Franchisenemers starten twee rechtszaken tegen Hema

Franchisenemers starten twee rechtszaken tegen Hema
Shutterstock

Hema heeft opnieuw stevige problemen met zijn franchisenemers: het gaat zelfs zover dat er vanuit de franchisenemers momenteel twee rechtszaken lopen tegen het Nederlandse bedrijf.

E-commerce

Het is niet de eerste keer dat Hema in conflict ligt met de franchisenemers: zij eisten in 2014 al 44 miljoen euro van het bedrijf vanwege misgelopen leverancierskortingen. Dat leidde tot een arbitrageprocedure, waarbij de zaak eind 2015 uiteindelijk geschikt werd voor een bedrag van 23 miljoen euro. Toen was er nog grote tevredenheid over de oplossing van het conflict, maar nu blijkt dat de twee partijen het akkoord op verschillende manieren interpreteren. Het gaat daarbij over 5,2 miljoen euro die de franchisenemers aan Hema moeten betalen voor de kosten van de online verkoop.

 

De Vereniging Aangesloten Bedrijven (VAB), die de belangen van de franchisenemers bij Hema verdedigt, wil echter eerst dat er een evaluatie komt van die kosten, vooraleer het wil betalen. Hema zegt dan weer dat de VAB de evaluatie tegenhoudt. Daarop besloot de VAB om opnieuw een rechtszaak te beginnen tegen Hema, om het bedrijf te dwingen de afspraken na te komen. Die zaak werd in september ingediend en eind deze maand wordt er een uitspraak verwacht, schrijft het Nederlandse HP/De Tijd.

 

Vertrouwen weg

Daarnaast is er nog een tweede rechtszaak, waarin de VAB wil dat Hema de franchiseovereenkomsten van kleine vestigingen verlengt. Hema zou hebben laten verstaan die contracten te willen beëindigen, omdat ze die winkels in de toekomst zelf wil uitbaten. VAB zegt dat die maatregel een soort revanche is voor het akkoord uit 2015, wat bij Hema ten stelligste wordt ontkend. Hema heeft ondertussen het vertrouwen in het bestuur van de VAB opgezegd en erkent het orgaan niet langer als de vertegenwoordiger van de franchisenemers.

 

De rechtszaken betekenen in ieder geval slecht nieuws voor eigenaar Lion Capital. Dat investeringsbedrijf is sinds september op zoek naar een overnemer voor de Nederlandse keten, maar mogelijke overnemers zullen waarschijnlijk niet veel zin hebben in een bedrijf waar het flink rommelt tussen de directie en de franchisenemers, die bij Hema toch goed zijn voor 40% van de omzet.

 

Oostenrijk

Het is echter niet allemaal kommer en kwel bij Hema, want ondertussen blijft de keten werken aan de expansie in het buitenland. Zo opent het bedrijf komend voorjaar de eerste twee winkels in Oostenrijk, met name in Wenen, en wordt er al gedacht aan andere grote Oostenrijkse steden. Volgend jaar wil de keten minstens 35 nieuwe buitenlandse vestigingen openen, waarvan een groot deel in Duitsland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top