Frankrijk bant plastic zakjes vanaf 2016 | RetailDetail

Frankrijk bant plastic zakjes vanaf 2016

Frankrijk bant plastic zakjes vanaf 2016

Tegen 2016 mogen Franse supermarkten en winkeliers geen wegwerpzakjes meer gebruiken als die niet biologisch afbreekbaar zijn. Zelfs niet in de groente- en fruitafdeling. Het voorstel past in een grotere wet rond biodiversiteit, die wel nog naar het parlement moet.

Miljarden zakjes per jaar

Begin dit jaar voerde de Franse regering al een soort ecotaks in: 6 eurocent per wegwerpzakje. Nu gaat kersvers milieuminister Ségolène Royal evenwel nog een stap verder: ze heeft een amendement laten stemmen waardoor het gebruik van plastic wegwerptassen vanaf 2016 verboden wordt.

 

In de tekst staat dat de supermarkten weliswaar al flinke inspanningen geleverd hebben – van 10,5 miljard plastic zakjes in 2002 naar 700 miljoen in 2011 – maar dat “die evolutie moet worden voorgezet omdat er jaarlijks nog altijd bijna 5 miljard plastic zakjes voor eenmalig gebruik en meer dan 12 miljard zogeheten ‘groente- en fruitzakjes’ in de handel worden verspreid”.

 

Als alternatief stelt het amendement de veralgemeende invoering voor van “herbruikbare zakken ongeacht hun samenstelling” - zolang die maar biologisch afbreekbaar of composteerbaar zijn - of “andere transportmethodes zoals draagtassen of trolleys”.

 

Tegenkanting van Franse handelaars

Eind november kwam Europa met een plan om het gebruik van plastic wegwerptassen drastisch te verminderen. De EU riep de lidstaten op om zelf de meest geschikte maatregelen te nemen, een oproep die in Parijs duidelijk niet in dovemansoren is gevallen.

 

Wel zorgt dat al meteen voor de nodige oprispingen bij de Franse handelaars en hun verenigingen. Die ramen de kostprijs van deze maatregel op zo'n 300 miljoen euro "wat zal leiden tot prijsstijgingen" en nemen het niet dat de "maatregel zonder enig overleg" genomen is. Ze benadrukken bovendien dat de specifieke zakjes voor groenten en fruit "onmisbaar zijn voor de hygiëne en de voedselveiligheid".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen. Het neemt een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.