HMV opnieuw grootste Britse muziekverkoper

HMV opnieuw grootste Britse muziekverkoper

In januari 2013 werd de Britse muziekketen HMV nog failliet verklaard, maar vandaag staat de keten er helemaal terug en heroverde zelfs de titel van 'grootste Britse muziekverkoper' op Amazon... met dank aan de boomende verkoop van platen en cd's.

Fysieke verkoop met 12% gestegen

Bij ons verkeert de muziekverkoop in zware crisis, maar over het Kanaal steeg de verkoop van fysieke muziekdragers het voorbije kwartaal met liefst 12% op jaarbasis, zo becijferde marktonderzoeker Kantar Worldpanel. Dat is vooral te danken aan succesvolle artiesten als Sam Smith en Ed Sheeran.

 

His Master's Voice werd in januari 2013 nog failliet verklaard, maar maakte dankzij Hilco een succesvolle doorstart en is er zelfs in geslaagd de leiderspositie weer af te snoepen van online retailer Amazon. "HMV is er prima in geslaagd shoppers te lokken die eerst eens willen snuisteren in het brede aanbod alvorens tot aankoop over te gaan. Dat was net dé historische sterkte van deze winkelketen", zegt Fiona Keenan van Kantar Worldpanel.

 

"Die klanten hebben het voorbije kwartaal liefst 50% méér uitgegeven dan een jaar eerder, wat het marktaandeel van HMV heeft doen stijgen tot 43,4%. Daarmee steekt de retailer er met kop en schouders bovenuit", gaat Keenan verder. Al voegt ze er wel meteen aan toe dat HMV vóór het faillissement geregeld boven de 50% marktaandeel piekte, "maar deze recente opstoot is alvast een positief teken voor de toekomst van HMV, zeker tegen de achtergrond van de toegenomen online concurrentie."

 

In de hele entertainmentcategorie - met behalve muziek ook videogames - is Amazon wel nog altijd marktleider: het internetwarenhuis zag zijn marktaandeel zelfs groeien van 18,8% naar 23,1%. HMV staat met een marktaandeel van 16,6% op een mooie tweede plaats, Tesco staat op drie met 14,7% (ietsje minder dan de 15,1% van een jaar terug).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top