Frankrijk bant plastic zakjes vanaf 2016

Frankrijk bant plastic zakjes vanaf 2016

Tegen 2016 mogen Franse supermarkten en winkeliers geen wegwerpzakjes meer gebruiken als die niet biologisch afbreekbaar zijn. Zelfs niet in de groente- en fruitafdeling. Het voorstel past in een grotere wet rond biodiversiteit, die wel nog naar het parlement moet.

Miljarden zakjes per jaar

Begin dit jaar voerde de Franse regering al een soort ecotaks in: 6 eurocent per wegwerpzakje. Nu gaat kersvers milieuminister Ségolène Royal evenwel nog een stap verder: ze heeft een amendement laten stemmen waardoor het gebruik van plastic wegwerptassen vanaf 2016 verboden wordt.

 

In de tekst staat dat de supermarkten weliswaar al flinke inspanningen geleverd hebben – van 10,5 miljard plastic zakjes in 2002 naar 700 miljoen in 2011 – maar dat “die evolutie moet worden voorgezet omdat er jaarlijks nog altijd bijna 5 miljard plastic zakjes voor eenmalig gebruik en meer dan 12 miljard zogeheten ‘groente- en fruitzakjes’ in de handel worden verspreid”.

 

Als alternatief stelt het amendement de veralgemeende invoering voor van “herbruikbare zakken ongeacht hun samenstelling” - zolang die maar biologisch afbreekbaar of composteerbaar zijn - of “andere transportmethodes zoals draagtassen of trolleys”.

 

Tegenkanting van Franse handelaars

Eind november kwam Europa met een plan om het gebruik van plastic wegwerptassen drastisch te verminderen. De EU riep de lidstaten op om zelf de meest geschikte maatregelen te nemen, een oproep die in Parijs duidelijk niet in dovemansoren is gevallen.

 

Wel zorgt dat al meteen voor de nodige oprispingen bij de Franse handelaars en hun verenigingen. Die ramen de kostprijs van deze maatregel op zo'n 300 miljoen euro "wat zal leiden tot prijsstijgingen" en nemen het niet dat de "maatregel zonder enig overleg" genomen is. Ze benadrukken bovendien dat de specifieke zakjes voor groenten en fruit "onmisbaar zijn voor de hygiëne en de voedselveiligheid".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top