HMV opnieuw grootste Britse muziekverkoper | RetailDetail

HMV opnieuw grootste Britse muziekverkoper

HMV opnieuw grootste Britse muziekverkoper

In januari 2013 werd de Britse muziekketen HMV nog failliet verklaard, maar vandaag staat de keten er helemaal terug en heroverde zelfs de titel van 'grootste Britse muziekverkoper' op Amazon... met dank aan de boomende verkoop van platen en cd's.

Fysieke verkoop met 12% gestegen

Bij ons verkeert de muziekverkoop in zware crisis, maar over het Kanaal steeg de verkoop van fysieke muziekdragers het voorbije kwartaal met liefst 12% op jaarbasis, zo becijferde marktonderzoeker Kantar Worldpanel. Dat is vooral te danken aan succesvolle artiesten als Sam Smith en Ed Sheeran.

 

His Master's Voice werd in januari 2013 nog failliet verklaard, maar maakte dankzij Hilco een succesvolle doorstart en is er zelfs in geslaagd de leiderspositie weer af te snoepen van online retailer Amazon. "HMV is er prima in geslaagd shoppers te lokken die eerst eens willen snuisteren in het brede aanbod alvorens tot aankoop over te gaan. Dat was net dé historische sterkte van deze winkelketen", zegt Fiona Keenan van Kantar Worldpanel.

 

"Die klanten hebben het voorbije kwartaal liefst 50% méér uitgegeven dan een jaar eerder, wat het marktaandeel van HMV heeft doen stijgen tot 43,4%. Daarmee steekt de retailer er met kop en schouders bovenuit", gaat Keenan verder. Al voegt ze er wel meteen aan toe dat HMV vóór het faillissement geregeld boven de 50% marktaandeel piekte, "maar deze recente opstoot is alvast een positief teken voor de toekomst van HMV, zeker tegen de achtergrond van de toegenomen online concurrentie."

 

In de hele entertainmentcategorie - met behalve muziek ook videogames - is Amazon wel nog altijd marktleider: het internetwarenhuis zag zijn marktaandeel zelfs groeien van 18,8% naar 23,1%. HMV staat met een marktaandeel van 16,6% op een mooie tweede plaats, Tesco staat op drie met 14,7% (ietsje minder dan de 15,1% van een jaar terug).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.