RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Retail Marketing Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe artificiële intelligentie aan hoog tempo de winkelvloer verovert

icon
Algemeen20 september, 2022
Shutterstock.com

Artificiële intelligentie is overal. Retailers schakelen snel: ze experimenteren met nieuwe toepassingen in korte cycli. Welke oplossingen worden morgen mainstream? Een vraag voor technologie-optimist Jan Teerlinck.

Snel schakelen

“Toen Amazon Go in 2018 uitkwam had je twee scholen: volgens de enen was het een dom idee, puur technologie-gedreven, volgens de anderen was het dé grote revolutie in offline retail. Het is typisch een concept waarover de meningen sterk verdeeld zijn”, zegt technologie-expert Jan Teerlinck van Dignify, specialist in marketingautomatisering en onderdeel van de Customer Collective groep.

“Ik bezocht recent de onbemande winkel van Carrefour in Parijs. Super handig, het voelt een beetje als stelen… Maar de hoofdzaak is: dit is de right way to do. Maak korte snelle schakels, beweeg, ga mee, test uit in korte cycli.” Dat is wat Carrefour doet in Parijs, net als Aldi in Utrecht of Colruyt met zijn onbemande Okay Direct in Gent. Op de RetailDetail Day brengt Teerlick een luchtig overzicht van recente en markante AI-toepassingen in retail.

De metaverse

“Retailers proberen op de winkelvloer veel sneller dingen uit, in plaats van eerst drie jaar te vergaderen over de vraag of het wel een goed idee is. Er zijn veel startups die met toffe toepassingen komen. Ze vinden er ook vlot de financiële middelen voor en grote spelers als Walmart of Kroger zijn al gauw bereid om zulke nieuwe toepassing in tien winkels uit te proberen, en dan te zien wat het geeft.”

Is AI dan in hoofdzaak een Amerikaans verhaal? “Het klopt dat AI vandaag niet zozeer wordt gedreven door consumentennoden, maar wel door technologie-mastodonten, die ook wel beseffen dat ze hun groeicurve niet kunnen aanhouden met nog eens een nieuwe telefoon of meer ‘social content’. Ze creëren technologie omdat ze de middelen hebben. Weinig mensen missen de ‘metaverse’ vandaag, maar Zuckerberg weet wel dat hij een probleem heeft als dat er binnen tien jaar niet staat.”

Technologie-optimist

Dat betekent echter niet dat Europa gedoemd is om achterop te hinken. “Er zijn ook hier heel wat interessante startups actief, en lokale Europese retailers kunnen soms sneller schakelen. Ik ben een technologie-optimist, ook al maken niet alle concepten me even blij.”

Op de RetailDetail Day, op 22 september in Antwerpen, presenteert Jan Teerlinck een reeks opmerkelijke AI-retailtoepassingen. Of er muziek in zit, mag het publiek zelf bepalen. Ook op het podium die dag: sterke marketingverhalen van Lab9, Lucien, Izy Coffee, Pharmapets, Andy, Orac Decor, Maasmechelen Village en WPP. Er zijn nog tickets: klik op de knop hieronder voor meer info over het programma en om uw plekje te reserveren.

Ik reserveer mijn last-minute tickets voor de RetailDetail Day
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    [Analyse] “Nieuwe Belgen” bepalend voor succes Action

    In twaalf jaar tijd heeft Action de omzet in België vertienvoudigd. De gemiddelde omzet per winkel overschrijdt nu al de zes miljoen euro. De low-end retailer is populair bij alle bevolkingsgroepen, maar vooral bij Belgen met een migratieachtergrond.

  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management

    (Publireportage) Kosten besparen, tijd winnen, fouten vermijden en zorgeloos je onkostenbewijslast voor de belastingcontrole klaarzetten: dat zijn de voordelen van de toepassing Continia Expense Management, door TCOG naadloos geïntegreerd in Microsoft Dynamics 365 Business Central.

  • icon
    Algemeen5 november, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 136 miljoen pond en pril herstel

    De cyberaanval bij Marks & Spencer, die de webshop rond Pasen wekenlang platlegde, zal de Britse warenhuisketen zo'n 136 miljoen Britse pond kosten. Bijgevolg halveerde de winst dit jaar ruimschoots. Een zware opdoffer voor de keten, die net op goede weg was.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    E.Leclerc steekt grens over naar België
  • icon
    Food7 oktober, 2025
    Waarom Albert Heijn in België wel 20% goedkoper is dan in Nederland
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN