RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Tweakwise
  • Onderwerpen E-commerceMarketing
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“De toekomst van e-commerce is visueel en sfeervol”

icon
Algemeen1 december, 2022
Shutterstock

Beleving is al jaren het codewoord in de fysieke retail. Maar wat in de winkel kan, kan ook online. “Beleving wordt belangrijker en technologisch ook steeds toegankelijker”, ziet Tweakwise-oprichter Stefan van Opstal. Het vertaalt zich vooral in ‘visual commerce’.

De webshop wordt warm

Het visuele wordt steeds belangrijker is het online aankoopproces. “Eigenlijk is het al geen trend meer, maar een ontwikkeling van de markt. Nadat het zintuiglijke in de fysieke winkel centraal kwam te staan, beweegt dat nu ook naar online”, vertelt Van Opstal.

Het resultaat is een e-commerce waarin video’s, afbeeldingen en zelfs persoonlijk contact een voorname rol spelen. Dat is een serieuze verschuiving, want e-commerce is “aan de basis heel koud, puur op transactie gericht”. Als specialist in webshopbeleving en personalisatie begreep Tweakwise echter dat het ook het stuk voor de transactie moest gaan behandelen.

Geen gewone zoekmachine

Lange tijd was een webshop namelijk louter een zoekmachine, vandaag is het veel meer. “Search blijft altijd relevant, een webshop blijft in zekere mate een zoekmachine. Maar er zijn nieuwe manieren van zoeken: je laten inspireren door filmpjes of blogs is een andere manier om een website te bezoeken dan een zoekterm ingeven op pakweg AliExpress. Voor mode ga je lekker op de bank liggen en wat scrollen, voor doe-het-zelf net wat minder. Je moet al die winkelroutes faciliteren”, legde Van Opstal uit tijdens het voorprogramma Trends in E-commerce op de RetailDetail Night.

Je kan zelfs het zoekresultaat veranderen, tipt de ondernemer: producten kunnen bijvoorbeeld in een andere setting worden getoond afhankelijk van waar bezoekers komen. Catwalkbeelden voor wie doorklikt op vlogs, 3D-animaties voor wie gericht op zoek was, waarom niet? “Vandaag zetten we heel erg in op individuele voorkeuren door het gedrag van webshoppers te bekijken. Door producten echt op maat van de persoon te sorteren, krijg je een persoonlijke klantreis.”

Wat kan met AI of 3D?

“Mensen zoeken inspiratie online”, ziet Van Opstal, en dat gaat breder dan e-commerce: “Hoe leid je bezoekers door een hele grote hoop informatie? Wat voor concepten zijn geschikt? Wat kan je met AI, 3D of 360°-beelden? Steeds vaker zie je in webshops video’s of foto’s waardoor je het product als het ware kunt ‘ronddraaien’. Door dat gewoon te integreren in de productweergave overstijg je al het puur transactionele. Zonder weliswaar de conversie uit het oog te verliezen.”

Een meubelretailer toont op zijn website sfeerbeelden, woonkamers van mensen en zo meer. Maar wie krijgt welke beelden te zien? Ook daar is personaliseren en juiste prioriteiten stellen al van belang. “Beleving wordt steeds belangrijker en technologisch ook steeds toegankelijker. Ongeacht hoe iemand de winkel doorloopt, kan je altijd de juiste producten tonen. Je kan online zelfs het gesprek met de medewerker in de winkel nabootsen en achterhalen wat de behoefte van de klant is.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Beleving is al jaren het codewoord in de fysieke retail. Maar wat in de winkel kan, kan ook online. Het vertaalt zich vooral in ‘visual commerce’.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Kruidvat en Albert Heijn racen naar 1000 winkels in Nederland

    In Nederland naderen Kruidvat en Albert Heijn allebei de 1.000 winkels. Hun concurrentie slinkt, want buiten de food krimpen de Nederlandse retailketens vooral in. Zeker modeformules verliezen plaats.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    De Bijenkorf schroeft internationale e-commerce terug

    Wegens stijgende kosten stopt de Bijenkorf met onlineactiviteiten in de Duits- en Franstalige landen. Het luxewarenhuis legt de focus voortaan volledig op de Nederlandse en Vlaamse markt.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food1 februari, 2023

    Inboedels Makro-winkels onder de hamer

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN