Eerste Belgische Blokker nieuwe stijl open | RetailDetail

Eerste Belgische Blokker nieuwe stijl open

Eerste Belgische Blokker nieuwe stijl open

Blokker heeft in Doornik zijn eerste Belgische winkel volgens het nieuwe concept van de winkelketen ingericht. Binnenkort volgt Beveren. Tegen de zomer moet de teller op dertien staan, zegt algemeen directeur voor België en Luxemburg Frank De Belie.

 

Overzichtelijker en gezelliger

In Nederland is de keten, die zich toelegt op de verkoop van elektronica en materiaal voor het huishouden en de persoonlijke verzorging, al sinds eind 2014 bezig met het uitrollen van het nieuwe concept, dat meer klantgericht wil zijn. “Onze verkooppunten krijgen een serieuze upgrade. We gaan weg van de pure discountformule met overstockte verkooppunten. We willen de inrichting veel overzichtelijker en gezelliger maken. Ook zal het productenaanbod aangepast zijn en zal de klant veel meer technische informatie kunnen krijgen als hij dat wenst. Het gaat dus om een serieuze aardverschuiving”, aldus De Belie.


De Belie: “Aan de buitenkant zullen onze Belgische winkels eruit zien zoals de Nederlandse. Qua styling zal dat ook binnenin het geval zijn. Zo zijn onze filialen ook ingericht op basis van een aantal werelden. Voorts zullen de klanten in de verkooppunten online bestellingen kunnen doen en zal er informatie op een elektronische zuil worden getoond.” Ook zullen de verkopers met tablets uitgerust worden om de klant een nog betere dienstverlening te kunnen geven. Op die manier stapt Blokker mee in het verhaal van het omnichannel-gebeuren.


Qua aanbod is er wel een verschil tussen de Belgische en Nederlandse winkels. De Belgische consument wil nu eenmaal andere dingen dan de Nederlandse. “In België zullen we bovendien een onderscheid maken tussen Vlaanderen en Wallonië met een aantal specifieke producten voor beide regio’s. In Vlaanderen zullen we bijvoorbeeld werken met Jeroen Meus als kok, in Wallonië of Nederland niet.”


Dertien in eerste halfjaar

Tegen eind juni wil De Belie dertien winkels hebben omgebouwd. Daarna volgt de tijd voor een evaluatie en eventueel een bijsturing. De bedoeling is de omschakeling naar het nieuwe concept in 2017 dan verder te zetten. In totaal telt Blokker 205 winkels in België.


Eens een aantal winkels zijn overgestapt op het nieuwe concept, zal de vernieuwing ook communicatief worden ondersteund. “Maar daarvoor moeten we eerst een bepaalde schaalgrootte hebben”, aldus nog De Belie.

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.