Frankrijk bant plastic zakjes vanaf 2016 | RetailDetail

Frankrijk bant plastic zakjes vanaf 2016

Frankrijk bant plastic zakjes vanaf 2016

Tegen 2016 mogen Franse supermarkten en winkeliers geen wegwerpzakjes meer gebruiken als die niet biologisch afbreekbaar zijn. Zelfs niet in de groente- en fruitafdeling. Het voorstel past in een grotere wet rond biodiversiteit, die wel nog naar het parlement moet.

Miljarden zakjes per jaar

Begin dit jaar voerde de Franse regering al een soort ecotaks in: 6 eurocent per wegwerpzakje. Nu gaat kersvers milieuminister Ségolène Royal evenwel nog een stap verder: ze heeft een amendement laten stemmen waardoor het gebruik van plastic wegwerptassen vanaf 2016 verboden wordt.

 

In de tekst staat dat de supermarkten weliswaar al flinke inspanningen geleverd hebben – van 10,5 miljard plastic zakjes in 2002 naar 700 miljoen in 2011 – maar dat “die evolutie moet worden voorgezet omdat er jaarlijks nog altijd bijna 5 miljard plastic zakjes voor eenmalig gebruik en meer dan 12 miljard zogeheten ‘groente- en fruitzakjes’ in de handel worden verspreid”.

 

Als alternatief stelt het amendement de veralgemeende invoering voor van “herbruikbare zakken ongeacht hun samenstelling” - zolang die maar biologisch afbreekbaar of composteerbaar zijn - of “andere transportmethodes zoals draagtassen of trolleys”.

 

Tegenkanting van Franse handelaars

Eind november kwam Europa met een plan om het gebruik van plastic wegwerptassen drastisch te verminderen. De EU riep de lidstaten op om zelf de meest geschikte maatregelen te nemen, een oproep die in Parijs duidelijk niet in dovemansoren is gevallen.

 

Wel zorgt dat al meteen voor de nodige oprispingen bij de Franse handelaars en hun verenigingen. Die ramen de kostprijs van deze maatregel op zo'n 300 miljoen euro "wat zal leiden tot prijsstijgingen" en nemen het niet dat de "maatregel zonder enig overleg" genomen is. Ze benadrukken bovendien dat de specifieke zakjes voor groenten en fruit "onmisbaar zijn voor de hygiëne en de voedselveiligheid".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.