit de groei, ook in Nederland. In onze bestaande winkel blijven we wel investeren om de beleving te verbeteren. In november openen we bovendien een grote horecazaak met een kinderspeeltuin. Die moet voor kruisbestuiving zorgen: mensen kunnen van een bezoek aan De Kinderplaneet een echt uitje maken. Je zal er ook verjaardagsfeestjes kunnen organiseren, en dan kunnen de mensen voor de cadeautjes in onze winkel terecht.” Dat treft: LS Retail heeft ook een horecamodule. Een vervolg op de samenwerking met TCOG zit er dus mogelijk al aan te komen…
 

Meer weten over de softwareoplossingen van TCOG en wat ze voor uw bedrijf kunnen betekenen? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan via www.tcog.be.

 

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

(Publireportage) Na de implementatie van ERP systeem Microsoft Dynamics NAV en een nieuwe Sana webshop door TCOG, Microsoft Gold ERP Partner, was baby- en speelgoedwinkel De Kinderplaneet net op tijd klaar voor de exponentiële groei van de online bestellingen tijdens de coronacrisis. Ook Nederlandse consumenten ontdekken nu het familiebedrijf.   Specialist in geboortelijsten ‘Wereldberoemd’ is De Kinderplaneet in Tremelo en wijde omgeving, waar de familiezaak al actief is sinds 1944. Op een oppervlakte van wel 10.000 vierkante meter vinden shoppers er speelgoed, babyartikelen, kinderkleding, schoolgerief en volledig ingerichte kinderkamers – maar ook een ruim aanbod hippe woondecoratie en trendy kookspullen. Geboortelijsten...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen31 januari, 2023
    Directeur non-food Dieter Struye weg bij Colruyt Group

    Dieter Struye is niet langer directeur non-food bij Colruyt Group. Dat verneemt RetailDetail uit goede bronnen. De topman stond sinds februari 2018 aan het hoofd van de ketens Dreamland, Dreambaby, Bike Republic en The Fashion Society.

  • icon
    Algemeen31 januari, 2023
    Minder afval? “Kleding en elektronica moeten duurder worden”

    In Europa wordt jaarlijks voor bijna 22 miljard euro aan onverkochte producten vernietigd. Maar wat betekent dat cijfer echt?

  • icon
    Algemeen30 januari, 2023
    Action oogst succes met vierdaagse werkweek

    Wie in de Belgische winkels van Action werkt, kan kiezen voor een vierdaagse werkweek. Het nieuwe initiatief wekt heel wat interesse, ook bij andere retailers.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Metro-winkels heropenen één voor één als Sligro-M

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN