HMV opnieuw grootste Britse muziekverkoper

HMV opnieuw grootste Britse muziekverkoper

In januari 2013 werd de Britse muziekketen HMV nog failliet verklaard, maar vandaag staat de keten er helemaal terug en heroverde zelfs de titel van 'grootste Britse muziekverkoper' op Amazon... met dank aan de boomende verkoop van platen en cd's.

Fysieke verkoop met 12% gestegen

Bij ons verkeert de muziekverkoop in zware crisis, maar over het Kanaal steeg de verkoop van fysieke muziekdragers het voorbije kwartaal met liefst 12% op jaarbasis, zo becijferde marktonderzoeker Kantar Worldpanel. Dat is vooral te danken aan succesvolle artiesten als Sam Smith en Ed Sheeran.

 

His Master's Voice werd in januari 2013 nog failliet verklaard, maar maakte dankzij Hilco een succesvolle doorstart en is er zelfs in geslaagd de leiderspositie weer af te snoepen van online retailer Amazon. "HMV is er prima in geslaagd shoppers te lokken die eerst eens willen snuisteren in het brede aanbod alvorens tot aankoop over te gaan. Dat was net dé historische sterkte van deze winkelketen", zegt Fiona Keenan van Kantar Worldpanel.

 

"Die klanten hebben het voorbije kwartaal liefst 50% méér uitgegeven dan een jaar eerder, wat het marktaandeel van HMV heeft doen stijgen tot 43,4%. Daarmee steekt de retailer er met kop en schouders bovenuit", gaat Keenan verder. Al voegt ze er wel meteen aan toe dat HMV vóór het faillissement geregeld boven de 50% marktaandeel piekte, "maar deze recente opstoot is alvast een positief teken voor de toekomst van HMV, zeker tegen de achtergrond van de toegenomen online concurrentie."

 

In de hele entertainmentcategorie - met behalve muziek ook videogames - is Amazon wel nog altijd marktleider: het internetwarenhuis zag zijn marktaandeel zelfs groeien van 18,8% naar 23,1%. HMV staat met een marktaandeel van 16,6% op een mooie tweede plaats, Tesco staat op drie met 14,7% (ietsje minder dan de 15,1% van een jaar terug).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top