RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags jaaroverzicht
  • Bedrijven AmazonAroma-ZoneCrispLouis DelhaizeLucienMr MarvisRaidaRayonSpecsaversVila
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit was 2022: tien opmerkelijke nieuwkomers

icon
Algemeen20 december, 2022

Welke retailers maakten afgelopen jaar hun Belgische debuut, welke nieuwe winkelconcepten gingen van start? RetailDetail tipt de tien interessantste of relevantste nieuwkomers van 2022.

1. Amazon

Het zat eraan te komen: na jaren shoppen op amazon.nl, amazon.fr of amazon.de kunnen Belgische shoppers sinds oktober terecht op de Belgische webshop van de grootste e-tailer ter wereld. Geen amazon.be evenwel (dat adres is in handen van een verzekeringsmakelaar), wel amazon.com.be. In de aanbieding: meer dan 180 miljoen producten in meer dan dertig categorieën, maar ook een ‘Brands of Belgium’-winkel die bij de start honderd Belgische bedrijven telde en snel moet uitgroeien tot dé etalage voor lokale merken en handelaars. Amazon opende dit jaar ook een Belgisch distributiecentrum, in Antwerpen. Naar verwachting zal het platform een nieuwe stimulans betekenen voor e-commerce en de marktplaatseconomie in ons land.

2. Lucien

Dat de tot mobiliteitsprovider vervelde autoverdeler D’Ieteren een leidende rol wou gaan spelen in de consolidatie van de fietsenbranche, wisten we vorig jaar al. Dit jaar opende de gloednieuwe fietsketen zijn eerste flagshipstore van 3000 m², onder het hoofdkantoor van het bedrijf in Elsene. De ambitie? Een omzet van honderd miljoen euro binnen vijf jaar. De groei zal grotendeels komen door overnames in de steden. Voor Lucien moet de fiets immers een ‘urban mobility’-oplossing zijn. Daarmee onderscheidt de nieuwkomer zich van de al even ambitieuze collega Bike Republic, van Colruyt Group: die groeit vooral in de stadsrand, kleinere kernen en landelijke gebieden.

3. Specsavers

Er bestaan geen verzadigde markten, dus moet er naast Pearle, Hans Anders en andere GrandOpticals plaats zijn voor een bijkomende speler. Een wereldspeler van formaat, want Specsavers is actief in elf landen met 38.000 medewerkers en 2.500 winkels. In Nederland, waar de retailer al 25 jaar actief is, draait het bedrijf een omzet van 175 miljoen euro met 143 winkels. De troeven: lage prijzen, goede service, geen keuzestress. De eerste winkel opende in november in Mortsel, begin volgend jaar volgen vestigingen in het centrum van Antwerpen en in het winkelcentrum van Wijnegem. Die drie uiteenlopende locaties wil Specsavers eerst grondig testen, alvorens tot een verdere uitrol over te gaan.

4. Crisp

Met veel lef en een stevig marketingbudget ging de Nederlandse onlinesupermarkt Crisp van start in Vlaanderen. “Dit is geen test, het is een uitrol”, zei CEO Tom Peeters. Met een hoofdkantoor in Antwerpen en een distributiecentrum in Bornem maakt de nieuwkomer meteen zijn Belgische ambities duidelijk. Crisp trok televisiechef Sofie Dumont aan als ambassadeur, investeert in tv-spots en buitenhuisreclame en maakt gewag van een succesvol debuut. De startup trok ook nog eens bijkomend groeikapitaal aan: onder andere voormalig Albert Heijn-topman Sander van der Laan gelooft erin.

5. Rayon

Pal in hetzelfde marktsegment als Crisp bevindt zich de nieuwe onlinesupermarkt Rayon, een initiatief van Smartmat (het bedrijf achter de Foodbag-maaltijdboxen). De nieuwe ‘pure player’ wil meteen het hele land bedienen en positioneert zich qua prijs ergens tussen Carrefour en Delhaize. Dat doet Rayon met een onderscheidend assortiment: niet de grote FMCG-merken, wel een focus op lokale en kwalitatieve producten. De onlinesupermarkt kan rekenen op de steun van Colruyt Group, dat begin dit jaar immers een belang nam in Smartmat. De retailer ziet synergie mogelijk met de onlineactiviteiten van boodschappendienst Collect&Go. Voorlopig is die samenwerking nog niet echt zichtbaar.

6. Aroma-Zone

Doe-het-zelf, maar dan in de cosmeticabranche: het Franse Aroma-Zone begon als een blog over etherische oliën en groeide snel uit tot een fenomeen in eigen land en online. In het assortiment: natuurlijke verzorgingsproducten die consumenten ook zelf kunnen samenstellen. Het merk, dat natuurlijke verzorging en gezondheid wil democratiseren, past perfect bij de tijdgeest. De allereerste buitenlandse winkel opende eind oktober in de Brusselse Nieuwstraat en draaide vanaf dag één als een tierelier. Er zullen dus meer vestigingen volgen, en niet alleen in ons land: ook Duitsland, Italië, Spanje en Zwitserland staan op het verlanglijstje. Aroma-Zone wil immers nadrukkelijk geen nichemerk zijn.

7. Vila

Het damesmerk van de Deense modegroep Bestseller is niet écht een nieuwkomer in België – het label was immers al aanwezig in heel wat multimerkenwinkels en online – maar pas afgelopen najaar maakte het merk werk van fysieke expansie met eigen winkels. De eerste opende eind oktober in Waasland Shopping in Sint-Niklaas, de tweede volgde een maand later in de Hoogstraat in Hasselt. In 2023 volgen er bijkomende openingen, belooft de retailer.

8. Louis Delhaize Open Market

Het einde van Match in België betekent ook het begin van een nieuwe supermarktformule, al wil Louis Delhaize Open Market eigenlijk liever geen supermarkt genoemd worden. Het vernieuwende concept wil ‘shoppen’ onderscheiden van ‘kopen’ en duurzaamheid verzoenen met prijs. Dat zijn hoge ambities, die passen in een ruimer plaatje waarbij de retailgroep al zijn Belgische winkels onder de Louis Delhaize-vlag wil brengen tegen eind 2025. Of de groep ook een toekomst ziet voor de nieuwe formule in Vlaanderen is maar de vraag, na het verdwijnen van de Match-supermarkten in Mechelen en Edegem.

9. Raida

Aan beweging geen gebrek in de fietsenbranche. Nu grote spelers als Colruyt Group en D’Ieteren zich komen moeien, moeten de kleinere handelaars de krachten bundelen: het is eten of gegeten worden. Dus voegen het West-Vlaamse Cool Electro Cycles, het Antwerpse Velodome en het Luikse Bicyclic hun winkels bij elkaar om een keten van meteen 22 winkels te vormen. Die krijgt de naam Raida en wil met ‘cycling boutiques’ inspelen op service en beleving. Het eerste vlaggenschip ging open in Herent, bij Leuven.

10. Mr Marvis

Ook dit broekenmerk was geen onbekende in België: ze begonnen immers als direct-to-consumer merk, enkel online, en hadden al een pop-up in Antwerpen. Maar die tijdelijke winkel ruilden ze afgelopen voorjaar voor een vaste locatie in de luxueuze Schuttershofstraat. Fysieke winkels moeten een verlengstuk zijn van het merk, dat investeert in direct contact met zijn klanten. Verwacht echter niet meteen meer winkelopeningen in België: Mr Marvis groeit internationaal en plant eerst nog winkels te openen in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • jaaroverzicht

Welke retailers maakten afgelopen jaar hun Belgische debuut, welke nieuwe winkelconcepten gingen van start? RetailDetail tipt de tien interessantste of relevantste nieuwkomers van 2022.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen26 mei, 2023
    “Agressie tegenover winkelmedewerkers wordt persoonlijker”

    Winkelmedewerkers krijgen vaker te maken met agressie op de winkelvloer. Heldere procedures en opleidingen op maat helpen om mensen gemotiveerd en gedreven te houden.

  • icon
    Algemeen26 mei, 2023
    Omzet Hema stijgt met 20%

    Klanten vinden weer vaker de weg naar Hema: de warenhuisketen ziet de omzet en de winst fors stijgen. De nieuwe koers slaat aan, ziet CEO Saskia Egas Reparaz, die verder wil investeren in het vernieuwen van de winkels.

  • icon
    Algemeen25 mei, 2023
    Marks & Spencer eindelijk weer op goede weg

    Na erg moeilijke jaren is Marks & Spencer de weg van het herstel ingeslagen. De Britse warenhuisklassieker verkoopt weer opvallend meer kleren, maar zet ook in op betaalbare voeding.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN