RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerceLogistiek
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Frauderen met e-commerce is te gemakkelijk

icon
Algemeen25 november, 2022
Shutterstock

E-commerce staat op te veel punten bloot aan mogelijk misbruik door consumenten. Zo kunnen shoppers te makkelijk beweren dat ze een pakje nooit kregen en is het mogelijk om in China iets van 1 cent te bestellen, met gratis verzending.

Niet ontvangen? Geld terug

Er is weinig controle in het logistieke ecosysteem van onlinehandelaars, waardoor misbruiken en wantoestanden moeilijk te voorkomen vallen. In oktober en november bestelden doctoraatsstudenten transporteconomie aan de universiteit van Antwerpen vijf pakjes bij zowel nationale als internationale webshops, om de gebreken in de e-commercesector in kaart te brengen.

Zelfs bij het leveren loopt het snel mis: aangezien koeriers bij 90% van de leveringen aan huis geen handtekening meer vragen, kunnen klanten makkelijk zeggen dat ze hun pakje niet hebben ontvangen. Doorgaans wordt namelijk ook geen enkel ander afleverbewijs opgeslagen. “Vaak wordt er verwezen naar foto’s, maar we stellen vast dat deze bijna nooit worden gemaakt en in het track-and-tracesysteem geplaatst”, zegt professor Roel Gevaers. “Een beperkt aantal koeriers imiteerde zowaar een handtekening van de ontvanger.”

Minimaal bestelbedrag omzeilen

Als een consument dan inderdaad beweert niks gekregen te hebben, betalen veel webshops probleemloos terug. In 41% van de gevallen ging de webshop vrij snel over tot de terugbetaling, zeker voor bestellingen onder de 35 euro. Weinig verwonderlijk zijn het vooral de grotere spelers die vlot terugbetalen, maar dat kan nadelig zijn voor kleine lokale spelers, meent de UAntwerpen.

Ook het minimale bestelbedrag voor gratis verzending is makkelijk te omzeilen. De truc? Bestellen voor een hoger bedrag, maar dan alle andere goederen gratis retourneren. In de steekproef hielden de onderzoekers bijvoorbeeld enkel een paar sokken van vier euro. In alle gevallen werkte de truc: geen enkele besteller moest achteraf bijbetalen. “Dit houdt een groot financieel risico in voor de webshops”, aldus Gevaers, “want de leverkosten én de retourkosten én het controleren van de teruggestuurde goederen kosten al snel tussen de 12 en 15 euro per order.”

Pakjes uit China van 1 cent

Nog een frappante vaststelling: hoewel de Europese Unie heffingen oplegt aan Chinese ‘dropshippers’, is het nog steeds perfect mogelijk om iets in China te bestellen voor amper 0,01 euro, met nog eens gratis verzending via vliegtuig bovenop. “Ondanks die heffingen worden online nog steeds spotgoedkope producten onder de werkelijke kostprijs verkocht. Het fenomeen zorgt voor oneerlijke concurrentie met Europese spelers”, zegt professor Wouter Dewulf.

De onderzoekers zochten bewust de zwakke plekken in het bestelsysteem, zodat ze overheden en webshops maatregelen kunnen aanbevelen om fraude tegen te gaan. De UAntwerpen wijdt straks ook een op zichzelf staand onderzoek aan het thema, maar geeft nu alvast enkele eerste lessen mee:

  • Pakketbedrijven en webshops moeten weer gaan nadenken over duidelijke protocollen en afspraken over het tekenen voor leveringen;

  • Webwinkels moeten in hun IT-systeem een koppeling maken tussen het minimale leveringsbedrag en het retourbedrag;

  • Pakketbedrijven moeten blijven investeren in hoogwaardige track-and-tracesystemen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Online kunnen consumenten (te) gemakkelijk misbruik maken. Zo kunnen shoppers beweren dat ze een pakje nooit kregen en is het mogelijk om in China iets van 1 cent te bestellen, met gratis verzending.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Kruidvat en Albert Heijn racen naar 1000 winkels in Nederland

    In Nederland naderen Kruidvat en Albert Heijn allebei de 1.000 winkels. Hun concurrentie slinkt, want buiten de food krimpen de Nederlandse retailketens vooral in. Zeker modeformules verliezen plaats.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    De Bijenkorf schroeft internationale e-commerce terug

    Wegens stijgende kosten stopt de Bijenkorf met onlineactiviteiten in de Duits- en Franstalige landen. Het luxewarenhuis legt de focus voortaan volledig op de Nederlandse en Vlaamse markt.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food1 februari, 2023

    Inboedels Makro-winkels onder de hamer

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN