Europa wil plastic zakjes in supermarkten halveren

Europa wil plastic zakjes in supermarkten halveren

Europa wil tegen 2019 het aantal gebruikte zakjes per inwoner halveren tot 90, tegen 2025 mogen dat er zelfs nog hooguit 40 per jaar zijn. Dat heeft het Europees Parlement in Straatsburg beslist.

100 miljard zakjes per jaar

Volgens de Commissie gebruikte een Europeaan in 2010 gemiddeld bijna 200 plastic zakken per jaar (oftewel in totaal zo'n 100 miljard zakjes per jaar!), waarvan 90% van die dunne zakjes die gratis worden meegegeven door de supermarkt. Acht miljard zakjes belanden op de vuilnisbelt, eens zoveel worden achtergelaten in de natuur en komen via de waterlopen in de zee terecht. Het duurt 10 tot 30 jaar voor ze helemaal zijn afgebroken.

 

Het Europees Parlement gaat nu de strijd aanbinden met de zeer milieuvervuilende dunne wegwerpzakjes. De streefcijfers liggen vast, over de manier waarop ze die halen beslissen de lidstaten zelf: ofwel hanteren ze een verplichte prijs voor een zakje vanaf 2018, ofwel nemen ze andere maatregelen om het verbruik drastisch te beperken (bijvoorbeeld enkel nog herbruikbare tassen).

 

België (vrij) goede leerling

Met een cijfer van gemiddeld 98 zakjes per inwoner doet ons land het vrij goed. "Vooruitstrevende landen, zoals België, tonen al aan dat het betalend maken van plastic zakjes het gebruik ervan drastisch inperkt", zegt Bart Staes, europarlementslid voor Groen. "Zo leverde een vrijwillige inspanning tussen de Belgische grote warenhuisketens al een daling op met 80% in Vlaanderen en 60% in Wallonië. In 2011 verbruikten Belgen 100 wegwerpzakjes per persoon per jaar, de helft van het Europese gemiddelde. Dit is een uitstekend voorbeeld van het principe 'de vervuiler betaalt'."

 

Volgens zijn liberale collega Philippe De Backer hebben we "alle baat bij de strengere normen die Europa de lidstaten nu oplegt. De afvalberg zal er door verkleinen en de belastingbetaler zal minder hoeven neer te tellen voor ophaling, verwerking en recyclage van de zakjes." De Backer vraagt daarom dat ook "kledingwinkels eens nadenken hoe ze hun plastic zakken kunnen vervangen door iets anders."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top