Europa wil plastic zakjes in supermarkten halveren

Europa wil plastic zakjes in supermarkten halveren

Europa wil tegen 2019 het aantal gebruikte zakjes per inwoner halveren tot 90, tegen 2025 mogen dat er zelfs nog hooguit 40 per jaar zijn. Dat heeft het Europees Parlement in Straatsburg beslist.

100 miljard zakjes per jaar

Volgens de Commissie gebruikte een Europeaan in 2010 gemiddeld bijna 200 plastic zakken per jaar (oftewel in totaal zo'n 100 miljard zakjes per jaar!), waarvan 90% van die dunne zakjes die gratis worden meegegeven door de supermarkt. Acht miljard zakjes belanden op de vuilnisbelt, eens zoveel worden achtergelaten in de natuur en komen via de waterlopen in de zee terecht. Het duurt 10 tot 30 jaar voor ze helemaal zijn afgebroken.

 

Het Europees Parlement gaat nu de strijd aanbinden met de zeer milieuvervuilende dunne wegwerpzakjes. De streefcijfers liggen vast, over de manier waarop ze die halen beslissen de lidstaten zelf: ofwel hanteren ze een verplichte prijs voor een zakje vanaf 2018, ofwel nemen ze andere maatregelen om het verbruik drastisch te beperken (bijvoorbeeld enkel nog herbruikbare tassen).

 

België (vrij) goede leerling

Met een cijfer van gemiddeld 98 zakjes per inwoner doet ons land het vrij goed. "Vooruitstrevende landen, zoals België, tonen al aan dat het betalend maken van plastic zakjes het gebruik ervan drastisch inperkt", zegt Bart Staes, europarlementslid voor Groen. "Zo leverde een vrijwillige inspanning tussen de Belgische grote warenhuisketens al een daling op met 80% in Vlaanderen en 60% in Wallonië. In 2011 verbruikten Belgen 100 wegwerpzakjes per persoon per jaar, de helft van het Europese gemiddelde. Dit is een uitstekend voorbeeld van het principe 'de vervuiler betaalt'."

 

Volgens zijn liberale collega Philippe De Backer hebben we "alle baat bij de strengere normen die Europa de lidstaten nu oplegt. De afvalberg zal er door verkleinen en de belastingbetaler zal minder hoeven neer te tellen voor ophaling, verwerking en recyclage van de zakjes." De Backer vraagt daarom dat ook "kledingwinkels eens nadenken hoe ze hun plastic zakken kunnen vervangen door iets anders."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top