RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eten kan Marks & Spencer niet redden

icon
Algemeen20 mei, 2020

Ondanks een toegenomen voedselverkoop zag Marks & Spencer zijn winst vorig jaar met 21,2% dalen. De Britse warenhuisketen heeft besloten om onverkochte kleding volgend voorjaar gewoon weer in de rekken te hangen.

 

Driekwart minder kleding

Marks & Spencer heeft er een over de hele lijn negatief boekjaar op zitten: de omzet in de voedingscategorie is over het hele jaar dan wel gestegen met 1,9%, de kleding- en ‘home’-categorieën tekenden een omzetdaling van 6,2% op. Over het hele boekjaar (tot 28 maart) daalde de omzet zo met 1,9% tot 10,18 miljard pond (11,5 miljard euro), de winst daalde zelfs met 21,2% tot 403 miljoen pond (450 miljoen euro) – een sterkere terugval dan de 415 miljoen pond waar analisten op rekenden.

 

Ook tijdens de coronacrisis zetten dezelfde trends zich door: in de voorbije zes weken (tot 9 mei) viel de verkoop van kleding en ‘home’-artikelen met liefst 75% terug, terwijl de voedselverkoop er ‘maar’ met 8,8% op achteruitging. Hoewel in het Verenigd Koninkrijk niet-essentiële winkels pas op 1 juni opnieuw mogen openen, mochten de meeste vestigingen van M&S wel openblijven omdat ze ook etenswaren verkopen.

 

500 miljoen kosten besparen

Door de coronacrisis zegt de warenhuisketen 52 miljoen pond verloren winst te zijn in maart, en voor 212,8 miljoen pond (240 miljoen euro) aan extra kosten en voorraadafschrijvingen te moeten incasseren. De retailer heeft ook nog voor liefst 500 miljoen pond aan onverkochte kleding in voorraad, waarvan het merendeel gewoon opnieuw wordt aangeboden in de lente van 2021, laat M&S weten. Dat levert dan wel weer voor 157 miljoen pond aan extra magazijnkosten en afschrijvingen op.

 

Toch is topman Steve Rowe optimistisch: “De resultaten van vorig jaar weerspiegelen een jaar van aanzienlijke vooruitgang en verandering“, onder meer verwijzend naar de overname van Ocado. Het “trauma van de Covid-crisis” heeft het bedrijf bovendien tot actie gedwongen om de toekomst van de keten veilig te stellen, meent hij. Zo wil M&S dit jaar ongeveer 500 miljoen pond aan kosten besparen.

 

“Nooit meer hetzelfde”

Het toekomstplan van M&S heeft de veelzeggende naam “Never the Same Again” – “Nooit meer hetzelfde” – gekregen: “Terwijl sommige klantengewoontes weer normaal worden, zijn andere voor altijd veranderd“, citeert de BBC Rowe. De pandemie heeft onder andere voor een verschuiving naar online gezorgd, net als voor verandering in de omgang met fysieke winkels. Zo ziet de retailer dat mensen minder vaak naar de winkels gaan en meer vooraf plannen wat ze zullen eten. Ze kopen ook grotere verpakkingen en diepvriesproducten (+75%).

 

Rowe denkt dat de gevolgen en naschokken echter nog het hele komende jaar, en langer, voelbaar zullen zijn. Ook de lockdownmaatregelen, de sociale afstand en de lagere vraag van consumenten zullen zich waarschijnlijk nog minstens heel het jaar blijven duren. In de toekomst wil Rowe nog meer inzetten op e-commerce en zeker op voeding: die moet binnen de vijf jaar goed worden voor de helft van de verkoopoppervlakte en 75% van de omzet. Analisten waarschuwden niettemin al voor lagere marges en scherpe concurrentie in die categorie.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Ondanks een toegenomen voedselverkoop zag Marks & Spencer zijn winst vorig jaar met 21,2% dalen. De Britse warenhuisketen heeft besloten om onverkochte kleding volgend voorjaar gewoon weer in de rekken te hangen.   Driekwart minder kleding Marks & Spencer heeft er een over de hele lijn negatief boekjaar op zitten: de omzet in de voedingscategorie is over het hele jaar dan wel gestegen met 1,9%, de kleding- en ‘home’-categorieën tekenden een omzetdaling van 6,2% op. Over het hele boekjaar (tot 28 maart) daalde de omzet zo met 1,9% tot 10,18 miljard pond (11,5 miljard euro), de winst daalde zelfs met 21,2% tot 403 miljoen...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen2 juni, 2023
    Belg is online hondstrouw uit bindingsangst

    Online kopen Belgen steeds opnieuw bij dezelfde drie webshops. Ergens nieuw een account aanmaken, doen ze niet graag.

  • icon
    Algemeen31 mei, 2023
    Galeria mag reddingsplan uitvoeren

    De Duitse warenhuisketen Galeria Karstadt Kaufhof kan doorstarten: de rechtbank heeft het reddingsplan goedgekeurd en beëindigt de insolventieprocedure voor het moederbedrijf van Inno.

  • icon
    Algemeen30 mei, 2023
    Retailpark Quartier Enée in Gembloux opent deuren

    Het nieuwste retailpark van Mitiska Reim, Quartier Enée in Gembloux, is open voor het publiek. Onder meer Aveve, JYSK en McDonald’s zijn er te vinden.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN