RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourLolaLizaPromojagersRay & JulesStandaard BoekhandelTout Bien
  • Onderwerpen Retail Marketing Day
  • Geografie België
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel: welke balans en keuzes vandaag te maken in retailmarketing

icon
Algemeen28 augustus, 2024

Het is niet de meest rooskleurige periode voor de retail. Hoe ga je daar in marketing mee om? Op de Retail Marketing Day ziet dagvoorzitter Gino Van Ossel (Vlerick Business School) zowel retailveteranen als jonge snaken balanceren tussen ‘quick wins’ en langetermijntransformatie.

Rijzende sterren of gevestigde waarden

Het is altijd een evenwichtsoefening tussen de korte en de lange termijn: moet je de klant actief overtuigen om langs te komen en te kopen – met promotioneel beleid, kortingen, enzovoort – of moet je toch eerder nadenken waar je voor staat als merk, ook al geeft dat misschien minder directe return?

Heel inspirerend zijn ongetwijfeld nieuwe concepten die uit het niets ontstaan en heel hard groeien. Tout Bien, Ray & Jules en Promojagers zijn daarvan sprekende voorbeelden op de Retail Marketing Day op 19 september. “Als je van nul vertrekt, ga je natuurlijk sneller omhoog. Maar het toont wel degelijk dat je ook in een moeilijke markt kan groeien.”

“Maar ik kijk op de Retail Marketing Day even hard uit naar de presentaties van echte ’legacy’-retailers, zoals Carrefour, Standaard Boekhandel en LolaLiza.” Ook hen ziet Van Ossel immers dezelfde vraag stellen: “De oppervlakkige analyse is altijd simpel: je moet je heruitvinden. Maar wat ga je veranderen en wat moet je behouden? Hoe ga je je DNA als merk behouden terwijl je je aanpast aan veranderingen in de markt?”

Strategisch of tactisch

Standaard Boekhandel is bijvoorbeeld al een hele tijd met de oefening bezig, maar nu de retailer een volledig nieuw logo en huisstijl heeft, wordt het plots zeer concreet. “Een logo heeft een hele hoge symbolische waarde, maar wat voor velen onzichtbaar blijft, is dat de keten sterk inzet op het ‘young adult’-segment en inspeelt op de Booktok-trend op TikTok.”

Ook Carrefour en LolaLiza moeten zich van hun kant staande te zien te houden in een zeer concurrentiële markt. “Van de hypermarkt anno 2024 tot hoe je succesvol mode kan bedrijven in een oververzadigde (fast-)fashionmarkt, het is interessant om te zien hoe die spelers een evenwicht zoeken tussen strategische en meer tactische keuzes.”

Digitale transformatie of dagelijkse kost

Bij de afweging tussen strategie en tactiek, rijst onvermijdelijk de vraag naar toekomstvisie. Het digitale gaat altijd maar verder, duurzaamheid wordt steeds belangrijker, maar tegelijkertijd blijven de dagelijkse operaties natuurlijk doorlopen. Straks zijn er alweer de eindejaarsfolders en Black Friday-promo’s – en ook die krijgen een heel duidelijke digitale inslag.

“Kijk maar naar het succes van Promojagers: iedereen weet dat promo heel belangrijk is, maar hoe kan je het beter begrijpen en hoe kan je daar zelfs een business uit opbouwen? Ook Carrefour heeft steeds meer digitale folders, zoals bijvoorbeeld een heel effectieve halalfolder. Ray & Jules houdt heel bewust vast aan e-commerce voor rechtstreekse klantenbinding, terwijl zijn groene technologie inmiddels de wereld rondgaat.”

Fundamenteel of slag in het water

Iedereen is met een digitale inhaalbeweging bezig, maar ook daar is het weer een evenwichtsoefening, ziet Van Ossel: hoe kan je als bestaande speler die nieuwigheden toevoegen zonder tegelijkertijd je DNA te verloochenen? En zonder je bestaande klanten af te stoten? Zonder een gedegen marketingstrategie is elke vernieuwing een slag in het water.

Zolang je echt voeling hebt met je consument, kan succesvol ondernemen dus absoluut nog. Tout Bien is maar één van de vele voorbeelden: “Hier zit duidelijk veel meer strategisch nadenken achter dan een influencer die een biertje lanceert. Hoe bijzonder getalenteerd Average Rob ook is, het wordt boeiend om te zien hoe Tout Bien zijn mediapersona overstijgt.”

Bestel nog snel tickets en laat je mee inspireren op de Retail Marketing Day
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Mode en horeca tillen El Corte Inglés naar hogere winst

    El Corte Inglés boekte vorig jaar een solide winstgroei. Vooral huismerken en e-commerce leverden het Spaanse warenhuisconcern meer marge op, terwijl mode en horeca fysieke trekkers waren.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Amazon vervangt medewerkers door AI

    Amazon-topman Andy Jassy noemt de impact van generatieve kunstmatige intelligentie zo ingrijpend, dat de personeelsbezetting de komende jaren zal afnemen. “De manier waarop we werken verandert,” aldus Jassy. “We zullen minder mensen nodig hebben voor sommige jobs en meer voor andere.”

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN